ironduke Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Dette gjelder en eiendom som ble eigd av et ektepar, men begge er døde for 20 år siden og ingen har arvet huset. Nå ønsker et av barna (i en søskenflokk på 5) å ta over huset. Hvordan skal vedkommende gå frem? Må man bruke advokat til dette, og i så fall hvor mye snakker vi om i kostnader? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Joda, det finnes arvinger som har arvet huset. Hvis det ikke hadde vært arvinger hadde satten tatt det. Nå er det bare et sameie med alle arvingene. Hvis det er enighet i søskenflokken så trenger man ikke advokat. Det er ingenting i veien å selge hus privat. Siden han er en arving, så betyr det at han må løse ut resten av dere. Spørsmålet er selvfølgelig hvilken prislei man legger seg på. Her kan det være lurt å få en takst samt å justere for markedspris samt muligens mangløende vedlikehold siden det har vært ubebodd såpass lenge. Det er først når det blir gnissninger mellom søsknene at det blir problemer. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 For en snodig sak. Hvem er det som har eid dette huset i 20 år, da? Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 For en snodig sak. Hvem er det som har eid dette huset i 20 år, da? Det vet jeg ikke, men det er vel slik som KVTL sier at det er et sameie. Det har vært ubebodd, men vedlikeholdt til en viss grad. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 For en snodig sak. Hvem er det som har eid dette huset i 20 år, da? Egentlig ikke. Det finnes nok av tilfellersom dette. Moren min arvet for mange år siden en 1/7 part av en 1/30 part. I denne saken var det noen som begynte å stille urimelige krav samt bruke boligen som om det var deres feriebolig og krevde at de andre skulle bli med på spleiselaget. Det som fikk moren min til å selge var et krav fra en advokat i drammen, der mange av bilagene var regnet med dobbelt opp samt at de hadde krevd reiseutgifter for seg selv 2ganger på samme tur. Det var også en henvisning av det som passet dem i sameieloven § 8 (2): Han kan på eiga hand ta seg av det som trengst til å berga tingen frå skade eller øydelegging,. Det de ikke tok med var fortsettelsen: men skal fyrst samrå seg med dei andre så framt det kan gjerast utan fordrying og utan serleg kostnad. Når jeg kontaktet advokaten deres med at de hadde krevd for mye samt kravene i sameieloven (var før jeg hadde satrtet å studere juss), så ble han mildt sagt sinna og begynte å true meg med at det var moren min som måtte betale osv. Jeg undersøkte litt i saken både hos forsikringsselskapet de visstnok skulle hatt en assuranse i, kopi av anmeldelser av tyveri som tydeligvis skulle ha skjedd osv. Deretter tok morten min kontakt med flere av sameierene og gikk samlet til advokat. Så dette ble ordnet opp i på en skikkelig måte, og alle fikk den summen som de skulle ha hatt. Men tilbake til trådstarters tilfelle. Som sagt så er dte ikke noe i veien for at dere gjennomfører dette salget privat. Dere skriver under en kjøpskontrakt (Her er forbrukerrådet sin, helt gratis). Her er en guide til hvordan man skal tinglyse (det er statens kartverk som har dette sentralt nå): http://www.statkart.no/?module=Articles;ac...nFolder;ID=4944 Her er skjemaene som må fylles ut og sendes inn til Statens kartverk: http://www.statkart.no/?module=Articles;ac...licShow;ID=7153 Her er siden hvor dere kan bestille utskrift fra grunnbok hvis dette skulle være aktuelt: http://www.statkart.no/?module=Articles;ac...licShow;ID=4794 Dere sparer mange penger ved å ikke gå til megler, og hvis alle er enig om kjøpesum og andre formaliteter så er dette ingen hindring. Men som sagt alt avhenger hvor godt samhold arvingene har. Og det er ikke en hemmelighet at arvesituasjoner kan være ganske opprivende i mange familier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå