Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

volvo b230k med injection?


sniffmaster

Anbefalte innlegg

Har lest litt rundt på nettet og oppdaget noe "rart", i 240'en min står det montert en b230k motor, og ut i fra det jeg kan lese på nettet så skal det vist nok være en forgasser jævel?

 

Men med en gang jeg stikker hue oppi motorrommet på bilen så ser jeg ikke noe som kan minne om en forgasser, tvert imot, det står montert en bosch L.H 2.4 Jetronic med lambda sonde og hele opplegget, mao. en b230k med I motor.

 

Jeg finner ingen info om denne motoren på nettet, så hær lurer jeg på om dere kansje kan hjelpe meg litt?

Vil gjærne vite specs som hk og nm, og rundt hvilket turtall motoren har disse tallene.

Også vil jeg gjærne ha noen tips om trimming, har ikke penger til og montere noen turbo akkurat, kan hende det blir nytt eksosanlegg, men neppe noe mer, så derfor vil jeg hente ut mest mulig effekt for en liten penge :)

 

Takk så mye! :)

Endret av sniffmaster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sikkert en luring som har ettermontert noe. høres ut fra beskrivelsen ut som en motor fra en 940, og da skal det vel være alt fra 115-135(?)hk i den. å trimme en slik motor er ikke noe spesielt gunstig med mindre du har peiling på det selv, men et effektanlegg gir ihvertfall god lyd da :)

Lenke til kommentar

hvis du har kunnskap til det, så er det enkleste og billigeste å skaffe en turbomotor. koster mye hvis du skal ha merkbar effekt ut av en sugemotor. har aldri opplevd å merke forskjell på draget i en bil ved å bytte eksosanlegg og luftfilter (såkalt "standard trim") men når sierran fikk turbo, så gikk den enormt mye bedre.

Lenke til kommentar
Hvorfor er du så skråsikker på at det er en k-motor?

 

Må bare beklage, men stakk huet oppi motorrommet i dag og, å da så jeg med en gang hvor jeg fikk K motoren i fra, det er en b230f motor, men på registerdekselet står det: en rad med 6 eller 7 tall tror jeg også står det en stor "K" et stykke bakom tallene.

Under tallene sto det b230f, så jeg må bare beklage men i tilegg til at jeg har sett feil på ett eller annet vis så var det seint i går i kveld også..

 

Men men, noen forslag til trimming av en b230f motor? helst uten turbo og dyre deler siden økonomien ikke strekker så langt akkurat nå, er tross alt student, men skal i løpet av di nærmeste dagene få meg en ettermiddags/helge jobb, så da får vi se hva det blir til.

 

Så skal jeg vurdere å skrive worklogg med bilder og legge ut på nettet, har en del bilder fra prosjektet allerede, men det har vært veldig dårlig vær i det siste så det har vært fint lite og gjøre siden jeg ikke eier noe som ligner på en garage, kunne hengt opp presenning men det er for mye vind til det :(

Endret av sniffmaster
Lenke til kommentar
DSC00289.JPG

 

Se! Enda en K-motor... :p

 

Jo takk for den.

 

Nei det som er saken er att jeg orker ikke og bynne og rote med noen gamle turbo deler fra en annen volvo motor, så jeg skal heller ha nytt når jeg først bynner, skal jo trossalt ha bilen i noen år.

Og det billigste turbo settet jeg finner er settet til GIK turbo for 21 lapper med eksosanlegg, manifoild og rør til motor(uten intercooler).

Så skal heller legge penger i ny turbo, intercooler og eksosanlegg m. manifoild når økonomi strekker til ;)

 

Så jeg legger heller 2-3 lapper i en k kam og planer topp, men skal altids klare og leve med en eller 2 dl til på mila :p så lut fattig er jeg ikke :p

 

Skal se om jeg ikke får lastet opp noen bilder av prosjektet mitt her:

Har pusset det meste av rust på bilen, men har desverre ikke noen bilder av det(har på en eller annen måte klart og gjemt bildene så godt att jeg ikke finner dem igjen..

 

Fant ut att jeg skulle lakke svart rundt lyktene framme(hele framre del)

Grunnet og klar til lakking:

262095.jpeg

 

Lakkert svart:

262096.jpeg

 

Slik ble det seende ut på siden:

262097.jpeg

 

Så lakkerte jeg resten hvit:

262098.jpeg

 

For dere som har et godt øye(mao. litt dårlig kvalitet på bildet) så ser dere kansje att det er olje på plasser av motoren der det ikke er ment att det skal være olje:

262100.jpeg

 

Og løsningen på og fjærne oljen er:

262102.jpeg

Nye tetteringer :p

Platen som jeg holder i hendene hadde jeg lagt i fettfjærner over natten og alikevell gikk ikke alt av :p men det ble relativt rent i forhold, lå et gare TJUKT lag av olje og asfalt og div. annet rundt hele plata.

I tillegg til att tetteringene var gåen så hadde oljen blitt dratt med opp av reg. reima og klint ut over hele forsiden av motoren(vaske vaske).

 

Dette er bare en del av det som er gjort, syns dere jeg skal vurdere og opprette en worklog eller?

Blir sikkert ikke gjort så mye i vinter da med mindre jeg finner tak i en garasje hvorav VEGGER og TAK er bygd og helst med innlagt varme, for som dere kansje ser så har min godeste far(har leilighet i huset til foreldrene mine) bare satt opp grunnmuren til garasjen, og den har stått nå i 4 år -.-

Eller att det plutselig kommer en tannfe hit og tryller frem vegger, tak og penger til ny turbo :wee:

Endret av sniffmaster
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

jeg har en 240 med en b230f motor, er det noen som vet hvor jeg får tak i en brukbar turbo og/eller intercooler til den, penger er ikke noe stort problem så lenge d er undre 15 - 20 tusen :) er det billigst og kjøpe en 240 tic og bytte motoren, jeg går på skole til og bli bilmekaniker så jeg kommer sikkert til og få peiling :) hehe men har du noe du vet om, kan du senne link :) takk :!:

Lenke til kommentar

Må huske at en B230F har høykomp stempler, altså, du kan ikke kjøre like mye trykk før det går til helvete. Høykomp stempler og turbo misliker hverandre.

 

Kjøp deg en OK FK/FT, stapp den nedi, dette er nå plugg og play iom at du allerede har LH2,4. Sleng på en Mitsu 18T turbo, 3" eksos, litt større intercooler, og du har over 200hk.

 

Bytta motor og bygde om el.nette på en kompis sin bil nå for ikke lenge siden, en grei jobb egentlig, men elnett er litt stress å bygge om..

 

Så gå for turbotrimming, istede for sugemotor.

Lenke til kommentar
Må huske at en B230F har høykomp stempler, altså, du kan ikke kjøre like mye trykk før det går til helvete. Høykomp stempler og turbo misliker hverandre.

Det er ikke spesielt høy kompresjon i en f-motor (den er riktignok høyere enn i turbomotorene, men ikke "høy" i generell forstand).

 

Med 337cc dyser (som står org. på ft/fk), chip for turbobruk, kam som ikke har allverdens overlapp og litt romslig eksoshus på turboen tåler de helt fint en kg trykk..

Lenke til kommentar
Må huske at en B230F har høykomp stempler, altså, du kan ikke kjøre like mye trykk før det går til helvete. Høykomp stempler og turbo misliker hverandre.

Det er ikke spesielt høy kompresjon i en f-motor (den er riktignok høyere enn i turbomotorene, men ikke "høy" i generell forstand).

 

Med 337cc dyser (som står org. på ft/fk), chip for turbobruk, kam som ikke har allverdens overlapp og litt romslig eksoshus på turboen tåler de helt fint en kg trykk..

 

Hvorfor bytte eksoshus når det er en såpass liten turbo? Like greit å oppgradere til ny turbo og kunne lade mindre men samme effekt.

Endret av Henrikenn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...