Gå til innhold

Photoshop Elements og bruk av Catalogues

Anbefalte innlegg

Nå har jeg tenkt å sette meg litt inn i Photoshop Elements 5.0, da det fulgte med den nye scanneren jeg kjøpte. (Har brukt Photoshop 7.0 hittil, men ser Elements har litt mer program på billedordner.) Jeg har kjøpt en ypperlig bok (Photoshop Elements. Classroom in a Book) som jeg har tenkt å gå igjennom med de paraktiske øvelsene. Her ordnes bildene i en katalog, Catalogue. (Under Mine Dokumenter på C disk, nå har ikke jeg Mine Bilder på C, men på partition E da det er bedre plass her, og delen blir ikke berørt av problemer på C). Mitt spørsmål til dere som bruker Organizer av Elements: Er det lurt å opprette Catalogue for alle bildene? En eller flere? Og kan jeg ha den under E?. Slik det er nå, må jeg bla meg nedover til der jeg har mappene mine under E når jeg skal jobbe med mine bilder, de kommer ikke opp automatisk i Organizer, tenkte de ville gjøre det hvis man opprettet en Catalogue?

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor er det blitt av "taggene" jeg laget i Element Organizer? Dette forstår jeg ikke helt. Jeg hadde begynt å tagge mine bilder i Organizer, hadde laget mange ulike "Tagge-lapper" innen familie og steder og events m.m. Hadde tagget flere tusen bilder.

Så begynte jeg å følge Lessons i den boken jeg hadde kjøpt. Der opprettet jeg en Catalog for de bildene jeg skulle arbeide med, som fulgte med programmet. Når jeg nå ser på "mine egne" bilder, mappene mine i Utforsker, drar de inn i organizer er de blitt borte alle taggene jeg laget, både på bildene og i margen til høyre. Skulle jeg ha lagret dette på en måte? Laget en catalog for mine bilde-mapper? Er det noen måte jeg kan finne det igjen på eller er det tapt. Slik at jeg må gjøre om igjen mange timers arbeid? Kan det komme tilbake hvis jeg tar en systemgjenoppretting? Noen som har brukt dette og kan gi meg råd?

Edit: Jeg kjørte systemgjenoppretting og fikk tilbake taggingen. Men nå tør jeg ikke arbeide mer med disse Lessons i Elements boken, da er jeg redd jeg roter til noe igjen. :!:

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Jeg mener tag'ene ligger i catalogen.

Du kan bytte til den gamle catalogen, og da vil du ha dine gamle tag'er på plass igjen. Men da er alle de nye du har lagt inn i den nye catalogen ikke synlige lenger.

Du kan ha så mange cataloger du vil. Hver bruker sin egen catalog. Du kan også legge catalogen på den disken du vil. Tror også du kan merge cataloger, men dette er jeg litt usikker på.

Men jeg tror Elements v6 kan legge tag'ene i bildefilen, men dette er jeg heller ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Jeg mener tag'ene ligger i catalogen.

Du kan bytte til den gamle catalogen, og da vil du ha dine gamle tag'er på plass igjen. Men da er alle de nye du har lagt inn i den nye catalogen ikke synlige lenger.

Du kan ha så mange cataloger du vil. Hver bruker sin egen catalog. Du kan også legge catalogen på den disken du vil. Tror også du kan merge cataloger, men dette er jeg litt usikker på.

Men jeg tror Elements v6 kan legge tag'ene i bildefilen, men dette er jeg heller ikke sikker på.

Takk takk...det begynner å ordne seg nå, ser alt ligger i en Catalog...har ikke laget den, men den bare ble av seg selv :!: ...må visst bruke litt tid på å skape orden i denne Organizer etter hvert...

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...