kringon Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Morn FOlkens. Jeg har en skuff jeg kunne tenke meg å bygge litt i. Jeg har allerede satt opp en gammel laptop som en type "server". Har lagt in OSx86 på den, og det fungerer strålende. Foreløpig har jeg bare koblet til alt det jeg har som står og går av eksterne disker. (en 1TB LaCie, 320 GB WD passport, 300 GB maxtor og en 250 Targa). Ulempen er at alle disse diskene (uten om Passport) krever sin egen strømadapter. Dessuten så koster eksterne disker en god del mer kr / GB enn vanlige disker gjør. Hva trenger man for å kunne bygge et "servertårn"? Kunne tenke meg å ha muligheten for å putte inn standard 3.5" S-ATA disker, da disse er forholdsvis billige. For å koble de til pc´en så må jeg bruke USB 2.0 Jeg skjønner at hastigheten blir en del forringet hvis jeg kobler flere disker til en usb port via en usb hub, men foreløpig så er det mest krevende jeg gjør å koble meg opp mot denne pc´en via trådløst nett for å streame HD videofiler, og det fungerer strålende. Av hardware har jeg tenkt meg så langt at man trenger: 1: en strømforsyning (har en gammel 500w liggende et sted, men kanskje man kan greie seg men en liten sak?) 2: en sata raid kontroller? Kan noen peke meg i riktig retning her? Stor læringsvilje -Kringon Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Jeg lurer litt selv. Så jeg har ikke akuratt svarene tror jeg. 1. Det finnes noe som heter NAS. Her får man kjøpt ferdige maskiner/bokser der man kan stappe inn harddisker etter behov, og så løser boksen tingene selv. Kobles til nettverket ditt. Mye rart her. 2. Kjøpe en home-server. I disse tider med MS home server, så er det jo fristende. Så at HP har en kjekk mediasmart server. Har et par på jobb som har home server hjemme, og den er ganske bra til lagring, backup etc. 3. Bygge selv... Ja da er det bare å bygge en egen pc. Du vil bygge i en skuff sier du... hva er dimmen på den? Jeg anbefaler å finne et egnet kabinett egentlig. Alt du trenger å tenke på er at det skal ha plass til harddisker. Ellers så er det bare å velge helt enkelt. minimum av alt vil jeg si. Ikke stor cpu, minne, hk, skjermkort etc. Den skal jo praktisk talt gjøre ingenting. Og alle er like gode på io idag. Lenke til kommentar
kringon Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 Nå skal det sies at jeg har planer om å greie meg uten HK, CPU, RAM, skjermkort og alt det medfører. Har funnet et produkt jeg tror kan gjøre susen: http://cgi.ebay.com/USB-2-0-to-SATA-IDE-2-...id=p3286.c0.m14 Så jeg tenker at jeg kan koble en vanlig PSU til de harddiskene jeg har planer om å bruke. Koble en slik kabel til hver av de diskene jeg skal bruke og så koble alle de kablene sammen i en usb hub. Selvfølgelig vil det ikke gi meg USB2.0 hastigheten på alle diskene samtidig, men stort sett så kommer jeg til å bruke 1 eller 2 disker samtidig. Jeg må selvsagt lage en liten kobling på noen ledninger på PSU´en så jeg får startet den, men der er det 100 skjemaer for å "hotwire" en psu. Er det noen som kan svare meg på om det går å koble flere harddisker sammen via en USB hub? I mitt hode burde dette fungere. -Kringon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå