Gjest medlem-125302 Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Hei, vi holder på med kontrollstrukturer og har i oppgave om å lage den lille gangetabellen i java. Koden min ser slik ut: import java.text.DecimalFormat; public class Gangetabellen { public static void main( String[] args ) { int i; DecimalFormat threeDigits; threeDigits = new DecimalFormat("000"); for(i = 1; i <=10; i= i+1){ System.out.print(threeDigits.format(i) + " "); } System.out.println(); for(i = 2; i <=20; i= i+2){ System.out.print(threeDigits.format(i) + " "); } System.out.println(); for(i = 3; i <=30; i= i+3){ System.out.print(threeDigits.format(i) + " "); } System.out.println(); for(i = 4; i <=40; i= i+4){ System.out.print(threeDigits.format(i) + " "); } System.out.println(); for(i = 5; i <=50; i= i+5){ System.out.print(threeDigits.format(i) + " "); } System.out.println(); for(i = 6; i <=60; i= i+6){ System.out.print(threeDigits.format(i) + " "); } System.out.println(); for(i = 7; i <=70; i= i+7){ System.out.print(threeDigits.format(i) + " "); } System.out.println(); for(i = 8; i <=80; i= i+8){ System.out.print(threeDigits.format(i) + " "); } System.out.println(); for(i = 9; i <=90; i= i+9){ System.out.print(threeDigits.format(i) + " "); } System.out.println(); for(i = 10; i <=100; i= i+10){ System.out.print(threeDigits.format(i) + " "); } System.exit(0); }//end metode main() }//end klasse Gangetabellen Spørsmålet mitt er da: hvordan får jeg utskriften over i et vindu? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Spørsmålet mitt er da: hvordan får jeg utskriften over i et vindu?Er det en del av oppgaven, eller vil du lære deg GUI? GUI er komplekst. Lag en klasse som extender JPanel, lag og legg til (add(Component)) en JTextArea og bruk setText()-metoden på den. Legg til klassen din i en JFrame (add(Component)), pack(), setVisible(true) og du er done. Lenke til kommentar
rsc Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Hei. Prøv å bruk JTextArea. Har prøvd å skrive programmet selv, det ble omtrent som dette. Bruker du en indre og en ytre sløyfe blir det mye mindre kode å skrive import javax.swing.JOptionPane; import javax.swing.*; public class ??? { public static void main(String args[]) { String utstreng; JTextArea utomraade; int i,j; utomraade = new JTextArea(); utstreng=""; for(i=1;i<=10; i++) { utstreng = utstreng + i +"\t"; for(j=1;j<=10;j++) { utstreng = utstreng + i * j + "\t"; } utstreng = utstreng + "\n"; } utomraade.setText(utstreng); JOptionPane.showMessageDialog(null,utomraade,"Den lille gangetabellen",JOptionPane.PLAIN_MESSAGE); System.exit(0); } } Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå