Gå til innhold

"Ingen jobb til 'unormale' mennesker"

Anbefalte innlegg

Det kan sjå ut som om eg har forveksla ingressen med uttalelsane. Muleg eg har lese for mykje på kommentarane og ikkje artikkelen, for det er fleire der på den visa. Eg skal fjerne det bilde no.

Briller, skjegg eller arr i ansiktet kan være nok til ikke å få jobb i barnehage eller klesforretning. Mange arbeidsgivere forlanger nå bilde fra jobbsøkere.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utseendet til selgeren kan absolutt ha noe å si, og arbeidsgivere må få lov til å diskriminere på dette som på nesten alle andre trekk ved en person. Man tenker kanskje at utseendet, det er bare noe man har vært heldig med, så det skal man ikke få dra noen fordeler av, men intelligensen, det er piskadausen meg også noe man "bare har vært heldig med". Det er lov å ikke ansette folk fordi de er dumme i hodet, da er det lov å ikke ansette folk fordi man tror utseendet deres ikke passer til jobben.

Ikke dermed sagt at jeg er noen fan av denne mannen og hans punkter.

Lenke til kommentar

Dette kan umulig sammenlignes. Skolegang, utdanning og slike ting er likt for alle, noen må bare jobbe hardere enn andre for å oppnå samme resultatene. Bruker du briller, kan du ikke "jobbe litt hardere" for å få godt syn. (og nei, er ikke alle som har mulighet for operasjon og kontaktlinser).

Lenke til kommentar
Dette kan umulig sammenlignes. Skolegang, utdanning og slike ting er likt for alle, noen må bare jobbe hardere enn andre for å oppnå samme resultatene. Bruker du briller, kan du ikke "jobbe litt hardere" for å få godt syn. (og nei, er ikke alle som har mulighet for operasjon og kontaktlinser).

Da er det jo ikke likt for alle, da. Sammenligningen er litt på spissen, men jeg synes fortsatt det er et paradoks at det gjøres så stor forskjell på egenskaper som alle er medfødte. Alle kan jobbe med utseendet sitt innenfor gitte rammer. De aller fleste kan se ganske streite ut hvis de har et bevisst forhold til eget utseende og kler seg deretter.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Hallo??

Nå nevner jo aldri fyren fra klesbutikken skjegg eller briller! Det eneste han sier er at arr over halve ansiktet ikke vil passe i et slikt yrke.

Jeg skjønner ikke helt hvor trådstarter tar sitatet sitt fra som sier: "Butikkmedarbeiderer kan ikke ha skjegg, arr eller briller! " Er det bare et falskt sitat?

Den som nevner skjegg og briller er kun den tilsynelatende forvirrede representanten fra NEMO barnehage.

Kanskje er barn fra Kristiansand spesielt skjøre og må beskyttes mot slike horrible traumatiske opplevelser som skjegg og briller måtte utgjøre, men jeg har nå sett folk som har jobbet i barnehager andre steder i landet med både skjegg og briller uten at noen av barna tok skade av det.

Jeg jobbet i barnehage 4 måneder i våres, med de beste skussmål. De første ukene uten skjegg og briller (da jeg føler meg kjekkere), men etterhvert benyttet jeg meg både av mine briller - samt litt femdagers skjegg - noen dager. Barna virka bare fascinert av dette og at jeg var samme person bak disse attributtene. Sjefen min sa til meg at jeg måtte bare ha litt skjegg, da dette representerer at jeg er mann. Om en unge blir skremt av skjegg, så er det bare bra, for om det er en jente så må hun forholde seg til menn med skjegg i samfunnet. Om det er en gutt, tenk bare på den dagen faenskapet begynner å vokse i hans eget ansikt. Det er folk som hun der, som sprer fordommer rundt seg, som ikke burde få jobbe med barn.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...