Bramle Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Det er jo lov å ha meninger Sir Tojo.. selv synes jeg det høres nææsty ut Irrelevant. Lenke til kommentar
shizz kebab Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Det er jo lov å ha meninger Sir Tojo.. selv synes jeg det høres nææsty ut Irrelevant. Ok? Lenke til kommentar
Bramle Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Det kan godt hende det har vært akseptert noen få steder, men de fleste ser på det som en alvorlig forbrytelse Og grunnen for det er at avkommet har stor sjanse for å være misdannet, ikke fordi noen synes det er "nææsty". Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Det kan godt hende det har vært akseptert noen få steder, men de fleste ser på det som en alvorlig forbrytelse Men er det faktisk noen grunn til at folk skal ha det synet så lenge begge parter samtykker og det ikke fører til misdannede barn? Endret 29. september 2008 av Zerblat Lenke til kommentar
shizz kebab Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Det kan godt hende det har vært akseptert noen få steder, men de fleste ser på det som en alvorlig forbrytelse Og grunnen for det er at avkommet har stor sjanse for å være misdannet, ikke fordi noen synes det er "nææsty". Sikker på det? før i tiden ble det kalt for "blodskam" å ha sex med nær familie Lenke til kommentar
oslofreak Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Det ble vel sex utenfor ekteskap, homofili og en del andre ting også? Dvs, ikke direkte kalt "blodskam", men sett på som noe moralsk forkastelig og innganger lukt til helvete... Før i tiden var også jorda flat, kvinner hørte hjemme på kjøkkenet, Jorda ble skapt på 7 dager for 6000 år siden og det var helt normalt å fysisk disiplinere barn for den minste lille ting. Endret 29. september 2008 av oslofreak Lenke til kommentar
shizz kebab Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Er ikke sikker, men leksikon sier: blodskam, gammel bet. på → incest, seksuell omgang mellom personer som er så nært beslektet at ekteskap er forbudt. Lenke til kommentar
holst84 Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Ta dere ei bolle a! Han skriver at seksuell omgang mellom 2 personer i nær familie ikke nødvendigvis er noe feil. Det står der svart på hvitt. Det eneste jeg da gjør er å stille et spørsmål. Det er ikke engang et spesiellt ladet spørsmål... Hadde han f.eks bare svart "nei" på spørsmålet hadde han stått støtt. Så nei jeg har ikke lest mellom linjene i det hele tatt. Jeg tok det han skrev og stilte han et spørsmål utifra dette. Vet du hva nødvendigvis betyr? Jo, det er ladet, for du tok ikke forbehold om hverken konsensus eller noen slags form for misbruk, så nei ville vært det eneste akseptable svaret. Om du følte for å svare ja på dette spørsmålet pga omstendigheter som at det begge ville og at begge var gamle nok kunne du lagt det til i svaret ditt. Så "nei" er ikke det eneste akseptable OM du føler at innen de rette omstendighetene kan sex mellom far og datter være greit Lenke til kommentar
oslofreak Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Jo, jeg skjønte hva du mente så jeg redigerte posten min litt... Poenget mitt var at "før i tiden" er overhodet ikke ensbetydende med "bedre" eller "riktig". Endret 29. september 2008 av oslofreak Lenke til kommentar
Bango Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Om noen er seksuelt tiltrukket av hverandre og det ikke er noe press fra noe hold. Da burde det gå greit. Det er kanskje ekkelt for dagens normer. Som i lang tid her til landet. Altså, det er på grensen til diskriminering å nekte to personer frivillig seksuell omgang. Lenke til kommentar
Bramle Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Er ikke sikker, men leksikon sier: blodskam, gammel bet. på → incest, seksuell omgang mellom personer som er så nært beslektet at ekteskap er forbudt. Og hvordan tror du den normen oppstod? Plutselig en dag var det noen som utbrøt "æææsj" da to søsken kysset? Det er en norm som har utviklet seg naturlig, akkurat som mennesket selv. Lenke til kommentar
