Gå til innhold

Tips til bestefar-musikk :P

Suppekatten

Anbefalte innlegg

Heisann!

Hår fått i oppgave av morfar til å finne og legge innpå noe musikk på mp3 spilleren hans som vi gav han til sin bursdag, siden vi reiser til Thailand om 1 uke...

Så kommer problemet...

Hva musikk synes han er spennende? Har lagt innpå noe hillsong og noe rolig Muse musikk... men hva hører dem på, og hvor kan jeg finne dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis han er 67 regner jeg med at han ikke liker rock så veldig? :p

Jeg har funnet ut at veldig mange eldre folk liker den rolige siden av Neil Young. Ta feks. noen sanger fra "Harvest"-albumet.

Old Man:

The Needle And The Damage Done:

Thrasher (ikke fra Harvest) : http://www.youtube.com/watch?v=KaRwoCIzzm4

Jimi Hendrix-låter som Little Wing og The Wind Cries Mary kan han kanskje også like.

Stairway To Heaven er en sang det er omtrent umulig å ikke like under de første gjennomhøringene.

Wish You Were Here av Pink Floyd er enda en rolig sang.

"Alle" liker Beatles, så ta med noe fra dem. Hurt av Johnny Cash er lett å like.

Bruk YouTube hvis det er noen låter du ikke har hørt. :-)

Redigerer hvis jeg kommer på flere.

Endret av TanTheMan
Lenke til kommentar

Om han er 67 vil han være født i 1941 eller 1940. Prøv å finn noe bra fra 50-tallet f.eks. Chuck Berry, Elvis Presley, Jerry Lee Lewis, Carl Perkins, Gene Vincent, Bill Haley, Guy Mitchell, Little Richard, tidlig Cliff Richard, Tenesee Ernie Ford. Om han er mer glad i Country kan du jo prøve med Johnny Cash, Carl Perkins, eller "veldig" tidlig Elvis. Mulig du også kan prøve med Patsy Cline, Jim Reeves og Buck Owens i så tilfelle. Ellers liker (i hvert fall de jeg kjenner) som er i den alderen mye Jazz og klassisk. I så fall vil jeg anbefale deg Mails Davis og Johnny Coltrane, samt Frank Sinatra. Du skrev lenger oppe at han likte norsk visesang. Søstrene Bjørklund (!), Jens Bokk Jemsen (! Ikke min musikksmak i det hele tatt!)

Lenke til kommentar

Siden han liker gammel visesang så kan du vel kjøre på med litt av denslags? Høres ikke som om han vil sette særlig pris på hverken Johnny Cash, Muse, The Who eller Mozart :p

Sikkert ikke lett å få tak i om du skal basere deg på nedlasting, men du kan se om du finner noe Alf Prøysen, Alf Cranner, Alf... eh, Lillebjørn Nilsen, Kari Svendsen eller lignende. Se også om du finner Elias Akselsen - han har gitt ut noen kritikerroste album de siste årene, og føyer seg nok fint inn i Søstrene Bjørklund-tradisjonen (flås flås).

Noe dansebandmusikk hadde sikkert også slått an, om han er en skikkelig morroklump kan du jo prøve med Vassendgutane eller Salhuskvintetten (eller var det vinskvetten? Noe sånt). Kanskje han til og med kan like Vamp, eller Kari Bremnes om han er litt lyrisk og følsom av seg. Operatiske svisker funker også gjerne bra, av typen "Solveig Kringlebotn synger Grieg". Noe sier meg at han ikke er så keen på utenlandske artister, folk på hans alder er ofte dårlige i engelsk, og har et nedlatende forhold til det engelskspråklige "pjattet" som kom og tok over for gamle, kjære Booken og Einar Rose.

Se om du finner Norske Viseperler, selv om neppe alt faller i smak. Plata inneholder i alle fall Vårsøg, som er en av de store gamlisfavorittene.

Lykke til! :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...