Gå til innhold

svindel i finn.no?


Anbefalte innlegg

hei, jeg klikket meg gjennom finn for å lete etter en pc, så fant jeg en ganske god tilbud. Vi avtalte kjøpskontrakt og ble enige om at jeg skulle betale 50% først og resten når jeg får varen(prisen er 2000kr). Han sa at sendte den på et eller annen dag for 2 uker siden. Men jeg har fortsatt ikke fått det. Prøvd å emaile han, men ingen svar. så ringte jeg ham, han tok opp, jeg nevner navnet mitt, han legger på. Så ringte jeg igjen, han hadde slått av mobilen sin... -.-

Kan jeg anmelde ham ? Ser ikke ut som han har "faket" hans personlig informasjon, ettersom jeg søkte etter nummeret hans. Jeg har også snakket med han tidligere på mob ved avtale om kjøpet, så hvorfor denne handlingen? Gah.. :hrm:

Mvh. Anders O.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har blitt lurt ja..

Ring til forliksrådet.. og meld saken inn!

Dette vil koste deg noen hundre lapper, men de pengene får du igjen av motpart (svindlerene). Møter han ikke opp i forliksrådet, vinner du automatisk saken og kan gå til politiet og kreve at de rydder opp. hmm dette ble kanskje litt flåsete skrevet, men ring forliksrådet, og de vil forklare deg fremgangsmåte og dine rettigheter..

Send en mail til "svindler" om at du melder saken inn for forliksrådet om han ikke svarer innen 24 timer..

Se også deres nettsider:

http://www.forliksradet.no/index.php?page_id=14

Lykke til..

Lenke til kommentar
Tror neppe det løser seg ved å ringe til forliksrådet. Jeg husker jeg og en hel haug andre ble svindlet for noen år tilbake. Politiet gjorde ingenting. Saker som involverer småpenger blir ikke prioritert.

 

Faktisk løser en god del saker seg ved bruk av forliksrådet. Og forliksrådet har ikke noe med politi å gjøre, forliksrådet har en rolle der "kontrakter" er misligholdt, altså også saker der det ikke er gjort noe kriminelt. Så hva politiet prioriterer er lite relevant for om det kan ha hensikt å gå til forliksrådet.

 

Hvorfor løser en del saker seg ved bruk av forliksråd;

1. Klager får en sterkere rettstilling på sitt krav.

2. Dom i forliksråd kan medføre en del ubehageligheter for innklagede.

 

Kostnaden er kr 860,-. Tapende part vil bli idømt saksomkostninger, dvs klager vil få dekket sine omkostninger om han vinner saken. Forliksrådet er faktisk en del av det norske rettssystem, og er laget for å håndtere mindre tvistesaker. Dom i forliksrådet vil gi grunnlag for en tvangsforretning. Dom i forliksrådet er en rettskraftig dom på linje med dom i tingretten.

 

Så jeg ville fulgt okasin sitt råd om å "true" med forliksrådet. Og i den sammenheng fortelle "svindleren" hvilke konsekvenser dette kan få for han (info om dette får man fra forliksrådet). Selv på et så lite beløp kan effekten være (om han ikke "gjør" opp for seg):

* Sterkt redusert mulighet til å få lån - banker sjekker slike ting.

* Tvangsforretning er svært dyrt - dvs. posten på 1 000 kr kan fort bli over 4 000 kr.

* Tvangsdekning, dvs. at namsmannen tar utlegg i lønn eller annet løsøre hos innklagede.

 

Om man i neste omgang vil bruke forliksrådet må bli opp til trådstarter. Personlig tror jeg større bruk av forliksrådet i slike saker som politiet ikke har ressurser til å prioritere, og som i stor grad er privatrettslige kan gjøre det mindre attraktivt å svindle.

Lenke til kommentar

Klassisk ebay/finn-svindel sak dette.

 

Problemet er at folk syns det er greit å "stole på" andre, og syns det er frekt å nekte å betale litt i forskudd. Man tenker som så at fyren vil jo ikke sende noe han ikke VET han får betalt for heller, så det er sikkert lurt å betale inn 50% så man er sikker på at han sender den.

 

Så har man skruppelløse folk som utnytter godheten til folk.

Lenke til kommentar

Hei.

Synd og si det men ikke kast vekk tiden på det.

Politiet driter i slike saker, gikk på en smell selv for noen år siden i akkurat samme hendelese, 50% først så resten når varen kom, fikk ingenting.

 

Undersøkte litt selv og sporte opp hvilke bank kontonr var i og det var laaangt unna oppe i nord, la alt fram for politiet og eneste dem hadde trengt og gjøre var og kontakte banken og spørr etter navn da banken ikke hadde "lov" til og gi dette til meg da det stod et navn oppført.

 

saken henlagt, 3000kr fattigere. har lært av og det og heldigvis var det ikke mere.

en god regel, er noe for godt(billig) til og være sant, er det ofte det.

 

mvh Kenneth

Lenke til kommentar

Denne fyren er helt sporløs nå, får ikke kontaktet han på noe måter, har forsøkt å "true" han og bla bla, men fortsatt ingenting. Vil f*** meg ikke gi opp di 1000kr :mad: jeg kontakter forliksrådet imorgen og få høre hva de kan gjøre. Takker for bryderiet folkens.

 

Mvh. Anders

Lenke til kommentar

Sånne saker får meg til å lure på hvor kjip og kørka det egentlig går an å bli. Å svindle noen på denne måten? Greit nok at man kanskje slipper unna hvis offeret ikke gidder å forfølge en tusing, men plutselig en dag støter du på en terrier. Dessuten er ikke Norge stort, og plutselig en annen dag havner du i en situasjon hvor du må forholde deg til personen du lurte. Navnet ditt er svertet.

Ønsker denne drittungen alt vondt, og jeg har god fantasi. Gi ham inn.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...