shizz kebab Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Er ikke sikker, men leksikon sier: blodskam, gammel bet. på → incest, seksuell omgang mellom personer som er så nært beslektet at ekteskap er forbudt. Og hvordan tror du den normen oppstod? Plutselig en dag var det noen som utbrøt "æææsj" da to søsken kysset? Det er en norm som har utviklet seg naturlig, akkurat som mennesket selv. Har jeg sagt noe annet? Er jo samme hvordan det oppsto, poenget er at de så på det som en skam før, mens du sa det bare var pga misdannede barn Lenke til kommentar
Bramle Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Har jeg sagt noe annet? Er jo samme hvordan det oppsto, poenget er at de så på det som en skam før, mens du sa det bare var pga misdannede barn Ja, synet på det som feil, skammelig om du vil, oppsto som et resultat av menneskelig evolusjon, da incest er skadelig. Endret 29. september 2008 av Bramle Lenke til kommentar
shizz kebab Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 ok, du vet vel alt om hvordan uttrykk oppsto på 1500-tallet Lenke til kommentar
Bramle Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 ok, du vet vel alt om hvordan uttrykk oppsto på 1500-tallet Jeg har ikke sagt noe om ordets etymologi. Lenke til kommentar
oslofreak Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Personlig så mener jeg at to voksne individer, uavhengig av familiebånd og tilsvarende, burde få lov til å bestemme selv hvorvidt de skal ha seksuell omgang eller ei forutsatt at sjansen for å få barn er lik null. Kondom er ikke lik null. Når det er sagt, så er det ulovlig å ha seksuell omgang med slektninger i både nedstigende (etterkommere, både biologiske og adopterte) og horisontal (søsken) linje. Førstnevnte straffes med fengsel inntil 5 år og sistnevnte med inntil 1 år. Straffeloven $ 197, $ 198 og $ 199 § 197. Den som har seksuell omgang med slektning i nedstigende linje, straffes med fengsel inntil 5 år. Som slektning i nedstigende linje regnes biologiske og adopterte etterkommere. Endret ved lover 4 juli 1927 nr. 9, 15 feb 1963 nr. 2, 11 juni 1999 nr. 39 (i kraft 1 juli 1999 iflg. res. 11 juli 1999 nr. 663), 11 aug 2000 nr. 76. § 198. Den som har samleie med bror eller søster, straffes med fengsel inntil 1 år. Straff kommer ikke til anvendelse på personer under 18 år. Endret ved lover 4 juli 1927 nr. 9, 15 feb 1963 nr. 2, 11 aug 2000 nr. 76. § 199. Den som har seksuell omgang med fosterbarn, pleiebarn, stebarn eller noen annen person under 18 år som står under hans omsorg, myndighet eller oppsikt, straffes med fengsel inntil 5 år. På samme måte straffes den som skaffer en annen seksuell omgang med noen som han selv står i et slikt forhold til. Endret ved lover 15 feb 1963 nr. 2, 11 aug 2000 nr. 76. Årsaken til at selve seksuelle omgangen sammen er ulovlig, og ikke kun det å få barn, skyldes nok (vil jeg tro) en god blanding av gamle verdier og moraler (som i høy grad fortsatt eksisterer i samfunnet) og faren for at kondomen alltid kan ryke, og uhell kan skje. Lenke til kommentar
shizz kebab Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Du sa det oppsto pga. misdannede barn Lenke til kommentar
Bramle Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Du sa det oppsto pga. misdannede barn Ikke ordet. Synet på det som galt. Lenke til kommentar
shizz kebab Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Jeg tror ikke at folk så på det som blodskam å ha misdannede barn, men skjønner hva du mener Lenke til kommentar
Tremolo Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Du trur ikke det? Det er da en grunn til handicappede har blitt diskriminert over flere tiår, eller at dem blei satt ut i skogen som babier.. Misdannede barn så absolutt blitt sett på som en blodskam. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg