Gå til innhold

Hva skal til for å kalle seg ekte nordmann?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Nordmann har av noen blitt brukt for å beskrive den norske befolkningen, det vil si de med familie i generasjoner fra Skandinavia og Nord-Europa. I nyere tid har man brukt nordmenn om alle norske statsborgere, og lagt på "etnisk-" for å spesifisere at man snakker om noen som er av skandinavisk opphav."

Lenke til kommentar

Dette er litt vanskelig egentlig fordi vi har en slik politisk korrekthet i språket. Jeg blir ikke pakistaner, selv med et pass fra pakistan, eller afrikaner for den saks skyld..

Det krever mer enn et pass, det krever nasjonal og etnisk tilhørighet til et område.

De kaller fortsatt svarte for afroamerikanere i USA, de kaller ikke de hvite i Sør-Afrika for afrikanere. Dermed blir ikke en pakistaner eller afrikaner en nordmann sånn helt uten videre..

Dette er ikke noe som staten kan bestemme, men heller hva folket mener og sier. Mange kan bli norsk statborger, men vår definisjon av nordmann er dypere enn kun å være statsborger. Dette kan man egentlig takke staten for selv, dem har bygget opp Norge med nasjonalfølelse og med nasjonale symboler. Vi må omdefinere begrepet Norge og nordmenn for at en pakistaner skal bli en "fullverdig" nordmann.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fant denne på nettavisen:

Språkrådet hevder at en pakistaner som bosetter seg i Norge, ikke kan kalle seg nordmenn, heller ikke om de har norsk statsborgerskap. 

Det kommer frem etter at tidsskriftet Ny Tid sendte en e-post til Språkrådet hvor de spør om det finnes noen uttrykk som kan erstatte uttrykket «etnisk nordmann». 

- Nordmannen tilhører sin gruppe, og pakistaneren sin gruppe, skriver Svein Nestor, rådgiver i Språkrådet i e-posten til Ny Tid. Han likestiller dermed begrepet «etnisk norsk» med «nordmann». 

Dette får Akhenaton Oddvar de Leon i Organiasjonen mot offentlig diskriminering - (OMOD) til å rase. Han lurer på når andre, tredje eller fjerdegenerasjons innvandrere skal få kalle seg norske. 

Direktør i Språkrådet, Sylfest Lomheim, mener på sin side at uttrykket «etnisk nordmann» er det beste uttrykket å bruke dersom man skal beskrive noen som tilhører den gruppa nordmenn som har tradisjon for å bo i Norge - historisk og tradisjonelt.

Ble forbauset over at vi ikke kan enes om et begrep? Personlig mener jeg at statsborgerskap kvalifiserer til å kalle seg norsk.

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har mer sansen for hvordan USA håndterer begrepet. Der er man en god amerikaner hvis man har green card, og sørger for seg og sine.

Enkelt og greit.

Mener å huske en artikkel som pekte på forskjellen på europa og usa. Amerikanske muslimer hadde visstnok færre ekstremister grunnet at de ikke ble definert som muslimer.

Kanskje noe for oss å tenke på?

Lenke til kommentar
Jeg har mer sansen for hvordan USA håndterer begrepet. Der er man en god amerikaner hvis man har green card, og sørger for seg og sine.

Enkelt og greit.

Mener å huske en artikkel som pekte på forskjellen på europa og usa. Amerikanske muslimer hadde visstnok færre ekstremister grunnet at de ikke ble definert som muslimer.

Kanskje noe for oss å tenke på?

Leste også den artikkelen. I USA så gir de ikke sosial hjelp til innvandrere og de må greie seg selv, noe som fører til at de intergreres bedre og fortere. I USA får også innvandrere mye lettere jobb enn her i Europa og de ser på innvandrere som en ressurs for landet.

Lenke til kommentar
De kaller fortsatt svarte for afroamerikanere i USA, de kaller ikke de hvite i Sør-Afrika for afrikanere. Dermed blir ikke en pakistaner eller afrikaner en nordmann sånn helt uten videre..

Svarte i USA kalles også for amerikanere, og regnes vel som amerikanere helt på linje med hvite (om de ikke skulle være helt "etnisk" amerikanske må man jo til indianerne for at begrepet skal gi noen mening). Hvite i Sør-Afrika kalles vel ihvertfall til dels for afrikanere, men de er tross alt for det meste del av en helt annen kultur enn 99% av resten av befolkningen. Så om man er født i Norge og er et fullverdig medlem av den norske kulturen, kan jeg i utgangspunktet ikke se noen grunner til at man ikke skal kunne kalle seg "ekte" nordmann. "Etnisk" nordmann blir selvsagt et litt vanskeligere begrep, med svært få praktiske bruksområder.

Personlig har jeg alltid regnet en person med norsk statsborgerskap som 100% fullverdig nordmann.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Du kan ikke kalle deg for en etnisk nordmann, nei, ettersom du faller utenfor begrepet.

"Ekte nordmann" er ikke snakk om gener, men snakk om en følelse!

Lenke til kommentar

Nja, der er jeg vel også litt uenig. Jeg synes ikke man kan kalle seg "ekte nordmann" om man for eksempel aldri har vært i Norge, men føler seg veldig som nordmann...jeg synes derimot en 100% etnisk nordmann som har bodd i Norge hele livet sitt, men ikke føler seg som nordmann av en eller annen grunn, fint kan kalles en ekte nordmann.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis du traff en ukjent person på andre siden av jordkloden, og denne personen speilet dine verdier perfekt, så er jeg villig til å vedde skyggelua mi på at du med velvilje hadde sagt at; h"n er like bra som meg, og derfor er h"n like god som meg.

Edit: Dæven, Aalesund scora!?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...