Emberley Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Man er ikke Norsk med mindre man er hvit, født i Norge med Norske forfedre så langt bak i slekta som er mulig og spore. At innvandrere kaller seg "Norske" siden det var foreldrene demmes om kom til norge og de er født her kan vi bare ta som et kompliment, men det at foreldra dems i det hele tatt fikk komme inn er ikke noe annet enn krenking av Norge generelt. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Loev: Mener du at man ikke er "norsk" dersom man har én forelder som er født i Sverige 15 slektsledd tilbake? Hva mener du forresten med "det at foreldra dems i det hele tatt fikk komme inn er ikke noe annet enn krenking av Norge generelt."? Har alle innvandrere til Norge gjennom hele historien "krenket Norge generelt"? PencilCase: Ja, kan godt tenkes jeg ville mene at personen var like bra og god som meg, men jeg regner da slett ikke noen av disse egenskapene som iboende norske... Lenke til kommentar
Emberley Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Loev: Mener du at man ikke er "norsk" dersom man har én forelder som er født i Sverige 15 slektsledd tilbake? Hva mener du forresten med "det at foreldra dems i det hele tatt fikk komme inn er ikke noe annet enn krenking av Norge generelt."? Har alle innvandrere til Norge gjennom hele historien "krenket Norge generelt"? For det første; ja. For det andre; det jeg mener med det er at jeg synes det er dumt av Norge som land og ta imot innvandrere/flyktninger generelt, og at Norge generelt sett hadde vært ett bedre land for Ola Nordmann om vi ikke hadde tatt imot innvandrere/flyktninger. Har ikke sagt at det er personene som krenker Norge direkte, det er mer Norge som grenker seg selv fordi de slipper inn innvandrere/flyktninger i landet. Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg mener at man er etnisk norsk om man er födt i Norge, har norske foreldre og norsk statsborgerskap. Norske foreldre som i at de er födt i Norge. Jeg har absolutt ikke noe imot utlendinger - de kan gjerne kalle seg norsk, men i mine öyne er de ikke like norsk som "Frode Nordmann". Selv er faren min norsk og moren min finsk, men jeg anser meg allikevel for å väre norsk. I realiteten er jeg vel egentlig "kun" 50% norsk genetisk sett, men men. Regner iallfall Norge som hjemlandet mitt og meg selv som nordmann. Kanskje noen ikke regner meg som etnisk norsk - ikke vet jeg. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Tror de fleste nordmenn er en herlig suppe av genetisk europeer jeg da... Vi har jo fartet rundt en del og vi er ikke så sabla mange, så når alt kommer til alt er vi vel kanskje ikke "genetisk" rene "nordmenn" noen av oss... Tenker at om en 100 år pluss frem i tid er alle mennesker jordboere og ikke oppdelt av kunstige streker på et papir i form av land og slikt, noe som forøvrig er noe vi har igjen fra da vi bodde i huler.. (MIN hule og DIN hule også videre) Da lever vi forhåpenteligvis sammen og tenker på hvordan VI kan gjøre det beste for OSS isteden for slik det er i dag, der DE skal gjøre det verste for OSS i alt vi foretar oss. Dette fordrer såklart at vi har kastet av oss tanke fengslene og "de"-"dem" mentaliteten som religion har lagt på oss så alt for lenge og en god del andre ting.... Hvis ikke er jeg redd vi som art er FUBAR.... Lenke til kommentar
Havard_92 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Etter min mening må du like vinteren og gå ofte på ski for å kunne være i nærheten av uttrykket ''nordmann'' Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Tror de fleste nordmenn er en herlig suppe av genetisk europeer jeg da... Vi har jo fartet rundt en del og vi er ikke så sabla mange, Nordmenn vil alltid være germanere, germanere er fortsatt hvite og atletiske uten politiske landegrenser. Selv mener jeg at en nordmann er en med norske gener, men jeg kan godta at en som har en norsk og tre svenske besteforeldre og har bodd i Norge hele livet kan kalle seg nordmann. så når alt kommer til alt er vi vel kanskje ikke "genetisk" rene "nordmenn" noen av oss... Jeg er fullt genetisk nordmann Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Her er det viktig å holde tunga rett i munnen. Det er snakk om to ting: 1)Najonalitet, hvilket land man er statsborger i 2)Etnisitet, hvilket folk man tilhører Nasjonalitet beskrives med norsk. Har du et norsk pass er du norsk. For å være norsk må man være statsborger i Norge. I lang tid har vi kun hatt en etnisitet, et folk. Så har man ikke tenkt så nøye over dette med etnisitet og statsborgerskap. Før kunne norsk bety at alle besteforeldrene dine var av norrøn ætt. Idag er det mye rot om dette. Selv mener jeg at nordmann betyr det som idag kalles "etnisk norsk". Det som er så forbannet tullete med "etnisk norsk" er at det er noe som er dukket opp nylig. Før snakket man aldri om "etnisk norsk", da var det norsk eller nordmann. Det som er viktig å huske på når man snakker om etnisitet er at vi har felles gener med resten av norden og mange andre land i Europa. Så hva skal da nordmann bety? Skal kriteriet være kun av samme folk, eller også kultur? At man må ha kunnskaper om historie, språk og samfunn i tillegg til å ha forfedrene sine fra Norge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå