trespiser Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Hallo, Er det mulig å lære seg kamp sport uten å måtte gå på kurs? hvilken kamp sport er den enkleste å lære men samtidig bra? Noen som vet om et bra sted på for eksempel google hvor man kan lære seg selv? viktig å meditere bruke yoga? er det bra å drive med dersom man lærer / driver med kamp sport? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Skal du lære deg selvforsvar er det viktig å ha en "partner".. som du kan trene med.. det er håpløst å sette seg ned i en godstol, og lese en bok om emnet.. eller se en dvd om samme tema.. Men er dere to, så kan dere jo studere en film og prøve ut teknikkene etterpå.. omigjen og igjen, og igjen.. flere ganger i uken.. til det blir en refleks.. Vil anbefale kampsporter som krav maga, eller sambo.. fungerer svært bra som selvforsvar. Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 Takk for svar Synd jeg ikke har noen partner. Er det lett å få med eventuelt en kone på å lære noe sånt eller? da er det slik at jeg ikke har noen kone og sikkert aldri kommer til å få ei men greit å vite dersom noen faller for meg en kald vinterdag likevel. Så finnes det noen erstatninger for mennesker? for eksempel å lage en stor dukke av en madras som ligner på et menneske? krav maga er bare tull mener jeg, en person som holder en pistol siktet mot deg gjør det jo for å skyte og personen kan bruke et millisekund til å få inn avtrekkern noe som er en sannsynlig reaksjon.. Kan sikkert brukes i filmer men ikke i virkeligheten for den er værre. bare for å komme med et eksempel men sambo? er ikke det en dans? uansett.. sjekker ut den også Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Mestring/bruk av kampsport(/triks/knep/)teknikker handler ikke om å kunne dem i teorien men å kunne utføre dem - oftest under psykisk- og tidspress, og da må teknikkene sitte i kroppen i form av en reaksjon. Skal det hele virkelig fungere også, kreves (mye) øvelse/repitisjon som automatiserer variasjoner som reaksjon(er) på avvik fra den ideelle utførelsen av en forsvarsteknikk. Krav Maga er forøvrig langt fra tull, men basert på virkelighetens angrep - spesielt i krigs-situasjoner. KM er utviklet av det Israelske forsvaret for soldater, men kan nok være svært så nyttig for f.eks. Politi o.l. også. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Sambo er ikke noe dans du tenker kanskje på samba?? he he Ordet Sambo kommer från ryskans САМозащита Без Оружия (SAMozasjtjita Bez Oruzjija) som betyder "självförsvar utan vapen". Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Mestring/bruk av kampsport(/triks/knep/)teknikker handler ikke om å kunne dem i teorien men å kunne utføre dem - oftest under psykisk- og tidspress, og da må teknikkene sitte i kroppen i form av en reaksjon. Skal det hele virkelig fungere også, kreves (mye) øvelse/repitisjon som automatiserer variasjoner som reaksjon(er) på avvik fra den ideelle utførelsen av en forsvarsteknikk. Krav Maga er forøvrig langt fra tull, men basert på virkelighetens angrep - spesielt i krigs-situasjoner. KM er utviklet av det Israelske forsvaret for soldater, men kan nok være svært så nyttig for f.eks. Politi o.l. også. Krav Maga ble ikke laget av det Isrealske forsvaret, men av en eller annen jødisk kar, som ville finne den beste måten å forsvare seg selv på, siden jøder ble banket opp i ghettoene i europe i mellomkrigstiden, etterpå så trente han opp israelske forsvaret, tror jeg.... Uansett, boksing/krav maga/sambo... det fungerer,.... trene det minst en gang i uka, for å få reflkeser, må ha kontakt for at det skal fungere, skaff eventuelt 8oz boksehansker, og så litt på hverandre, ikke fult ut, da blir dere skadet, men litt.. tea kwon do, og "kampsport" i norge er uansett BS for det meste, en eller annen tulling som tar betalt for å dele ut belter Endret 30. september 2008 av BannanMannen Lenke til kommentar
Newbie1KENuubie Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Takk for svar Synd jeg ikke har noen partner. Er det lett å få med eventuelt en kone på å lære noe sånt eller? da er det slik at jeg ikke har noen kone og sikkert aldri kommer til å få ei men greit å vite dersom noen faller for meg en kald vinterdag likevel. Så finnes det noen erstatninger for mennesker? for eksempel å lage en stor dukke av en madras som ligner på et menneske? krav maga er bare tull mener jeg, en person som holder en pistol siktet mot deg gjør det jo for å skyte og personen kan bruke et millisekund til å få inn avtrekkern noe som er en sannsynlig reaksjon.. Kan sikkert brukes i filmer men ikke i virkeligheten for den er værre. bare for å komme med et eksempel men sambo? er ikke det en dans? uansett.. sjekker ut den også Hei, det er tydelig at du har liten kunnskap om hva krav maga går ut på. Men nok om det. Utviklingen din og erfaringen du skaffer deg vil være veldig begrenset med mindre du har noen å trene med. Men det går selvfølgelig an å trene slag og spark mot bokse-sekker osv. En i Krav Maga klubben min trener hele tiden på slag og sparkteknikkene hjemme, og han er en av de som slår og sparker hardest. Men når det gjelder låseteknikker, grappling og bakkekamp så må du nesten ha noen å trene med for å bli god. Du kan godt pugge teknikkene i én bok, men når du havner i en reell situasjon vil alt være annerledes enn du hadde tenkt deg. En sparringpartner vil kunne forberede deg på dette. Uansett: Drilling og repetisjon gir instinkt og perfeksjon! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+90817234 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Mestring/bruk av kampsport(/triks/knep/)teknikker handler ikke om å kunne dem i teorien men å kunne utføre dem - oftest under psykisk- og tidspress, og da må teknikkene sitte i kroppen i form av en reaksjon. Skal det hele virkelig fungere også, kreves (mye) øvelse/repitisjon som automatiserer variasjoner som reaksjon(er) på avvik fra den ideelle utførelsen av en forsvarsteknikk. Krav Maga er forøvrig langt fra tull, men basert på virkelighetens angrep - spesielt i krigs-situasjoner. KM er utviklet av det Israelske forsvaret for soldater, men kan nok være svært så nyttig for f.eks. Politi o.l. også. Krav Maga ble ikke laget av det Isrealske forsvaret, men av en eller annen jødisk kar, som ville finne den beste måten å forsvare seg selv på, siden jøder ble banket opp i ghettoene i europe i mellomkrigstiden, etterpå så trente han opp israelske forsvaret, tror jeg.... Uansett, boksing/krav maga/sambo... det fungerer,.... trene det minst en gang i uka, for å få reflkeser, må ha kontakt for at det skal fungere, skaff eventuelt 8oz boksehansker, og så litt på hverandre, ikke fult ut, da blir dere skadet, men litt.. tea kwon do, og "kampsport" i norge er uansett BS for det meste, en eller annen tulling som tar betalt for å dele ut belter Minst én gang i uka? Skal man utvikle instinkter og en god reaksjonsevne vil jeg si du trenger trening litt oftere enn som så! Og ikke døm all kampsport i Norge fordi TKW er ubrukelig. ¬_¬ Teknikkene ble opprinnelig utviklet for det israelske militære. Da staten Israel ble proklamert i 1948 var stridigheten mellom de arabiske statene og jødene i gang. Israels behov for å trene sine militære styrker var innlysende. Det israelske forsvaret bestod for det meste av frivillige som hadde blitt rekruttert, og det var innlysende at det som skulle læres bort måtte kunne læres raskt, være enkelt å beherske og effektivt i strid. Ansvaret med å iverksette opplæringen ble gitt til Imi Liechtenfeldt, en erfaren soldat fra den 2. Verdenskrig og en anerkjent bryter og bokser fra Tsjekkoslovakia. Imi Liechtenfeldt betraktes som Krav Magas grunnlegger. Kilde til sitat Lenke til kommentar
thrice Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Nei, det kan du ikke. Du kan lære deg å slåss med noen kamerater, men noen særlig god teknikk vil det ikke gi. Hvis det er det du er ute etter kan du/dere kjøpe dere noen MMA-hansker og tannbeskyttelse og gyve løs på hverandre i god Fight Club stil. Tviler sterkt på at du får progresjon av å kun "trene" en gang i uka, som en litt over her skriver. Endret 13. oktober 2008 av thrice Lenke til kommentar
Newbie1KENuubie Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hvis du trener 1 gang i uka tror jeg du vil stille mye sterkere enn om du ikke trener i det hele tatt. Sett fra et profesjonelt synspunkt så er det nok ikke holdtbart med 1 gang i uken, men jeg trente 2 ganger i uken i klubben jeg gikk i og jeg lærte masse, og opplevde stadig vekk at teknikkene satt bedre og bedre. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Så klart vil man være bedre etter en gang i uken en ingen, men det kan føre til et urealistisk syn på egne evner senere, spesielt hvis han bare trener for seg selv. Lenke til kommentar
Newbie1KENuubie Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Ja, det er veldig viktig å være jordnær, og ikke overvurdere seg selv. I tillegg så er ALT annerledes i en ekte situasjon, enn det er i treningen. Treningen er kontrollert og "myk". (skriver "myk" fordi man slår ikke med bare knyttnever og uten tannbeskytter) Virkeligheten er kaotisk og hard. Ofte full av aggressjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå