Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke sendt mail til Norge fra utlandet

Anbefalte innlegg

Hei, sitter nå i min leilighet i Bulgaria.Min trådløse internetløsning fungerer utmerket her i leiligheten, men får ikke sendt mail til Norge fra min laptop som jeg har med meg ned her.Det er ikke problemer å få tilsendt mail, problemet er når jeg skal sende. Da får jeg denne feilmeldingen:

"Meldingen kan ikke sendes fordi en av mottakerne bla avvist av serveren. Den avviste e-postadressen er [email protected]. Emne 'Fw: Forum!', Konto: 'pop.sklbb.no', Server: 'smtp.sklbb.no', Protokoll: SMTP, Svar fra server: '554 5.7.1 <87-126-55-109.btc-net.bg[87.126.55.109]>: Client host rejected: Access denied', Port: 25, Sikker (SSL): Nei, Serverfeil: 554, Feilkode: 0x800CCC79¨

Hadde samme problemet med å sende mail herfra i sommer under mitt forrige opphold her nede.

Jeg har Sunnhordland Kraftlag som leverandør( Altibox fra Lyse). Noen som har forslag til hvordan problemet kan løses ? Vil presisere at det ikke var problemer å sende mail fra denne maskinen når jeg var i Norge for et par dager siden, så det er et eller annet som skjer når jeg kommer ned her.

Var noen andre her i leiligheten i forrige uke. Dei hadde ikke problem med å sende mail fra sin laptop. Forskjellen er at de brukte en hotmailadresse.Er det min leverandør som er problemet kanskje ?

Endret av Ronaldino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at leverandøren av internettlinjen din i Bulgaria (ISP'en kort sagt), har blokkert SMTP port nr 25. Dvs blokkert andre enn sin. Dette gjøres for at du for eksempel ikke skal kunne bruke deres linjer til å sende ut spam med egen smtp server, osv.

SMTP = protokoll/måte å sende mail på.

Det kan hjelpe å endre denne porten til for eksempel 485, 587, eller 26.

Hentet fra wikipedia:

Some Internet service providers intercept port 25, so that it is not possible for their users to send mail via a relaying SMTP server elsewhere using port 25; they are restricted to using the ISP's SMTP server only. Some independent SMTP servers support an additional port other than 25 to allow users with authenticated access to connect to them even if port 25 is blocked. The practical purpose of this is that a travelling user connecting to different ISPs otherwise has to change SMTP server settings on the mail client for each ISP; using a relaying SMTP server allows the SMTP client settings to be used unchanged worldwide.

Med andre ord:

1. Hør med SKL om de har en annen port du kan bruke (prøv gjerne først med de nevnt over).

2. Dersom ikke (lite trolig), må du kontakte ISP'en din i Bulgaria å få smtp server og port av dem.

3. Bruk mail.sklbb.no til å sende mail med.

Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar Marekz.

Lurte bare på siden internettlinjen min her ble brukt av andre med annen maskin i forrige uke og fikk sendt mail uproblematisk med hotmail. Da kan det vel ikke være internettlinjen da eller ... ?

Det er samme problem uansett hvem jeg sender mail til i Norge. Kan det være en eller annen innstilling på maskinen min som sperrer kun når jeg er i utlandet og ikke mens jeg er i Norge ??

Har prøvet de portene du nevner uten at det ble noen bedring. Problemet ligger vel da enten på innstillingene på maskinen eller hos SKL, mulig de har en annen port som hjelper en de 4 portene jeg har prøvet.

Tar gjerne mot nye tips på ting jeg kan prøve. Får jeg ikke løsning på det får jeg kontakte SKL over telefon over helgen.

Lenke til kommentar

Du må enten bruke utgående mailserver for ISP'en du er pålogget eller huke av "My server requires autentication" og under settings "Use same settings as my incoming mail server"

Da skal det gå hvis SKL aksepterer utgående mail via annen ISP.

Hvis ikke må du legge inn mailserveren til ISP'en i Bulgaria, mulig den krever passord. (eks. "smtp.bluezone.no" som er Ventelo sin utgående mail server)

ALtarnativt kan du sende WEB mail

Beklager det engelske, min epost er satt opp på engelsk :-)

Lenke til kommentar

Selv opplever jeg at jeg ikke kan sende mail med Outlook med min Online adresse (Telenor).

Men det går helt fint med gmail adressen (gjennom Outlook).

Har ikke sjekket årsaken, bare konkludert med at gmail funker knirkefritt i Outlook, selv i utlandet. Og bruker derfor den som avsender om jeg må sende mail når jeg er på ferie.

Lenke til kommentar
Det er samme problem uansett hvem jeg sender mail til i Norge. Kan det være en eller annen innstilling på maskinen min som sperrer kun når jeg er i utlandet og ikke mens jeg er i Norge ??

Har prøvet de portene du nevner uten at det ble noen bedring. Problemet ligger vel da enten på innstillingene på maskinen eller hos SKL, mulig de har en annen port som hjelper en de 4 portene jeg har prøvet.

Tar gjerne mot nye tips på ting jeg kan prøve. Får jeg ikke løsning på det får jeg kontakte SKL over telefon over helgen.

Som nevnt her så må du alltid bruke SMTP serveren til den ISP'en du er tilkoblet. - Ingen norske ISP'er tillater at du sender mail til deres servere via en ISP i utlandet - noen tillater at du får sende hvis du autentiserer deg (lgger inn) men det gjelder de færreste. - Det du må gjøre er å finne ut hva smtp serveren til ISP'en du bruker heter, og sette inn denne i stedet for den du har, den finner du vanligvis på hjemmeisdne deres eller ved å ringe support (står også i "oppstartspapirer" du vanligvis får) - evt kan du bruker hotmail/gmail som sender via interne servere og ikke bruker smtp serveren.

Lenke til kommentar
Lurte bare på siden internettlinjen min her ble brukt av andre med annen maskin i forrige uke og fikk sendt mail uproblematisk med hotmail. Da kan det vel ikke være internettlinjen da eller ... ?

Det kan fremdeles være ISP'en. De som sendte med Hotmail, sendte mest sannsynlig ved bruk av webgrensesnittet til Hotmail (dvs de logget seg på på nett). Da brukes ikke smtp server til å sende.

Følgelig vil du heller ikke oppleve problemer om du bruker webgrensesnittet til SKL til å sende. Problemet er der når du sender via et lokalt e-post program (feks Outlook).

Lenke til kommentar

Testet nettopp fra en Start.no adresse jeg har til en tele2 adresse og brukte Telenor "smtp.online.no" utgående server. Brukte bruker navn og passord fra en annen konto hos telenor til autentisering.

Men går vel neppe fra en ISP i utlandet, det går jo altid an å prøve hvis en har tid :-)

Jeg har Ventelo (Bluecom) som ISP

Endret av reiras
Lenke til kommentar

Takk for alle svar og hjelp.

Har vært i kontakt med min internett-leverandør her i Bulgaria.

Fikk da oppgitt smtp serveren til ISP'en jeg må bruke her nede fra. Har kun endret på den på Outlooken, og nå går mailene gjennom som et skudd.

Da er problemet løst og jeg som bare halvveis peiling på data har lært noe nytt :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...