Noble Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Jeg har sett noen som har øreplugger hengende rundt halsen, hvor får man fatt i slike? Hva er best? Kommer til stadighet opp i situasjoner hvor jeg gjerne vil begrense lydbelastningen. Lenke til kommentar
NoNamesLeft Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 (endret) HLFU har en kampanje gående der du får veldig billige propper. De kommer og med sånne snorer slik at du kan henge de runt halsen. Kjøpte meg noen slike selv og sett vekk fra leveringstiden var dette et kjempe kjøp! Endret 2. mars 2011 av NoNamesLeft Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Sitter i åpnet landskap og det er en del bakgrunns støy. Men etter at jeg begynt å høre på musikk, på nivå 3 av 16 (på Mac) med bang-olufsen earphones føler jeg meg mye bedre. Klarer akkurat å høre dersom noen sier navnet mitt, samtidig som musikken ligger akkurat over bakgruns støyen og blender "fint" sammen. Ikke det beste musikalse opplevelsen - men arbeidsdagen går mye bedre og føler meg mindre sliten. Det må sies at til å begynne med var det rart å høre på musikk på så lavt nivå - men ble fort vant til det og kjenner at jeg hører litt mer nå. Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Var på min første konsert uten propper på mandag, da jeg dessverre klarte å glemme proppene hjemme. Har fortsatt øresus, så vil ikke at det skal bli noe verre i fremtiden. Tips til noen gode konsertpropper som ikke koster skjorta? Det lille jeg har kommet over: http://hovikhorsel.no/produkter.html http://www.musikkpropper.no/epages/musikkpropper.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/musikkpropper/Products/3110 http://www.musikkpropper.no/epages/musikkpropper.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/musikkpropper/Products/3121 Endret 26. august 2011 av ΣΙΝΔΡΕ Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Jeg brukte disse for mange år siden: http://www.bekkenstrom.no/katalog/verneutstyr/horselvern/north/id/17230 Men butikken her sluttet å føre de. De demper mer nøytralt enn E.A.R, og føltes mer åpne lydmessig. De har også mye rart her: http://www.earplugstore.com/nasopl.html De virker veldig servicevennlige og hadde hyggelig frakt sist jeg bestilte Edit: De proppene i siste linken din ser ganske bra ut, og prisen er ikke så aller verst Endret 26. august 2011 av PL610 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Angående billig beskyttelse har jeg en pakke Ear Putty fra GNResound ved Grensen i Oslo. http://ear-mart.com/water_noise_earputty.php Det er en liten boks med en silikonklump du kan dele i to eller fire og putte i ørene. Om jeg husker rett kostet det omtrent 40,- der i butikken, men som du ser er internettprisen lavere. Ear Putty har ingen flat frekvensdemping og slik mer avanserte gjerne plugger har, men den har et par fordeler: -Du kan selv velge størrelse på klumpen du putter i ørene -Du kan selv velge hvor mye av øregangen klumpen skal dekke -Dekker du hele er støydempingen ganske stor, tilsvarende å putte fingrene i ørene -Du kan ha varierende demping på hver øre Når jeg skal ut og fly propper jeg alltid ørene med Ear Putty, gjerne helt fra Flytoget. Når jeg går over i situasjoner hvor jeg ikke ønsker total blokkering trykker jeg klumpene diskret litt flatere i øregangen slik at mer av den blir eksponert for utverdenen. Når jeg ønsker mer blokkering er det bare å trykke den opp forran hele øregangen igjen. EDIT: Jeg har tidligere hatt to klumper Ear Putty liggende nede i gropa i øret uten å blokkere lyd i det hele tatt i flere timer mens jeg har vært på en fest før en konsert. Når konserten startet justerte jeg stadig nivået til passende nivå og når konserten var over kastet jeg pluggene. Endret 26. august 2011 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Utifra hva jeg leste så skulle Etymotic ER20 og Alpine Partyplug være gode i forhold til pris, så bestilte et par av hver. Det blir vel uansett en del bedre enn vanlige gule skumpropper. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Bruker ACS ER15 selv, meget effektivt og anbefales på det sterkeste. Formstøpte slik at de sitter best mulig og funker best mulig. Kjøpte de for 1500kr. Hjemmeside: www.hantek.no Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Husker jeg var på bandøving, og hadde glemt propper. Selv spiller jeg trommer og jeg spilte ikke for hardt heller. Merket litt ubehag i ørene helt fra starten, men tenkte ikke noe over det etterhvert som vi begynte å spille. Dagen etterpå våknet jeg med tinnitus. Ganske sterk tinnitus og, og den varte i omtrent ei uke. Jeg ble vettskremt og trodde jeg hadde pådratt meg noe som kom til å henge på som en klegg til jeg ble gammel. Jeg er 20 år nå, og har alltid(!) med meg propper/hørselvern på øving. Om jeg har glemt de igjen, spiller jeg heller ikke. Har også begynt å ha med meg disse på konsert. 