Gå til innhold

Mistet lysten, inspirasjon og motivasjon - Hvordan ta gode fuglebilder?

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet ikke hva som har skjedd, men hver gang jeg tar i kameraet mitt (Canon EOS 400D) blir bildene like stygge og uklare uansett hvilken innstilling jeg bruker. Jeg blir så frustrert og det gjør at jeg nesten vegrer meg for å bruke det. Alle har vel lignende perioder med mangel på inspirasjon, men bildene mine blir direkte stygge, og det gjør meg trist.

Tenkte å ha en liten fotosession med undulatene mine i morgen, og i den sammenheng ønsker jeg noen tips fra dere proffer. Har jo tatt massevis av bilder av dem før, men nå håper jeg at jeg kanskje kan ta noen shoots som virkelig skiller seg ut. Kanskje noe ala dette: http://regelschmerz.deviantart.com/art/budgie-02-79100495 - Har lest bildeinfo.

Har som nevnt kamerahuset Canon EOS 400D med tilhørende kitobjektiv 18-55 mm, har også et zoom objektiv på 75-300 mm, men jeg føler bildene blir forferdelig dårlige og blurry ved bruk av det, noe som også frustrer litt. Har også UV filter og kamerastativ.

Jeg vet at jeg trenger grunnleggende kunnskaper, og det håper jeg kanskje at jeg har også, men jeg får bare ikke til å ta bilder lenger. Har lest flere fotobøker, og er ferdig med Scott Kelbys nye par, men kommer ikke videre.

Håper noen her virkelig orker å hjelpe en forvillet sjel, istedenfor å be meg lese meg opp på temaet, for det har jeg nemlig gjort så godt det lar seg gjøre for øyeblikket.

Tips til innstillinger og sånn hadde vært fint :) Takk, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det absolutt viktigste i foto er komposisjon og lys. Prøv å isolere motivet fra omgivelsene, enten ved å bruke tett utsnitt, der motivet fyller det meste av bildet, eller ved å gjøre bakgrunn uskarp ved store blenderåpninger. Teleobjektivet vil gi flatere bilder, som i de fleste tilfeller er mer behagelige å se på, i tillegg til å være bedre til å isolere motiv fra bakgrunn.

Fjern forstyrrende elementer. Mange ting rundt i bildet er ikke pent. Gjør bildet enkelt. Fokuser på de viktigste elementene( hodet, øyne, ikke vinger eller haler, f.eks...)

Eksponer riktig. canon E-TTL II er veldig bra. Stol på det. Bruk Av og blend ned 1 trinn for bedre skarphet. Prøv å unngå blits. Bruk heller naturlig lys fra et vindu, og komponer deretter. Et kamera har mindre dynamisk omfang enn øyet, så kontrast mellom lyse og mørke partier blir større i bilder. For å unngå dette, bruk reflektorer( noe hvitt for å reflektere lys fra vinduet og fylle skyggepartiene.

Ta mange bilder. Bruk RAW. Bruk tid ved etterbehandling( de fleste bilder på nettet er etterbehandlet, på samme måte som alle bilder med filmkamera må fremkalles.

Legg ut bilder for kritikk. Da vil du få mange tilbakemeldinger og tips fra brukere.

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet ikke hva som har skjedd, men hver gang jeg tar i kameraet mitt (Canon EOS 400D) blir bildene like stygge og uklare uansett hvilken innstilling jeg bruker. Jeg blir så frustrert og det gjør at jeg nesten vegrer meg for å bruke det. Alle har vel lignende perioder med mangel på inspirasjon, men bildene mine blir direkte stygge, og det gjør meg trist.

Tenkte å ha en liten fotosession med undulatene mine i morgen, og i den sammenheng ønsker jeg noen tips fra dere proffer. Har jo tatt massevis av bilder av dem før, men nå håper jeg at jeg kanskje kan ta noen shoots som virkelig skiller seg ut. Kanskje noe ala dette: http://regelschmerz.deviantart.com/art/budgie-02-79100495 - Har lest bildeinfo.

Har som nevnt kamerahuset Canon EOS 400D med tilhørende kitobjektiv 18-55 mm, har også et zoom objektiv på 75-300 mm, men jeg føler bildene blir forferdelig dårlige og blurry ved bruk av det, noe som også frustrer litt. Har også UV filter og kamerastativ.

Jeg vet at jeg trenger grunnleggende kunnskaper, og det håper jeg kanskje at jeg har også, men jeg får bare ikke til å ta bilder lenger. Har lest flere fotobøker, og er ferdig med Scott Kelbys nye par, men kommer ikke videre.

Håper noen her virkelig orker å hjelpe en forvillet sjel, istedenfor å be meg lese meg opp på temaet, for det har jeg nemlig gjort så godt det lar seg gjøre for øyeblikket.

Tips til innstillinger og sånn hadde vært fint :) Takk, takk.

Hei.

Har ikke noen erfaring med fuglefotografering men håper jeg kan hjelpe deg litt likevel.

De linsene du har er ikke veldig lyssterke, 18-55 er vel max f3.5 og 75-300 max f4. Bildet du har linket til er tatt på f2.8 noe som gjør at lukkertiden blir relativt rask, ca 1/200 s (selv om det er et kompakt-kamera det er tatt med).

Jeg tror nøkkelen her er rask lukker, hvis fuglene du prøver å ta bilde av beveger seg kjapt (undulater er kjappe - er de ikke? har ikke noe spesiellt peiling på fugler...).

UV filter har ikke så mye å si innendørs og stativ er ikke nødvendig på de lukkertidene som du vil trenge hvis du må opp i tilsvarende som på det bildet du linker til.

Sett kamerate på AV og zoom ut nok til at du får størst mulig blenderåpning. Prøv deg deretter fram med å øke ISO-innstillingen til du har rask nok lukkertid til at fuglen blir skarp. Med max blender på 3.5 kan det nok tenkes at du må opp på ISO 1000 eller mer for å få lukkertid innendørs rundt 1/200 sekund eller raskere.

Hvis det ikke hjelper med max ISO heller må du enten sørge for sterkere belysning i rommet eller kjøpe/låne en mer lyssterk linse.

Lykke til!

Lenke til kommentar

I og med at det bildet det henvises til er tatt med kompakt (ref. Vortex), så er det med blender irrelevant i den sammenheng. Høy iso og vil oppveie for den mindre lysstyrken.

Problemet blir vel helst om optikken er lett å bruke til dette. Jeg vil tro at telezoomen satt til mellom 75 og 100mm vil fungere greit. Blits blir nok nødvendig her, så du burde hatt en ekstern. Skal du ta bildene innedørs (som jeg vil håpe det er snakk om her), så får du ikke nok lys til å bruke tilgjengelig lys. Derfor blir blits eneste valget, og får du ikke skarpe bilder med blits så er det noe galt. Enten med dine kunnskaper, eller med objektivet/kamera. Sannsynligvis brukerfeil, men det skal jeg ikke påstå.

Hvis du ønsker å ta bilder som kan vise om du eller kamera duger, så gå ut av huset. Ikke bare snik deg rundt stuebordet med teleobjektiv. Finn noen motiver som er "nære", og som har detaljer nok til å vurderes teknisk. Skru heller opp iso enn å bruke litt lave lukkertider, og blend ned i alle fall et par steg. Derfor bør du nok gå litt opp på iso med de lysforholdene vi har for tiden. Det er en utfordring å finne gode motiver når været er som det er, men finner du noe så kan det bli veldig kult.

Men generelt vil jeg anbefale deg å gå til innkjøp av et par bøker å kose deg med i høstværet. Hvis du føler at de fleste bøkene er litt for teknisk avanserte så har du alltids Scott Kelby. Ellers vil de fleste her inne anbefale Magnar Fjørtofts bok til de som er litt over babystadiet. Og bøkene til John Hedgecoe lovprises av mange.

Du bør uansett lese et par bøker om basic kamerateknikk, og det kan gjerne være 30 år gamle bøker. Kanskje spesielt en slik bok. For prinsippene er de samme for digital som film, og kan du prinsippene for det ene så kan du for det andre også. Forskjellen er i at en sensor kan være alle mulige filmer på en gang, og du kan skifte "film" for hvert bilde. Derfor vil ikke noe du kan lære i en gammel bok være bortkastet lærdom.

Jeg hadde en gang en dansk bok fra slutten av syttitallet. Den var i ganske lite (bussvennlig) format, men tjukk. Jeg har dessverre mistet den for lenge siden, og det er dumt. For den boken kunne jeg godt tenkt meg å låne bort til nybegynnere som jeg kjenner. Den var så god fordi hvert enkelt aspekt ble så grundig belyst at man ikke kunne missforstå. Man lærte virkelig å eksponere manuelt ved å lese boken, og jeg følte da jeg var nybegynner at det var lett å forstå. Det samme gjaldt komposisjon, som også ble grundig beskrevet med enkle tegninger. Jeg har noen fotokopier av noen få sider, men kunne godt tenkt meg å finne hele boken igjen. Er det noen som kjenner igjen den boken jeg beskriver? Hva med våre danske venner, som Mette?

Lenke til kommentar

Fantastisk utfyllende svar, mange tusen takk :) Nå fikk jeg litt oppbacking noe som fikk meg til å glede meg litt til å ta bilder i ettermiddag.

Når det gjelder utstyr, har jeg jo ikke så mye då det jeg har får duge, og det tror jeg i en viss grad det gjør også. Bare jeg som ikke får hodet mitt rundt det.

Angående bøker, så har jeg faktisk en fra syttitallet og en fra åttitallet, også har jeg to bøker fra Scott Kelby, som nevnt. Lest og konsumert om man kan si det slik ;) Har også lest fotokompendiumet her på forumet så det står ikke på det at jeg bare er lat og søker etter lette løsninger, for det gjør jeg egentlig ikke, jeg blir bare så frustrert når alle bildene kommer ut som en oppkrøllet papirbit nærmest.

Her ser dere et par eksempler. Og dette er gjerne bilder som har kommet litt bedre ut.

Feks. dette. Det var jeg på Solastranden og tok, og jeg tok minnekortet fullt nesten. Prøvde med alle mulige vinker og innstillinger, men jeg endte opp med å slette så og si alle bildene.

20f2r0y.jpg

n5c75.png

28jv912.png

bello.jpg

byn.gif

byn3.gif

okt6.png

97000673nm3.jpg

a43h52.jpg

Dette er altså relativt gamle bilder.

Lenke til kommentar

Flowereye, du må gå nærmere, enda nærmere.. og så enda litt nærmere..

Man kommer på en måte aldri nærmt nok.

I begge bildene dine er bakgrunnen alt for dominerende og det tar øyet vekk fra fuglen.

Fuglen bør ta 90% eller mer av bildet etter min mening. Spesielt når du tar bildet inne uten noen form for "spennende/fascinerende" bakgrunn.

Lenke til kommentar
Skjønner, men da er det vel best å bruke makro innstilliing? Eller Manuell?

Det beste er vel å bruke så stor blender (lite tall) som mulig, da blir området bak fokuspunktet mere uklart. Dette kan du også fikse i software, men ikke så bra som et lyssterkt objektiv.

Lenke til kommentar

Jeg synes du er litt streng mot deg selv. Når det er sagt, så kommer ikke bilder helt av seg selv. Jeg ser du har fanget ganske fint lys i enkelte av bildene hvor det er vann inkludert. Enkel redigering av disse på PCen vil faktisk gjøre dem ganske bra. Dyrebilder (eller andre bilder for den del) tatt med innebygd blits, lite spennende lys, ikke-gjennomtenkt bakgrunn eller lite handling blir ofte, men ikke nødvendigvis, ganske kjedelige. Vi er nok flere som strever med det å fange noe magisk gjennom bildet, som har noe å formidle til andre utover ens nærmeste familie. Jeg prøver (igjen og igjen) å tenke over hva jeg egentlig ønsker å formidle i bildene jeg tar. Hva er det jeg fornemmer med sansene som gjør meg interessert i å ville fange dette øyeblikket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...