Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ny pc nekter å boote/fullføre xp installasjon.

Anbefalte innlegg

problemet er som følger:

jeg starter installasjonen av xp (plata funker, den har blitt brukt flere ganger etter dette uten problemer), og alt går smertefritt fram til filkopieringen er fullført og maskinen skal reboote for første gang. igjen så går alt smertefritt fram til det punktet da xp skal lastes inn, dvs rett etter at den hvite progressbaren er ferdig, men før den typiske windows progressbaren starter. da stopper alt opp og det virker som om maskina låser seg.

jeg har resat bios mange ganger, latt maskina stå uten strøm over natta, prøvd andre rambrikker, prøvd mine brikker i en annen maskin (den kræsja mens den lasta vista) og en annen harddisk.

det har blitt kjørt memtest på rammen, den kræsjer og rebooter med en gang med min ram, den funka fint med en annen brikke jeg testa, så jeg prøvde å formatere og starte installasjonen på nytt, men feilen var der fremdeles, og etterpå kræsja memtest med den nye brikka også.

jeg har kommet fram til at rammen min mest sannsynlig er kaputt, men jeg tror det er noe mer defekt også, og jeg tror det er hovedkortet. jeg får ingen indikasjon på at skjermkortet og prosessoren er skada.

maskina funka som den skulle til å begynne med, problemet kom da jeg dreiv å testa litt overklokking, og jeg har gjordt dette før, så jeg synes det er rart at maskina kan ha tatt skade av de endringene jeg gjorde. ikke klokka jeg så høyt heller. volt ble holdt innenfor godkjente grenser på alt utenom cpu, og selv der var den ikke høyere enn ca 1.4v på det meste.

systemet er:

msi k9a2 platinum

amd phenom x4 9950be "agena"

xfx gtx 260 @ 725/1450/1200

ocz 4096mb pc8000 pe

corsair hx620w

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...