Gå til innhold

fotograf/grafisk designer trenger help til kjøp av pc(-deler) – maks 8 000

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt hjelp med PC-kjøp.

Jeg har sett på komplett.nos PC-løsninger der man konfigurerer selv.

Det hadde vært fint om alt var mulig å få tak i der, men ikke et must.

PC-en skal brukes til mye arbeid med Photoshop, Flash, Illustrator og InDesign.

Jeg ønsker også å kunne spille spill. men er ingen hardcore gamer. Jeg ønsker heller god ytelse på grafikk når det gjelder foto enn på spill.

Mine krav er:

Den må være forholdsvis kraftig. 2,6GHz er ålreit.

2-4GB minne

et godt grafikkort med HDMI og DVI. som takler dualoppsett

Et lydkort som er ålreit, jeg trenger god lyd når jeg jobber!

Har noen forslag til hva som kan være aktuelt for meg?

(Mac er ikke alternativ enda)

budsjett er maks 8 000.

Jeg trenger kabinett + alt av innmat.

Skjermer kjøper jeg siden, og tastatur/mus har jeg.

PS: jeg har ikke peiling på faguttrykk, så forklar gjerne som om jeg er en idiot

Endret av schwifty_five
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har satt sammen en PC her. Skal være mer enn kraftig nok til design( 3,1 Ghz C2D prosessor, 8Gb Ram, 512Mb grafikkort,...).

Trenger 64bit OS for å støtte 8Gb RAM, som jeg ikke har tatt med.

hei,

Takk! men jeg har ikke tilgang til handlevognen XD

og jeg tror ikke jeg behøver 8Gb RAM, det holder nok fint med 4. Jeg gjør ikke 3D-arbeid eller videoarbeid..

men på en annen side kan 8Gb kanskje være ålreit i forbindelse med at CS4 blir lansert straks?

Lenke til kommentar
Har satt sammen en PC her. Skal være mer enn kraftig nok til design( 3,1 Ghz C2D prosessor, 8Gb Ram, 512Mb grafikkort,...).

hei,

og jeg tror ikke jeg behøver 8Gb RAM, det holder nok fint med 4. Jeg gjør ikke 3D-arbeid eller videoarbeid..

men på en annen side kan 8Gb kanskje være ålreit i forbindelse med at CS4 blir lansert straks?

Har rettet linken til handlevognen.

4Gb bør være nok for det meste, men hvis du skal kjøre store TIFF eller PSD filer mellom applikasjoner, eller gjøre globale endringer på slike filer i photoshop, er det greit med mye minne. Personlig har jeg PSD filer på over 1Gb, og det kan være ganske frustrerende å gjøre globale endringer på alle lag på min 2,2Ghz MBP med 4Gb RAM. Skulle gjerne hatt mer minne og kraftigere CPU til slikt.

Lenke til kommentar

4Gb bør være nok for det meste, men hvis du skal kjøre store TIFF eller PSD filer mellom applikasjoner, eller gjøre globale endringer på slike filer i photoshop, er det greit med mye minne. Personlig har jeg PSD filer på over 1Gb, og det kan være ganske frustrerende å gjøre globale endringer på alle lag på min 2,2Ghz MBP med 4Gb RAM. Skulle gjerne hatt mer minne og kraftigere CPU til slikt.

Takk (:

Hva er fordelen med å ha VelociRaptor egentlig?

det ligger nå en tråd som er ganske lik min: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1015214

Der linkes det blant annet til http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=378252

det er billigere enn det kortet du har satt opp. Hva er forskjellen?

i samme tråd nevnes denne som et alternativ (skal være spesifisert for fotoarbeid):

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...A2-F78573B5CB8B

betydlig dyrere enn mitt budsjett, men en noe av dette kan jo kuttes ut, og da er det nede på mitt nivå. (Jeg behøver verken ekstern harddisk eller to VelociRaptor-disker)

Hvordan er den i forhold til den du har satt opp?

Endret av schwifty_five
Lenke til kommentar
Har du råd til 8GB så kjøper du det. Får "aldri" nok minne til slikt arbeid.

VelociRaptor'n har høyere lese og skrivehastighet kontra en "normal" hardisk, så gunstig til å bruke som OS og programvare disk. Ulempen er litt mer støy og varme.

ok!

jeg tror nok jeg går for 8GB, det er greit å ha. før eller siden blir jo programmer og filer tyngre og da trengs jo mer minne da også (:

Lenke til kommentar

Takk (:

Hva er fordelen med å ha VelociRaptor egentlig?

det ligger nå en tråd som er ganske lik min: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1015214

Der linkes det blant annet til http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=378252

det er billigere enn det kortet du har satt opp. Hva er forskjellen?

i samme tråd nevnes denne som et alternativ (skal være spesifisert for fotoarbeid):

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...A2-F78573B5CB8B

betydlig dyrere enn mitt budsjett, men en noe av dette kan jo kuttes ut, og da er det nede på mitt nivå. (Jeg behøver verken ekstern harddisk eller to VelociRaptor-disker)

Hvordan er den i forhold til den du har satt opp?

hva er egentlig forskjellen på QuadCore og DuoCore og hvordan er 2,6 quad i forhold til 3,1 duo?

Lenke til kommentar

hei,

Hei igjen.

I testen av grafikkortet står det at video ikke er så veldig god, og dette er også noe jeg gjerne skulle hatt bra. Glemte visst å nevne det i første posten min..

Budsjettet kan strekkes noe lenger! (:

Lenke til kommentar

har satt opp en handlevogn med noen modifikasjoner..

Jeg endret til et større kabinett, og med litt bedre kjøling (i allefall er det et bedre kabinett sånn sett, slik jeg har forstått det). Har også endret grafikkort da jeg kommer til å se en del film.

Kunne jeg klart meg med en strømforsyning på 650/550/500 til det kabinettet?

Det er også mulig jeg har noen harddisker fra den gamle maskina som kan brukes..

Noen som har noen tips til forbedringer?

og hvor bør jeg eventuelt kjøpe delene? ikke nødvendig å kjøpe alt samme sted, men det er greit å begrense det litt.. noen steder som blir anbefalt mer enn andre?

Lenke til kommentar

Noe av det du bestiller blir helt galt. I dag kommer lydkort integrert på hovedkortet. Og disse fungerer helt på høyde med eksterne kort i de aller fleste tilfeller. En harddisk med høyere lese- og skrivehastighet er vel og bra, men definitivt ikke verdt prisen. Et råd fra meg vil være å velge det som er nåtidsrettet, og ikke fremtidsrettet. For teknologi av sistnevnte slag er kjempedyrt, men faller raskt i pris ettersom det blir erstattet av andre produkter.

Handlevognen her består av kvalitetskomponenter som er perfekte til ditt bruk. Jeg har tatt med en CPU-kjøler (Hyper 212) i tilfelle du skulle ha ønske om å overklokke, men den er ikke nødvendig hvis du ikke har planer for det. Alt kan bestilles fra Datakjeden i dag for den nette sum av 7800 kroner. Bare husk å legge til et operativsystem som Windows Vista dersom du ikke allerede har det.

Lenke til kommentar
Noe av det du bestiller blir helt galt. I dag kommer lydkort integrert på hovedkortet. Og disse fungerer helt på høyde med eksterne kort i de aller fleste tilfeller. En harddisk med høyere lese- og skrivehastighet er vel og bra, men definitivt ikke verdt prisen. Et råd fra meg vil være å velge det som er nåtidsrettet, og ikke fremtidsrettet. For teknologi av sistnevnte slag er kjempedyrt, men faller raskt i pris ettersom det blir erstattet av andre produkter.

okei (: Takk for at du sier ifra!

Handlevognen her består av kvalitetskomponenter som er perfekte til ditt bruk. Jeg har tatt med en CPU-kjøler (Hyper 212) i tilfelle du skulle ha ønske om å overklokke, men den er ikke nødvendig hvis du ikke har planer for det. Alt kan bestilles fra Datakjeden i dag for den nette sum av 7800 kroner. Bare husk å legge til et operativsystem som Windows Vista dersom du ikke allerede har det.

er E8400 bedre enn E8500? eller er det sånn at det bare ikke er verdt 100 kr ekstra?

Jeg har ingen planer om å overklokke, iogmed at jeg ikke kan noe om det.

Og er det unødvendig å ha 8GB RAM, for mitt bruk? og evt. hva er bedre med de du linker til i forhold til det jeg hadde satt opp? Det koster 30 kroner ekstra for OCZ..?

kan det være lurt å sette inn ekstra vifter i kabinettet, eller holder det med de som er der?

Og angående skjermkortet; er Sapphire 4870 mye bedre enn Gigabyte 4850, når det gjelder mitt bruk?

Endret av schwifty_five
Lenke til kommentar

Intel E8500 er smålig bedre, men som du selv var inne på er den ikke verdt de ekstra 100 kronene. Per dags dato får du mest ytelse for pengene ved å velger E8400.

8GB RAM blir etter min mening litt vel kraftig kost i forhold til resten av systemet. Tenk bare at Windows Vista trenger cirka 2GB minne for å håndtere de fleste oppgaver kjapt. Hvis du jobber med mange ressurskrevende oppgaver samtidig vil behovet øke, men ytterst få vil oppleve at 4GB blir for lite.

Forskjellen mellom OCZ-minnet og det jeg har valgt er den effektive frekvensen. Ditt alternativ ligger på 800Mhz, mens Kingston-brikkene har 1066Mhz. Høyere er bedre, men i realiteten er forskjellen ikke så veldig stor. Alle de kjente merkene yter forøvrig ganske likt.

Antec Performance P182 er et glimrende kabinett med tanke på lavt støynivå og temperaturer. Du trenger derfor i teorien ikke sette inn en ekstra vifte selv om det er mulighet for dette.

Radeon 4850 yter mindre enn storebror 4870 i spesielt spill, men i bilderedigering vil du trolig ikke merke den store forskjellen. Den nye PhotoShop-utgaven vil faktisk utnytte skjermkortet imotsetning til tidligere utgaver, men som sagt er 4850 et ganske kraftig kort uansett. Egentlig ville det vært lurt av meg å anbefale det, men handlelisten jeg sendte deg videre er laget på grunnlag av folks generelle behov (jeg har en tråd klistret på toppen med anbefalinger), så det passet ikke akkurat der og da. Men for deg er nok et 4850 helt fint.

Hmm... ellers er Samsung SpinPoint F1 et bedre valg enn Seagate rent økonomisk. Det samme gjelder CD/DVD-spiller. De yter omtrent det samme. 750W strømforsyning blir for mye, så jeg har valgt 450W istedenfor. Ja, det var vel egentlig alt. :)

Lenke til kommentar
Intel E8500 er smålig bedre, men som du selv var inne på er den ikke verdt de ekstra 100 kronene. Per dags dato får du mest ytelse for pengene ved å velger E8400.

8GB RAM blir etter min mening litt vel kraftig kost i forhold til resten av systemet. Tenk bare at Windows Vista trenger cirka 2GB minne for å håndtere de fleste oppgaver kjapt. Hvis du jobber med mange ressurskrevende oppgaver samtidig vil behovet øke, men ytterst få vil oppleve at 4GB blir for lite.

Forskjellen mellom OCZ-minnet og det jeg har valgt er den effektive frekvensen. Ditt alternativ ligger på 800Mhz, mens Kingston-brikkene har 1066Mhz. Høyere er bedre, men i realiteten er forskjellen ikke så veldig stor. Alle de kjente merkene yter forøvrig ganske likt.

Antec Performance P182 er et glimrende kabinett med tanke på lavt støynivå og temperaturer. Du trenger derfor i teorien ikke sette inn en ekstra vifte selv om det er mulighet for dette.

Radeon 4850 yter mindre enn storebror 4870 i spesielt spill, men i bilderedigering vil du trolig ikke merke den store forskjellen. Den nye PhotoShop-utgaven vil faktisk utnytte skjermkortet imotsetning til tidligere utgaver, men som sagt er 4850 et ganske kraftig kort uansett. Egentlig ville det vært lurt av meg å anbefale det, men handlelisten jeg sendte deg videre er laget på grunnlag av folks generelle behov (jeg har en tråd klistret på toppen med anbefalinger), så det passet ikke akkurat der og da. Men for deg er nok et 4850 helt fint.

Hmm... ellers er Samsung SpinPoint F1 et bedre valg enn Seagate rent økonomisk. Det samme gjelder CD/DVD-spiller. De yter omtrent det samme. 750W strømforsyning blir for mye, så jeg har valgt 450W istedenfor. Ja, det var vel egentlig alt. :)

Tusen takk for svar! ;D

er det noe ellers du anbefaler at jeg bør kjøpe?

Lenke til kommentar
Kent'en: Kortleser kommer integrert på hovedkortet. Riktignok vil du få en høyere ytelse ved å kjøpe produktet ved siden av, men det står ikke på handlelisten til de aller, aller fleste av meget gode grunner. ;)

Kan ikke se at det er en integrert minnekortleser på hovedkortet som er valgt, men du har det kansje selv og vet bedre. De fleste har kansje ikke så mange typer minnekort de bruker, men for min del som har litt forskjellige kameraer/mobil og gps så synes jeg det er greit å kunne putte minnekortet rett i pc'en og slippe kablene. Og trådstarter skulle bruke pc'en til blant annet foto så da er det greit å kunne putte minnekortet rett i pc'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...