Gå til innhold

PS3 Dualshock 3 under ubuntu

Turtlis

Anbefalte innlegg

Noen som har fått ds3 til å fungere under ubuntu ? Har tidligere fått standard sixaxis kontroller til å fungere, men husker faktisk ikke fremgangsmåten... Har googlet litt, og finner kun guider med detaljerte beskrivelser for oppsett via bluetooth, noe som ikke er av interrese for meg, da jeg vil bruke via usb og ikke har bt dongle.

help ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er faktisk så lett som å plugge PS3-kontrolleren i USB-porten, og trykke på PS-knappen, voila i Arch i hvertfall, regner med at det funker i stort sett alle andre distroer ;) Gjort det selv med Sixaxis. DS3 er Sixaxis + Rumble i hovedsak og burde funke prikk likt (- risting)

I windows må egen driver brukes og er litt knot :'D

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Kjører eeebuntu, og eneste jeg trengte var å installere jscalibrator fra "pakkebrønn".

Måtte også sette opp kontrolleren i zsnes (snes emu) for å gi knappene riktige funksjoner. Easy.

Bluetooth funksjonalitet har jeg ikke satt meg inn i, da jeg ikke har bt-dongle

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

aiai, skrev feil... ikke jsconfig, skulle være jscalibrator

husk å trykke ps knappen (midterste knapp, ps logo) for å slå kontrolleren på

kjør jscalibrator, og se til at "Button" knappene på høyre side blinker på følgende måte :

Piltast opp : Button 4

Piltast høyre : Button 5

Piltast ned : Button 6

Piltast venstre : Button 7

Trekant : Button 12

Runding : Button 13

Kryss : Button 14

Firkant : Button 15

Start : Button 3

Select : Button 0

Dette er alle knappene jeg bruker i zsnes, men r1,r2,r3,l1,l2,l3 fungerer også.

Analog stikker fungerer også, men disse får jeg ikke brukt i zsnes.

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar
Visste ikke at dette i det hele tatt var mulig jeg :p

Prøvde å koble til med USB kabel siden jeg ikke har BT dongel, men det funker ikke selv om jeg har installert jsconfig. I Zsnes får jeg bare valgt knapp for UP. Kan du gi link til en guide? Finner ikke noe nyttig på google selv.

Plugg inn og gi oss output fra kommandoen dmesg etterpå ;) Så ser vi om det er noe funky på gang.

Lenke til kommentar

Takket være denne traaden kjöpte jeg meg en Dualshock-controller. Funker perfekt. Trengte bare aa plugge den inn og den funka!

For aa faa koblet den til USB trengte bare aa kjöre et lite program (sixpair) og den dukka straks opp i Bluetooth-programmet til GNOME.

Yay!!! :grin:

Lenke til kommentar

ilovebrownies: Snodig, er ikke slik hos meg. Kanskje det er noe med det programmet du brukte til aa sette det opp med (selv brukte jeg ikke jscalibrator, bare konfigurerer selve spillet. Funker flott).

Hvilken distribusjon bruker du?

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
ilovebrownies: Snodig, er ikke slik hos meg. Kanskje det er noe med det programmet du brukte til aa sette det opp med (selv brukte jeg ikke jscalibrator, bare konfigurerer selve spillet. Funker flott).

Hvilken distribusjon bruker du?

Bruker Ubuntu 8.04.

Vil nok være forskjell da ja, jeg bruker nemlig USB til å koble til Sixaxisen. Har ikke Bluetooth på PC'en :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er faktisk så lett som å plugge PS3-kontrolleren i USB-porten, og trykke på PS-knappen, voila i Arch i hvertfall, regner med at det funker i stort sett alle andre distroer ;) Gjort det selv med Sixaxis. DS3 er Sixaxis + Rumble i hovedsak og burde funke prikk likt (- risting)

Hmm, får det ikke til å funke jeg. Du koblet PS3 kontrolleren til PC-en med USB, så fyrte du opp en eller annen emulator og det fungerte? Var det ikke noe du måtte gjøre for å opprettholde forbindelsen? Var det USB eller BT du brukte?

Hos meg kommer den opp i dmesg, og de lysene på baksiden blinker en stund før de til slutt stopper å blinke. I mupen64plus så kommer kontrolleren opp noen ganger, men for det meste av tiden står det "Null".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...