Gå til innhold

robot/PLS ingeniør stilling

Anbefalte innlegg

Jobber per dags dato i en helt annen stilling, men er veldig interessert i en jobb som PLS programmerer/ robot ingeniør.

Noen som har jobbet eller som jobber med dette og som kan gi meg noe info.

Hva krever stillingen og hva er det arbeidsgivere forventer av en som starter i en sånn stilling?Blir det gitt opplæring eller forventes det at man skal kunne veldig mye fra før av?

Eneste erfaring jeg kan skilte med er programmering i Step 7 av Siemens S300 pls er.Dett er bare gjort i skolesammenheng på en del labøvinger og på en hovedoppgave gjort innternt for skolen.

Er det mulig å ta noen kurs eller etterutdanning sånn at jeg kan heve kompetansen på dette området og dermed gjøre meg mer atraktiv for en eventuell arbeidsgiver?

Setter pris på tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil regne med at arbeidsgiver vil kurse den ansatte, men det kommer jo ann på hva det står som krav i stillingsannonsen. Vist det står kjennskap til PLS så vil du jo mest sannsynelig få opplæring på en måte. Du kan jo bare tenke deg hvor mange forskjellige programmer det finnes og de fleste har sitt eget oppsett (dog likheter).

Lenke til kommentar
Vil regne med at arbeidsgiver vil kurse den ansatte, men det kommer jo ann på hva det står som krav i stillingsannonsen. Vist det står kjennskap til PLS så vil du jo mest sannsynelig få opplæring på en måte. Du kan jo bare tenke deg hvor mange forskjellige programmer det finnes og de fleste har sitt eget oppsett (dog likheter).

Ok...men jobber/jobbet du med det.Er det krav om fagbrev som automatiker osv for det er det inntrykket jeg får via disse annonsene.

Disse jobbene har jeg tenkt å søke på:

http://www.finn.no/finn/job/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

http://www.finn.no/finn/job/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

Særlig den siste hos Artech virker interessant, men de har hatt annonsen på finn.no i 6 måneder eller noe sånt.

Det tyder på at de har sinnsyke krav til arbeidstakeren.

Er jo litt redd for å miste jobben jeg er i nå ved å søke på disse jobbene da det sannsynligvis spørres etter referanser osv.

Lenke til kommentar

Heisann.

Jobber ikke med det, men det er noe jeg kunne tenkt meg senere i livet. Det virker ikke som noen krav at søker skal ha for mye kunnskap til pls programmering, fordi da ville jeg trodd at det stod spesifikt hvilket program de jobbet med. (eks; under ønskede kvalifikasjoner står det at kunnskaper om f.eks step7 er en fordel) Artech skriver også at de tilbyr "Videreutdanning og opplæring etter individuelle avtaler", noe som jeg tolker er at de gir opplæring utifra hva søker har av erfaringer og kunnskap.

Spørre om referanser kan jo alltid være litt vanskelig, men nå er det ikke sånn at det alltid er sjefen din det er lurt å ha som referanse. Snakket med sjefen min om det, og han sa at det ikke alltid var en fordel å skrive personer som sitter høyt oppe i hirarkiet på referanse listen, men kanskje prøve å få medarbeidere som faktisk vet hvordan du er som person og omgås med deg daglig.

Når det kommer til at du tror Artech har sinnsyke krav om arbeidtaker så ville jeg heller trodd at å få tak i folk er problemet. Søker du på automatiker og elektriker (da inngår fagarbeidere og ingeniører) på finn.no så finner du over 1800 ledige stilliger. Jeg tror heller det er ett umettet marked enn høye krav hos bedrifter =)

Lenke til kommentar

Virker som en interressant jobb som jeg gjerne kunne tenke meg å ha i framtiden...

Er som regel skeptisk til bemannings- og vikarbyråer, har brent meg et par ganger (er ofte gode grunner til at de faktisk trenger bemannings- og vikarbyråer for å få folk til å jobbe der...)

Men dette er jo noe man må ta på magefølelsen, og en enorm fordel er jo selvfølgelig hvis du har bekjentskaper som jobber/har jobbet i selskapet/stillingen/bransjen.

Lenke til kommentar
Virker som en interressant jobb som jeg gjerne kunne tenke meg å ha i framtiden...

Er som regel skeptisk til bemannings- og vikarbyråer, har brent meg et par ganger (er ofte gode grunner til at de faktisk trenger bemannings- og vikarbyråer for å få folk til å jobbe der...)

Men dette er jo noe man må ta på magefølelsen, og en enorm fordel er jo selvfølgelig hvis du har bekjentskaper som jobber/har jobbet i selskapet/stillingen/bransjen.

Ja jobben virker meget interessant og ikke minst utfordrende, men veit ikke om jeg greier meg i en slik stilling da jeg ikke har noe særlig praktisk erfaring altså med kobling feilsøking osv.

Har teoretisk bakgrunn fra høgskole el ing og det eneste praktiske arbeidet jeg har gjort er i forbindelse med diverse lab oppgaver hvor det var snakk om programmering av PLS til styring av diverse sorteringsautomater osv.

Er nå i en helt teoretisk stilling og det er trygt og greit men jobben er kjedelig som faen.

Det har vært 4-5 jobbannonser som jeg synes er interessante og de har stått på finn.no og nav.no i over 6 måneder.

Enten så har de skyhøye krav til søkerne både med tanke på karakterer og bakgrunn eller så er det kjipe stillinger som få gidder å ta.

Kansje du har et poen.g..mulig arbeidsmiljøet der er dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...