Timeo Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2678813.ece Sogneprest Joseph Moiba i Oppdal møter motstand i lokalbefolkningen når han skal utøve sitt virke. Ved flere anledninger har oppdalingene bedt om å få en annen prest til å forrette i begravelser, i ett av tilfellene med den begrunnelse at Moiba ikke passer inn her i landet. Og på toppen av det hele ble han tirsdag utsatt for vold og rasistisk sjikane på en bensinstasjon i Oppdal. Hva er det med folk som gjør at de kan oppføre seg på den måten? Kan jo skjønne at folk blir skeptiske til innvandrere som driver med kriminalitet, men i dette tilfellet er det jo en mann som ønsker å arbeide som prest og gjøre noe godt for folk. Forstår bare ikke drivkraften bak dette hatet. Er det noen som har noen forklaring? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Det er jo forståelig å ville banke en prest av og til, da! Men spøk til side, så er det vel i første rekke ett utrykk for frykt. Mange som er redd for ting de ikke forstår og ting som er annerledes, og den frykten kan dessverre komme ut som sjikane, vold, og det som verre er. Noen i dette landet klarer ikke å skille "en innvandrer gjorde noe kriminelt" fra "innvandrere er kriminelle". Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Kun et uttrykk for mangel på kunnskap. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Kanskje han snakker dårlig norsk? Fra spøk til revolver, dette syns jeg er latterlig men jeg tror noe nær slutten av artikkelen traff spikeren på hodet: - I forbindelse med en begravelse er situasjonen så følsom og komplisert at det kan være mange momenter som gjør at man har lyst til å bytte prest. Jeg tror ikke at dette handler om hudfarge, og jeg håper at dette ikke er inntrykket som sitter igjen. Så er det i tillegg noen rasister i utkantsnorge, antar det var de som utsatte han for vold? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Virker litt som om han biskopen ikke tar situasjonen på alvor i det hele tatt, da. Når de pårørende har sagt rett ut "sånne som deg passer ikke i Norge", så tror ikke biskopen det har noe med hudfarge å gjøre? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Ved begravelser er det mange som ønsker å ha en annen prest enn den "vanlige", da fordi de f.eks. vil ha en prest/pastor som kjente avdøde og familien. Men hvis de sier rett ut at det er på grunn av hudfargen, og de bare vil ha en hvilken som helst annen prest, bare norsk, så er det jo forkastelig. Men denne tråden er passer kanskje bedre i politikk-forumet? Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Forkastelig er det ikke, ei heller merkelig. Neppe politisk korrekt dog Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Kanskje han snakker dårlig norsk? Nei, han snakker ikke dårlig norsk og det er heller ingen god grunn for å kreve en hvit prest. Om folk vil ha en annen prest som er en venn av familien bør de få det, da forstår presten det. Jeg kan forstå at biskopen er skeptisk, siden rasisme har blitt et så vidt begrep i Norge. Men nå sa de rett ut at det var pga hudfargen. Lenke til kommentar
Scientia Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Fremmedfrykt er, akkurat som religion, hos mange mennesker en veldig sterk følelse. Sterke følelser er vanskelige å overstyre med den rasjonelle delen av hjernen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Ved begravelser er det mange som ønsker å ha en annen prest enn den "vanlige", da fordi de f.eks. vil ha en prest/pastor som kjente avdøde og familien. Men hvis de sier rett ut at det er på grunn av hudfargen, og de bare vil ha en hvilken som helst annen prest, bare norsk, så er det jo forkastelig. Men denne tråden er passer kanskje bedre i politikk-forumet? ok! Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Det er helt naturlig å ønske en prest som er lik seg, det har vi fra naturens side. Det er naturlig å holde seg til de som er som seg selv. Det gjør alle mennesker i forskjeldig grad. At slikt skjer i kirken fører til konflikt, fordi kirkens politikk strider maksimalt med hva som er "naturlig". Jaja, alt som er naturlig er ikke nødvendigvis bra - helt riktig. Folk små få bestemme utifra eget ønske hvem som skal begrave et familiemedlem. De kan derimot ikke ha et slikt ønske dersom de vil begraves av den norske kirke. Jeg ville aldri blitt begravet av en neger... Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Det er ikke han som begraver deg, presten skal holde preken for den avdøde. Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Jeg ville hatt en neger prest! Noen negere kan virker 1000 % ganger snillere enn hvite. Enkelte vel å merke . Lenke til kommentar
B25S Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Jeg ville hatt en neger prest!Noen negere kan virker 1000 % ganger snillere enn hvite. Enkelte vel å merke . Samme med "hvite". Alle er forskjellige. Mange er like. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Jeg ville aldri blitt begravet av en neger... Trur ingen hadde spurt deg om du ville ha ein neger som prest når du var daud. Er litt uvanleg å spørje den daude. Eg trur ikkje eg hadde brydd meg så mykje over kven som grov meg ned. Lenke til kommentar
-Gudfaren- Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Er det ikke kristne som sier "alle er like mye verdt"? Dette gjelder nok ikke i denne innavl-bygda her. Synes synd på presten jeg. Synd at slike hillbillies fremstår på en slik måte. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Om du tror du er det fnugg bedre med en slik nedlatende tone lurer du deg selv. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Er det ikke kristne som sier "alle er like mye verdt"? Dette gjelder nok ikke i denne innavl-bygda her. Synes synd på presten jeg. Synd at slike hillbillies fremstår på en slik måte. Å kalle Oppdal for "innavl-bygd" er ikke særlig politisk korrekt det heller. Endret 29. september 2008 av O3K Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 (endret) Er det ikke kristne som sier "alle er like mye verdt"? Dette gjelder nok ikke i denne innavl-bygda her. Synes synd på presten jeg. Synd at slike hillbillies fremstår på en slik måte. Å kalle Oppdal for "innavl-bygd" er ikke særlig politisk korrekt det heller. Å joda. Sist jeg var i Tronhjem stoppet jeg i Oppdal og spurte en hund etter veien... he he... Det er så mye innavl der at selv hundene kan prate og sauene går på skole... (De har ihvertfall på seg gummi støvler...) Hvorfor tror du at alle i Oppdal heter enten Bææærtil eller Mææærete? Sorry, kunne ikke dy meg... Dette er noen kålhoder som er i mot innvandring som tror de kan ta dette ut på folk med annen hudfarge på gata isteden for å ta den diskusjonen politisk... Dessverre.... Greit å gå på de som ikke kan ta igjen ikke sant? Endret 29. september 2008 av RWS Lenke til kommentar
O3K Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Dette er noen kålhoder som er i mot innvandring som tror de kan ta dette ut på folk med annen hudfarge på gata isteden for å ta den diskusjonen politisk... Dessverre.... Greit å gå på de som ikke kan ta igjen ikke sant? Å dømme en hel bygd basert på utsagn fra enkeltindivider er ikke korrekt. F. eks. det finnes sikkert flere individer i Oslo som har noe imot homofili, men jeg kan ikke si at Oslo er en homo fobisk og hetsende metropol. Hvis du har noe imot enkeltindivider som dømmer andre så hjelper det absolutt ikke å dømme andre selv. En av grunnene til at folk med rasistiske meninger benytter seg av vold er fordi de ikke har noen spesiell form å ytre sine meninger på. De har ikke et eget parti, og å gi dem et er ikke et alternativ. Å gi dem mer makt er ikke til fordel for likestilling av mennesker. Det Norge må gjøre er å arbeide imot rasisme. Rasister finner du i hele landet, men det gjør ikke hele landet rasistisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå