Gå til innhold

Skal holde foredrag om CERN. Har null kunnskap.

B25S

Anbefalte innlegg

Heisann.

Ble tilfeldigvis plukket ut for en liten stund siden for å holde foredrag for hele klassen om CERN. HVORFOR MEG?!

Jaja, dette har sikkert litt innflytelse på min naturfag karakter, så hvorfor ikke.

Problemet ligger i at jeg veit absolutt null og niks om CERN og partikkelakseleratoren.

Har noen et tips om hvor jeg skal begynne?

Foredraget kommer til å bli holdt på en Mac laptop over Keynote på prosjektor tenker jeg.

Endret av B25S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

For all del ikkje take kva som står i engler og demoner som god fisk. Det er ei bok full av faktafeil og skal helst verte teke som ei god fiksjonbok og ikkje noko meir.

Du kan starte med Wikipedia (håpar du er stø i engelsk) om CERN generelt, og du bør sjølvsagt have med LHC, som er det største og kulaste fysikk-eksperimentet menneske har gjort til no.

Ideen med LHC er at ein køyrar to strålar proton opp mot ljossnøggleiken og får desse to strålane til å krysse kvarandre ved store detektorar som då konstant ser på desse kollisjonane og ser kva ein faktisk finn. Sidan dei har så høg fart, vil dei òg have veldig høg energi, så det vil verte veldig veldig varmt. Like varmt som det var i universet etter 1 milliarddel av sekund etter det store smellet.

Grunnen til kvifor ein gjer dette, er for å finne meir ut om kva materie eigenleg er, og den beste måten for å finne ut på er å sjå etter kva vi kan finne. Resultata ein får frå LHC kan snu fysikk på hovudet, noko som kan opne nye vegar for teknologi og større innsikt i korleis universet fungerer.

Eg vil også råde deg til å sjå denne filmen på eit kvarter, der ein fysikar fortel om CERN og LHC. Veldig interessant!

Lenke til kommentar

Skulle jeg holdt et foredrag om CERN så hadde jeg snakket mest mulig om alt det andre de driver med der en LHC siden LHCen har vært veldig overeksponert i det siste og det er lett for folk som hører på at de har hørt/lest det før og blir ukonsentret. Så kan du heller nevne at CERN er de som driver med prosjektet med LHC.

Lenke til kommentar

Ting du kan ta med:

*Introduksjon

-Hva CERN er, hvor mange ansatte, hvor mange fra Norge etc.

-Litt historie (Når stiftet? SPS, LEP etc)

*LHC

-Litt om fysikken

-Hva den akselererer (protoner og blykjerner)

*De fire store eksperimentene ved LHC og hva de skal finne ut av.

-ATLAS (Higgs)

-CMS (Higgs)

-ALICE (Kvark-gluon-plasma)

-LHC-b (Hvor ble det av antimaterien)

Noen linker som kan være nyttige:

CERN

ALICE

ATLAS

CMS

LHC-b

og

Bloggen min :)

Lenke til kommentar
Om du skal levere en skikkelig prestasjon, burde du lese boka "Engler og Demoner" - av Dan Brown. Der får du mye nyttig informasjon på en lettleselig og herlig bra måte.

Så, kan du lese litt på internett (wiki, google), og sammenlign med boka.

Hold deg *langt* unna den boka. Har den på bokhylla selv, og den er underholdene ja, men inneholder ca. ittno fakta. Men om en del i klassen har lest boka, kan det være et morsomt utgangspunkt for "debunking" :)

Ting du kan ta med:

*Introduksjon

-Hva CERN er, hvor mange ansatte, hvor mange fra Norge etc.

-Litt historie (Når stiftet? SPS, LEP etc)

*LHC

-Litt om fysikken

-Hva den akselererer (protoner og blykjerner)

*De fire store eksperimentene ved LHC og hva de skal finne ut av.

-ATLAS (Higgs)

-CMS (Higgs)

-ALICE (Kvark-gluon-plasma)

-LHC-b (Hvor ble det av antimaterien)

Noen linker som kan være nyttige:

CERN

ALICE

ATLAS

CMS

LHC-b

og

Bloggen min :)

Neimen heisann! Kvisleis går det med ALICE? Fått fiksa den lille feilkoplinga ennå? :p Burde bli nok tid til det nå...

Forøvrig finnes det et par andre eksperiment, f.eks. CLIC (compact linear colider), du kan prate om ILC (International Linear Collider), North Area (hvor jeg for det meste holder til når jeg er på CERN...), og mye annet.

Andre nyttige lenker:

http://www.fys.uio.no/epf/

http://www.fys.uio.no/epf/adventures/particleadventure_2.1/

S_Q: Jeg kommer nedover begynnelsen av november (pluss et par dager i oktober) - er du der da? I såfall må vi ta et par øl på Charlie's eller R1!

Lenke til kommentar
Heisann.

Ble tilfeldigvis plukket ut for en liten stund siden for å holde foredrag for hele klassen om CERN. HVORFOR MEG?!

Jaja, dette har sikkert litt innflytelse på min naturfag karakter, så hvorfor ikke.

Problemet ligger i at jeg veit absolutt null og niks om CERN og partikkelakseleratoren.

Har noen et tips om hvor jeg skal begynne?

Foredraget kommer til å bli holdt på en Mac laptop over Keynote på prosjektor tenker jeg.

mvh

Asbjørn

Lite tips: Bruk PC'n til å vise bilder, og i høyden et par *enkle* animasjoner, kanskje noen stikkord. Ittno er så kjedelig som folk som har foil på foil med mikroskrift og masse kompliserte grafer og greier, for at de så står og forklarer hva som står på dem. Det som er viktig må DU si, og vise engasjement for det du sier. Det aller beste er om du greier å fortelle en historie, tilsvarende det du har lært i norsken...

Og du kan ikke dekke over dårlig innhold/forbredelse med fancy animasjoner og overganger i keynote. Beklager...

(jeg har holdt ett og annet foredrag om CERN og fysikk generelt - sist torsdag var jeg på Vemork på Rjukan og pratet om fysikk og vindkraft til en gjeng 9.- og 10.-klassinger. Send meg gjerne presentasjonen din pluss stikkordsliste, så kan jeg godt se over! (openoffice, PDF, eller flash. PPT funker også om det ikke er alt for avanserte greier) )

Andre ting du kan komme inn på er annvendelser - alt fra WWW og GRID til kryoteknikk og halvledere - som kan få anvendelser mange steder. F.eks. jobber jeg med en silisium pixel-sensor for ioniserende stråling (omtrent som CCD'en i et digitalkamera), som skal være überrask og übersensitiv, men likevel tåle masse-masse stråling. De to første egenskapene er i allefall også nyttige f.eks. ved medisinsk røntgen - høyere oppløsning og mindre stråledose er dermed mulig...

Ellers:

Husker jeg var på sikkerhetskurs der første dagen eller noe i sommer. Satt der og så en video om hvordan-bruke-irisscanneren osv.

Seinere samme dag dro vi ut til labben. Rusla igjennom porten (hvor det ikke satt noen), inn mellom noen digre industrihaller og fant stedet vårt. Inn igjennom en trang korridor som for det meste var fyllt opp av utstyr som så ut som om noen hadde glemt det igjen på 50-tallet en gang, videre inn i neste bygg (ojsann, der hang det vist et gammalt rustent "radioaktiv"-symbol. Fram med dosimeteret da...), og finne bua vår. Der var det hummer og kanari mellom rimelig moderne saker, og skikkelig frankenstein-utstyr... Og på veggen hang den en falma graf fra 17. mai 1987 :p

Men det beste av alt: I enden av beamlinja vår, stod kaffemaskinen. Fixed-target eksperiment :p

Og JA, det var en protonakselerator (SPS), riktignok skulle vårt eksperiment strengt tatt bare ha pioner... Menmen...

Men LHC er lekker. Virkelig lekker. Alt nytt og moderne, nymalt og fint. Menmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...