hightow Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Eller monosodium glutamate? Jegr har forstått at det er en smakstilsetter, men hvor i all verden skal jeg få tak i noe slikt? Og har det noe norsk navn? Grunnen til at jeg spør er at jeg prøver meg på noen kinesiske oppskrifter og der står det at det skal f.eks tilsettes 1/2 ts MSG. Jeg har spurt hos Coop Mega om de har noe slikt, også på en asiatisk butikk i byen, uten noe hell. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) I asiatisk mat er "umami" en sentral 'ingrediens' - kjent for å forsterke kjøttsmak/proteiner og at maten føles mer fyldig. Jeg er ganske sikker på at oppskriftene du har som nevner "MSG" fint kan lages uten - du kommer neppe til å merke den store forskjellen. Personlig har jeg lært utrolig mye om umami etter å ha sett TV-seriene produsert av Heston Blumenthal. Endret 27. september 2008 av ahpadt Lenke til kommentar
hightow Skrevet 29. september 2008 Forfatter Del Skrevet 29. september 2008 Takker for svar, selv om jeg ikke føler jeg er helt i mål med "problemet" mitt. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Prøv med piffikrydder, det inneholder en del MSG. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Tviler på at piffikrydder blir den helt store hitten sammen med asiatisk mat... Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Kan det ikke "brukes til alt"? :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå