Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefaling av router?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvilke nett skal du route trafikk mellom?

Internett og hjemme? Har du modem? Litt mer info, så kanskje du får et fornuftig svar...

Du finner ikke en router som åpner porter for deg. Det må du gjøre selv...

Lenke til kommentar

Du har jo UPnP funksjon i de fleste routere slik at det kan gå automatisk om du har OS og software som støtter dette. Anbefaler som vanlig DIR-655 fra D-link. En rask og stabil trådløsrouter.

https://prisguiden.no/fritekst_sok....=&pricemax=

Behøver du ikke Gigabit så er DIR-635 like bra og fås med en trådløsdongle i en pakke til under 600kr.

https://prisguiden.no/fritekst_sok....mp;search=S%F8k

Lenke til kommentar

jeg skal hoste en ventrilo server og noen ting til spill. Skal også åpne noen porter for trafikk på internett.

Har en jensen airlink router og den har jeg hatt i 1 år nå. Jeg har åpnet portene et par ganger og etter det stoppa det helt opp. Så nå skal jeg få meg en ny.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke så enkelt å vite når du ikke skriver hvilken leverandør du bruker eller hva slags hardware du har i tillegg til routeren. Det eneste som er temmelig sikkert er at det ikke er feil på routeren men en annen ting som sperrer.

Sry :) Jeg har skjønt at det er noe galt med routeren. Tror jeg rebooter hele greia så får jeg se hvordan det går.

Ser hvertfall sånn her ut nå:

System

Uptime: 0day:8h:3m:12s

Firmware: Version v1.2.9.C

Wireless: Configuration

Mode: AP

Band: 2.4 GHz (B+G)

SSID: Jensen AirLink 6954

Channel: Number 1

Encryption: Disabled

BSSID: 00:02:72:59:cc:c6

Associated Clients: 2

TCP/IP Configuration:

Attain IP Protocol: Fixed IP

IP Address: 192.168.1.254

Subnet Mask: 255.255.255.0

Default Gateway: 192.168.1.254

DHCP Server: Enabled

MAC Address: 00:02:72:59:cc:c6

WAN Configuration:

Attain IP Protocol: DHCP

IP Address: 81.167.22.169

Subnet Mask: 255.255.254.0

Default Gateway: 81.167.22.1

MAC Address: 00:02:72:59:cc:c7

WAN Access Type: DHCP CLIENT

(Bruker denne)Gateway: In this mode, the device is supposed to connect to internet via ADSL/Cable Modem. The NAT is enabled and PCs in LAN ports share the same IP to ISP through WAN port. The connection type can be setup in WAN page by using PPPOE, DHCP client, PPTP client or static IP.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke så enkelt å vite når du ikke skriver hvilken leverandør du bruker eller hva slags hardware du har i tillegg til routeren. Det eneste som er temmelig sikkert er at det ikke er feil på routeren men en annen ting som sperrer.

Sry :) Jeg har skjønt at det er noe galt med routeren. Tror jeg rebooter hele greia så får jeg se hvordan det går.

Ser hvertfall sånn her ut nå:

System

Uptime: 0day:8h:3m:12s

Firmware: Version v1.2.9.C

Wireless: Configuration

Mode: AP

Band: 2.4 GHz (B+G)

SSID: Jensen AirLink 6954

Channel: Number 1

Encryption: Disabled

BSSID: 00:02:72:59:cc:c6

Associated Clients: 2

TCP/IP Configuration:

Attain IP Protocol: Fixed IP

IP Address: 192.168.1.254

Subnet Mask: 255.255.255.0

Default Gateway: 192.168.1.254

DHCP Server: Enabled

MAC Address: 00:02:72:59:cc:c6

WAN Configuration:

Attain IP Protocol: DHCP

IP Address: 81.167.22.169

Subnet Mask: 255.255.254.0

Default Gateway: 81.167.22.1

MAC Address: 00:02:72:59:cc:c7

WAN Access Type: DHCP CLIENT

(Bruker denne)Gateway: In this mode, the device is supposed to connect to internet via ADSL/Cable Modem. The NAT is enabled and PCs in LAN ports share the same IP to ISP through WAN port. The connection type can be setup in WAN page by using PPPOE, DHCP client, PPTP client or static IP.

Be tele2 sende deg en trådløs ruter som er lett å konfigurere. Da slipper du ha både Jensen airLinken og bredbåndsruteren. Hvis du hadde tenkt å kjøpe deg en bredbåndsruter utenom så blir det vanskelig med en gang det er noe gale med linjen, for ingen bredbåndsleverandører leverer support på utstyr de ikke har levert. Så slipper du også å natte to steder! :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...