2 Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Må bare også meddele en historie med høy lyd, og noiaen som følger. Var på Public Enemy konsert i et trangt kjellerlokale i Tromsø by, og det var desidert den mest hardtslående konsert (lydmessig) jeg har vært med på. Stadiumkonserter kan legge seg i forhold til disse gutta her. Dette resulterte i 4 dager med susing og piping i ørene, og DA får man noia. Tanken på å gå rundt med slik piping i ørene for resten av livet er ikke en hyggelig tanke. Husk at du vil ha hørselen intakt til du minst er 60. Øynene og ørene. Ja, de passer man godt på. Så siden den gang har det vært ørepropper all the way. Inkl. Rammstein på Valle Hovin i går. Kan ikke si lyden blir dårligere med propper heller, da det gjerne blir ekstremt "singrende" og forstyrrende med den harde diskanten man får uten propper. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Jeg har vært på et par tusen konserter, omtrent. Men det var tannverk som ga meg tinnitus. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Jeg har vært på et par tusen konserter, omtrent. Men det var tannverk som ga meg tinnitus. Det er ganske imponerende.... Et par tusen konserter tilsvarer en konsert pr dag året rundt i ca. 5,5 år. Men uansett. Hørselen er individuell. Noen tåler mer enn andre, problemet er det finner man ikke ut før hørselen er borte... Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Er bandet godt nok er en liten hørselsskade en smal pris å betale. Hilsen mr. dårlighørselpåvenstreøret. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 For mange år siden så jeg tilfeldigvis en plansje som jeg tror kom fra Haukland sykehus. Den viste at de med lyst hår og blå øyne var mest utsatt og fikk lettere hørselskader, mens de med mørkt hår og mørke øyne "tålte mest". Er det noen som har en link til noe sånt? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Den viste at de med lyst hår og blå øyne var mest utsatt og fikk lettere hørselskader, mens de med mørkt hår og mørke øyne "tålte mest". Høres merkelig ut, det har jeg ikke hørt noe om og jeg har lest mye om hørselsskader. Hud/hårfarge har aldri vært nevnt. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 (endret) Det er det jeg synes var litt rart, så det skulle vært kjekt å vite hva de i såfall baserer det på. Edit: Det står litt om det her men de fant visst forskjeller bare hos fargede arbeidere. Endret 6. mars 2012 av PL610 Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Jeg har vært på et par tusen konserter, omtrent. Men det var tannverk som ga meg tinnitus. Det er ganske imponerende.... Et par tusen konserter tilsvarer en konsert pr dag året rundt i ca. 5,5 år. Men uansett. Hørselen er individuell. Noen tåler mer enn andre, problemet er det finner man ikke ut før hørselen er borte... Ja, når man jobber som konsertanmelder, og på Rockefeller, og er lidenskapelig opptatt av musikk, blir det fort noen konserter om dagen. Poenget er at det føles utrolig bortkastet å få tinnitus av tannverk, når jeg i hvert fall kunne skylde på meg selv om jeg fikk det på konsert. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Det kan hende tannverken egentlig var den berømte lille tuen som veltet det store lasset, og at den alene ikke hadde vært nok. Men hvem vet. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Det kan hende tannverken egentlig var den berømte lille tuen som veltet det store lasset, og at den alene ikke hadde vært nok. Men hvem vet. Antagelig var det det, ja. Men det føles fremdeles utrolig bittert, og sannelig sliter jeg med å tilpasse meg det nye livet. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Bump. Jeg kjøpte på mandag musikkplugger som passer inn i mine formstøpte øreplugger og merker allerede etter et par dager et par store fordeler: Vanlig lyttevolum er mye lavere fordi jeg ikke trenger å overdøve bakgrunnsstøyen. Til vanlig bruker jeg BD DT770 Pro som veier omtrent 300 gram mot pluggenes 15. Jeg kjenner at den lavere belastningen på nakke er mer behagelig når jeg sitter med det på hele arbeidsdagen. Siden lyttevolumet er lavere og mer direkte er lydtrykket (dB) mye lavere. Jeg har tidligere flere ganger opplevd at de store trykkendringene i BD-headsettet gjør meg utilpass og jeg har måtte tatt pauser, men denne følelsen har jeg enda ikke opplevd med pluggene. Jeg kjøpte også et par 25dB filtre til tilfeller hvor 9dB ikke er nok som når jeg er på flyreiser eller ekstra høylytte eller lange konserter. http://resound-nettbutikk.no/products/t15-universal-monitor- http://resound-nettbutikk.no/products/er25- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå