Gå til innhold

Finnes det IDE til SATA kabler?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nytt hovedkort og det er bare én IDE-kontakt og jeg har behov for å koble på 3 (to disker og en dvd).

Finnes det noen duppeditter, omformere eller noe som lar meg koble en IDE-kabel til en SATA-kontakt? Eventuelt andre smarte løsninger?

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant forresten den converteren jeg bruker :) - men koster like mye som den tandberg tingen, men denne er litt mindre, og får bedre plass på harddisker og slikt :)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=317206

Når det gjelder kontroller kort, så ville jeg gått for denne, (er den vi selger ;) )

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=110633

Den har dog bare 2 porter - Men siden du selv sier du har lyst og bytte dvd-spilleren, så regner jeg med at det går greit :) - Dessuten så er DVD-spillere utgått, nå må du ha brenner!!! :p

Slik som denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344274

Endret av Famen
Lenke til kommentar

Var kanskje ikke tydelig nok. Jeg har en DVD-brenner :p Ideen var bare at hvis jeg ikke fant noe lettvint måte å få fiksa dette på så kunne jeg bare bytte ut dvd-brenneren til en med sata.

Når det gjelder de to øverste linkene dine Famen, gjør den lille dingsen på den øverste linken slik at jeg bare kobler PATA-kabelen fra IDE-disken på den, og kobler en SATA-kabel fra hovedkortet til den dingsen, og så funker det?Eller trenger jeg det kortet også?

Så ut som jeg trenger enten kortet eller dingsen, men må bare være sikker :p

Er én PATA-kontakt på hovedkortet og den kan jeg ha to IDE-enheter på, så trenger bare én ekstra tilkoblingsmulighet.

Endret av Scoob911
Lenke til kommentar

IKKE gå for den fra dealextreme, du får det du betaler for, og når det gjelder harddisker burde man ikke dra ned på kvaliteten av tilbehør (selv om noen komponenter fra DX er ganske bra).

Vell, den "dingzen" er en pata kabel på en måte, du kobler hele den rett på hdd'en, så tar du en sata kabel fra dingzen og inn på hovedkortet :)

Lenke til kommentar

@ k-orm: ser det, men er ingen sata-kobling der, ingen måte å få kobla den til hovedkortet.

@ Famen: blir vel en sånn liten dings. Da slipper jeg å ha pata-ledning mellom disken og dingsen da? Bare å dytte den rett på disken. Litt vanskelig å se på bildet hvordan den kobles på ;)

Lenke til kommentar

k-orm: Den skulle IKKE brukes på en dvd-brenner, den skulle han bytte hvis det var nødvendig, til en sata brenner :)

japp, du slipper pata kabel mellom converteren og hdd'en, du kobler den rett på (den siden av converteren du ikke ser på bildet skal kobles til hdd'en), så kommer det en sata kabel fra converteren til hk (hovedkort), det er ikke strøm intergrert på denne converteren, men det kobler du bare slik som du har gjort tidligere, altså en molex kontakt rett på hdd'en, også skal det følge med en 4 pins (liten kontakt) i pakken som skal kobles til converteren (den trenger også strøm ;) ) - Så skal alt være oppe og gå :)

EDIT: den som k-orm sendte link til, skal det også ha vært rapportert mye overføringsfeil med, noe som man ihvertfall ikke vil ha til en dvd-brenner ;)

Endret av Famen
Lenke til kommentar
Farmen: Den skal brukes på en DVD-brenner så UDMA33 hastighet er raskt nok.

Den skal ikke nødvendigvis brukes på dvd-brenneren. Har et Antec Sonata II kabinett og der står diskene på tvers av kabinettet, men jeg satte en av diskene helt på toppen over dvd-brenneren, så det kan hende det blir den og dvd-en som kommer på den vanlige pata-kabelen også må jeg ha en dings til den som står nede på tvers.

EDIT: Så Famen sitt innlegg over nå.

Da ser det ut til at det blir den lille dingsen til Famen da. Får bare håpe de har den på amentio, men det sjekker jeg imorgen :p

Takk for hjelpa alle sammen :)

Da var jeg et steg nærmere den nye pc-en ;)

Endret av Scoob911
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...