Gå til innhold

Redde data fra en 2.5" hdd

Kneipp

Anbefalte innlegg

Har en 4 år gammel fujitsu siemens bærbar pc som slutta å virke.

Tenkte først at det var hovedkortet som var gåent, så jeg tok ut harddisken og kjøpte et eksternt hdd kabinett for å redde data, Tsunami legacy 2500.

Men det er nok harddisken det er feil med.

Når jeg kobler Tsunamien til en pc så gjenkjenner windows disken nede i høyre hjørnet, men i min datamaskin dukker ingen ting opp og vinduet fryser, helt til jeg kobler disken fra pcen.

Jeg kan høre at disken jobber, men det kommer bare i intervaller på ett sekund (tikk, tikk, etc.)

Noen som har tips om programmer jeg kan prøve for å redde data fra disken?

Eller blir jeg nødt til å sende den inn til Ibas og lignende hvis jeg skal ha noen sjans?

Prøvde r-studio, fant disken i oversikten, men kunne ikke skanne den.

Dette er en pc til en kompis med mange familie bilder som han ikke vil miste, kona hans truer med å kverke han hvis de skulle miste dem.. :D

Endret av Kneipp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er noen 1000 bare for at de skal se på den. Min erfaring bra bizniz er at det kan fort bli 10-20k.

Men du må nesten ringe dem for å få et prisforslag - for prisene varierer veldig.

Hvis det er snakk om flere tusen kr. så tror jeg ikke det blir aktuelt.

Men er det altså ingen andre tricks jeg kan prøve for å få liv i harddisken?

Et annet hdd kabinett, overgang fra 2.5" til 3.5" kabel og så koble den internt til en stasjonær pc, programmer?

Lenke til kommentar
Spinner harddisken? Hvis ja, kan du bruke en mengde programmer for å redde data.

Hvis ikke, må du til IBAS etc..

Den spinner tror jeg, i hvertfall så bråker den mye.

Hvilke programmer er å anbefale?

Som nevnt så ville ikke r-studio ha den.

Getdataback? Har Hiren boot CD, kanskje jeg prøver noen av live programmene der.

Lenke til kommentar

Jeg hadde også et problem med en disk i en bærbar, var filsystemfeil på den. Brukte Acronis True Image og fikk reddet ut alt av interesse. Leverte uansett pcen inn til reparasjon på reklamasjon og fikk den tilbake med alle data intakt faktisk. Ville uansett testet ut Acronis True Image, veldig bra program

Lenke til kommentar
Jeg hadde også et problem med en disk i en bærbar, var filsystemfeil på den. Brukte Acronis True Image og fikk reddet ut alt av interesse. Leverte uansett pcen inn til reparasjon på reklamasjon og fikk den tilbake med alle data intakt faktisk. Ville uansett testet ut Acronis True Image, veldig bra program

Mange tusen takk Francesca !! :thumbup:

Det funket som f.. jeg bare lastet ned trial utgaven av programmet, koblet til problem disken og valgte så add new disk, poff.. etter et par minutter så dukket disken opp i min datamaskin og jeg kunne bare kopiere i vei.

Kan virke som programmet har oppdaget feil mens den søkte etter disker og retta det automatisk, who knows, men det virket i hvertfall.

Dette programmet har løst problemet permanent tror jeg, fordi hvis jeg kobler til disken uten programmet så funker det som vanlig, windows finner den med en gang i min datamaskin.

Glitrende! ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nå fått ett nytt tilfelle som ligner veldig.

En bærbar pc datt i gulvet.

vil ikke starte.

Tok ut harddisken og satte den i det samme eksterne usb kabinettet.

Akkurat samme problem, hele systemet fryser, xp/vista.

Men i det jeg kobler disken i fra, så er alt bra igjen.

Acronis True image ville ikke ha den, fikk en feilmelding der den ikke kunne lese en bestemt sector.

ibas..?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Bare for å spørre så lurer jeg på om du har tatt harddisken ut av den bærbare og koblet den til en stajonær som kjører Acronis True Image. Evt hvordan gjorde du dette?

Husker du om du fant harddisken i Bios på Fujitsu Siemens maskinen?

Lenke til kommentar
Bare for å spørre så lurer jeg på om du har tatt harddisken ut av den bærbare og koblet den til en stajonær som kjører Acronis True Image. Evt hvordan gjorde du dette?

Husker du om du fant harddisken i Bios på Fujitsu Siemens maskinen?

Ja, det var det jeg gjorde.

Tok ut disken fra den bærbare og satte den inn i ett kompatibelt eksternt usb kabinett, 2.5" kabinett

Du kan godt bruke det første produktet du oppga i ditt andre innlegg.

Husker ikke om jeg fant hdd i biosen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...