Gå til innhold

Noen sjanse for at det finnes engler?

Anbefalte innlegg

Det første jeg tenkte når jeg leste emnetittelen var "Spør Martha", men jeg skal holde meg for god til det. :wee:

Selv har jeg liten tro på engler, og som mest sannsynlige løsning i dette tilfellet tror jeg hallusinasjoner på grunn av sterk medisinering/utmattelse/og sterk påkjenning på kroppen er grunnen til eventuelle engler. Men man skal jo aldri si aldri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis målet med denne diskusjonen er å finne argumenter for at engler finnes (eller har opptrått), heller en å bekrefte dine ønsker om at engler skal finnes, så er det viktig å unngå å bruke "spesielle unntak" i argumentasjonen. Spesielle unntak er for eksempel hvis du gjør unntak for din egen teori for at den lettere skal slippe gjennom det vanlige kritiske filteret du bruker på andre lignende teorier.

For eksempel: Hadde det vært valkyrier heller en engler som ba kollegaen reise seg, hvor mye mer skeptisk hadde du vært? Tror Bellicus for eksempel ville vært ekstremt skeptisk til den teorien fordi den går imot personlig tro (beklager til Bellicus om dette er feil - jeg har oppfattet deg som kristen og anntar du er skeptisk til Norrøn gudetro).

Poenget er at om man lar engleteorien slippe lett unna fordi en ønsker så inderlig at det skal være sant så faller vekten av argumentet.

Poenget med tråden var å komme med hypoteser og erfaringer og diskutere dem, ikke på noen måte bekrefte min tro. Jeg har heller ikke i denne eller noen annen tråd gitt uttrykk for om jeg tror på engler eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...