Gå til innhold

hvordan lage mellomrom i Word?

Tyren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er snakk om å "Legge til en ekstra space" mellom hvert ord. Jeg vet heller ikke hvordan man gjør det.. noen som vet?

Hvis jeg forstår deg rett: Bruk "søk og erstatt", og erstatt alle forekomster av en blank med to blanke. Ulempe: Der det allerede er to blanke, får du fire, hvis du velger automatisk erstatting av alle forekomster. Men det kan du evt. rette opp etterpå ved å søke etter forekomster med fire blanke, og erstatte dem med to.

Det mest elegante hadde selvsagt vært om man i skriftformateringsvalgene ikke kunne valgt bare kniping og sperring, altså å variere avstanden mellom hvert tegn på linja, men også avstanden mellom ord, uten at det påvirket avstanden mellom tegnenen i ordene.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Det er snakk om å "Legge til en ekstra space" mellom hvert ord. Jeg vet heller ikke hvordan man gjør det.. noen som vet?

Tenkte nok at det var noe litt annet enn vanlig space, men var vel egentlig ikke så veldig godt forklart. Hadde vært fint om trådstarter kunne forklare litt bedre hva han er ute etter. :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår deg rett: Bruk "søk og erstatt", og erstatt alle forekomster av en blank med to blanke. Ulempe: Der det allerede er to blanke, får du fire, hvis du velger automatisk erstatting av alle forekomster. Men det kan du evt. rette opp etterpå ved å søke etter forekomster med fire blanke, og erstatte dem med to.

Det mest elegante hadde selvsagt vært om man i skriftformateringsvalgene ikke kunne valgt bare kniping og sperring, altså å variere avstanden mellom hvert tegn på linja, men også avstanden mellom ord, uten at det påvirket avstanden mellom tegnenen i ordene.

Det var det trådstarteren var ute etter ja, jeg prøvde det kjappt nå og det funka på den lille teksen jeg skrev.Tusen takk for hjelpen, hadde aldri kommet på det der selv faktisk.

Lenke til kommentar

Strengt tatt er det en uting å ha to mellomrom etter hverandre. Det kan gi krøll for eksempel ved linjeskift ved at et av mellomrommene flyttes ned på neste linje. I stedet bør du sette inn et kort mellomrom ("en space", som er lenger et vanlig mellomrom).

Gå til Sett inn -> Symbol -> Flere symboler -> Spesialtegn -> Kort mellomrom -> Sett inn. Deretter kopierer du det korte mellomrommet og går til Hjem -> Erstatt. Trykk mellomrom i Søk etter-boksen og lim inn det korte mellomrommet i Erstatt med-boksen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...