DrHerrefjes Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Skulle skifte alle strengene på den nye Dean gitaren min. Jeg tenkte meg ikke om og fjernet alle 6 strengene, som kanskje er problemet. Problemet er at når jeg har festet alle strengene, så får jeg ikke noe toner fra E-strengen og B-strengen i fra 12.bånd og oppover... Det er ikke 100% på de andre strengene heller, men E og B er verstingene. Har lest litt rundt om, og folk sier at visst en fjerner alle strengene på en gitar, så kan den bli ødelagt eller få alvorlige skader. Visst det er skader, er det noe jeg kan gjøre med det? Eller har jeg vert uheldig med selve streng byttet? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Nei, jeg har tilgode å se en gitar som blir ødelagt av å ligge noen minutter, eller dager for den saks skyld, uten strenger. Det er en populær myte, men neppe med vitenskapelig basis. Antagelig basert på en ide om at truss rod vil "dra" halsen skeiv hvis ikke strengene drar i andre retningen. (Det kan den gjøre, men ikke nok til å ødelegge halsen. Vanligvis, om ingen har gått amok og overstrammet den, vil den bare rette ut halsen, og så snart du setter strengene på igjen så får den tilbake den ønskede kurven.) Jeg har hatt en hals av en gitar i ukevis og så montert den på en annen gitar, og den fungerte like fint. Trengte ikke en gang å justere den. En annen har stått uten strenger i tre år nå, og den er like fin. (Sjekket med et vater, og klaringen - relief - er akkurat den samme som den var den gangen. Det er nok noe annet som er galt. Hvis du forteller oss hva du mener med at du "ikke får toner" så kan vi kanskje finne ut av det. Betyr det at strengene klirrer når du spiller på de lyseste båndene? Det kan være at du har endret strengetykkelse og at gitaren må justeres, eller at stolen har kommet i ulage. Geir Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Jeg har en orkestergitar som sikkert lå uten strenger i over 20 år. Den var/er like fin. Faktisk så er det slik at gitarer har godt av å slippe spennet i halsen hvis de ikke skal brukes over en lengre periode. Det gjelder særlig kassegitarer, som med strenger på blir sakte men sikkert blir ødelagt av strengespennet. Det er derfor det er nødvendig med såkalt "re-setting" av halsen på for eksempel gamle Martin- gitarer, og andre gamle gitarer av historisk interesse. Lenke til kommentar
DrHerrefjes Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Har endret strenge-tykkelse, til en tynnere. Det kan godt være stolen, men visst den skal justeres, hva må jeg da gjøre? Strengene klirrer når jeg spiller på dem etter det 12.båndet, uansett hvor jeg spiller på den etter 12-bånd klirrer den og skifter ikke tone i det hele tatt. Skulle tro den gikk "baklengs". Endret 27. september 2008 av Buckman Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Det enkleste er jo å heve stolen litt. Det gjør man med de umbraco- nøklene som følger med. Slakk strengene, og vri alle 12 skruene 90". Altså fra klokken 12 til klokken 6, for å forklare på en annen måte.. Stem gitaren på nytt, og sjekk. Aner ikke hvordan den sånn Dean ser ut, men regner med at den har to Umbraco- skruer per streng, som de fleste andre gitarer. Lenke til kommentar
Tommy241168 Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Hei. Hvis gitar strengene dine klirrer på enkelte bånn så har mest sansynelig halsen din feil bue og må justeres. Dette måtte gjørest på min for en stund tilbake, og spes hvis du bytter tykkelser på strengene. Dette gjørest i de fleste tilfeller med en unbrako nøkkel, på enkelte gitarer så sitter denne skruen nederst på halsen, på de fleste så sitter den øverst på halsen på baksiden. det er et hull der så dette ser du lett. du har de gitarene der justeringen sitter inne i kassen også, da må alle strengene fjernes og halsen måles for justeringen. skyt meg hvis jeg tar feil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå