Gå til innhold

Ta vare på hørselen din!

A-Jay

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei! Første post...wooooot.

Mange interessante teorier og forslag her. Veldig bra at dette diskuteres. Etter min mening er det utrolig viktig at foreldre og skole er klar over hvor farlig det faktisk er med dårlige headset til ungdom.

Selv har jeg hatt tinnitus i maange år nå, utløst i etterkant av en konsert hvor jeg stod og hang like ved høyttaleren.

Det er en forferdelig opplevelse de første ukene og månedene, når det begynner å sige inn at den høye og plagsomme lyden kanskje ikke vil forsvinne. Søvnløshet og selvbebreidelse og mye annet ubehag. Mange blir deprimert i perioder også.

Etterhvert er det ganske vanlig at man får angst for alle mulige former for lyder; utløst av frykten for at tinnitus skal bli værre. For meg var f.eks det å ta inn/ut av oppvaskemaskinen en umulig oppgave. Begynte å bruke ørepropper i alle mulige og umulige situasjoner. Dette eskalerte såpass at jeg ble nødt til å gjøre noe.

Etter å ha lest meg kraftig opp på emnet, gikk jeg på et mestringskurs arrangert av HLFU (google it). Teorien som ble presentert her, er en av flere på området. All den tid det finnes lite kvalitetsforskning på området, mener jeg det riktige å gjøre er å trykke den teorien en liker best til sitt bryst - og leve etter den med egne modifikasjoner.

For det første: Tinnitus kommer ikke av den høye lyden i seg selv. Øret vårt er designet slik at "volumet" skrus ned etterhvert som øret utsettes for høy lyd. Ekstremt høy lyd i seg selv er selvsagt svært skadelig, men poenget her er at når man kommer hjem etter en konsert og går direkte til sengs er lydnivået i rommet svært lavt. Øret oppfatter da støy i nervebanene - tinnitus (som alltid er tilstede) fordi øret har tilpasset seg den høye lyden fra konserten. Blir denne situasjonen for langvarig, begynner hjernen å fokusere på denne lyden, noe som i seg selv forsterker den. Det bygges nye nerveforbindelser og hjernen aksepterer og anerkjenner lyden. Fokus øker og lyden forsvinner ikke. Det kan sammenliknes med at støyen i nervebanene i utgangspunktet er knyttet til hjernen med en syyyyltynn tråd. Etterhvert som fokus øker vil hjernen bygge dette ut til en mer permanent motorvei - og lyden blir konstant.

Støyen er der alltid. Lukk deg selv inne i et lydtett rom og lytt. Hører du ikke susing i ørene er du dessverre død ;)

Dette ser ut til å bli en avhandling, derfor pålegger jeg meg selv kun kortfattethet fra nå av:

-Man lærer å leve med tinnitus når man slutter å frykte den. Om man er rammet, har man ikke høyere risiko enn andre for at det skal bli værre. Gå ikke med ørepropper der det ikke er naturlig.

-Kjøp formstøpte ørepropper med filter som kan byttes ut. Da velger du selv hvor mange db lyden skal dempes - og lydbildet blir ikke ødelagt. Bruk dem på konsert, når og hvis du feks kjører MC etc.

-Bruk maskering. Særlig i sengen kan det hjelpe mye å henge opp et par høyttalere som spiller elvebrus eller annen lyd (pink og white noize er veldig effektive maskører). Hjernen vil med denne metoden avvenne seg fra å lytte til tinnitus om natten. Det gjør den nemlig, den lumske hjerna vår.

-Etterhvert bør en forsøke å glemme at man har tinnitus. Ikke snakk om det, ikke fortell andre at du har det - ikke gjør deg selv til en medisinsk kasus. Det øker din egen fokus på problemet.

-Har du nettopp hørt noe piping/hvesing/susing - glem det. Ikke tenk på det. Drit i det. Fokuserer du på det for mye, inviterer du inn et uønsket problem.

Det er lettvint for andre å si at en bare skal ignorere det, og det er provoserende å høre når man er midt oppi det helvetet tinnitus kan være. Men det er faktisk løsningen på lang sikt.

Husk også: Har du blitt utsatt for ekstreme lydpåkjenninger over litt tid - ikke gå rett hjem til total stillhet. Det er bedre å "trappe ned" med musikk o.l.

NB: Merk at jeg skrev "teori" her. ALT må da leses i den kontekst. Og: Beklager Roman-formatet. Skal nå trene på kortfattethet før neste post. :)

Endret av jesperado
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

I sommer var jeg dommer på en fotball turnering, og da blåste jeg mye i fløyten.

Når jeg kom hjem etter turneringen begynte pipingen, eller det var da jeg hørte det skikkelig godt. Hadde lagt merke til det før, men var ikke så plagsomt, men når jeg kom i et helt stille miljø var det et mareritt. Det var irriterende og plagsomt. Og det var skikkelig vanskelig å sovne.

Heldigvis gikk det bort etter 2-3 dager,

Lenke til kommentar

Var på Norway Rock forrige sommer, på den første dagen. Jeg var på første rad, å der var jeg kvelden ut

Lydnivået var jo ekstremt høyt, selvfølgelig, siden det var utekonsert så må jo lyden opp :p men jeg var fremderst, og nøt det der og da :) Dagen etter hadde jeg tung hørsel, men det er jo heller normalt ;)

Men så, et halvt år senere, begynte jeg å merke en svak øresus lyd, spessielt merket jeg det når jeg hørte skarpe lyder. Så jeg gikk til doktoren for å se hva han hadde å si. Vi tok noen hørselstester, og heldigvis hadde jeg ikke skadet trommehinne eller nedsatt hørsel, og han sa at selv om det var et halvt år siden, så kunne det være grunnen. men han sa at jeg måtte være forsiktig fremmover, noe som jeg er nå.

Heldigvis klarer jeg å "overhøre" susingen, å den er ikke noe spessielt sterk :p Men det at det kom etter et halvt år, var en skummel tanke...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

At lyden blir forvrengt er fordi øret ikke greier å gjengi lyden korrekt til hjernen fordi den rett og slett er for høy.

Med plugger plukker øret opp lydbildet ettersom det nå er innen riktig nivå.

BVlir som å kjøre et alfor hlyt lydsignal ut av lydkortet på PCen eller for hølyt inn på ofrsterkere, låter ikke pent det heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...