Gjest Slettet-376f9 Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 I natt var det en liten revolusjon her i Rælingen, og i Lørenskog og Skedsmo og øverst i Groruddalen. På dagen 15 år etter at NetCom åpnet nettet sitt i 1993 (var dette egentlig helt tilfeldig?), skrudde Network Norway i all stillhet på nettet sitt (dvs de åpnet det for vanlige dødelige) slik at kunder hos dem, onecall og lebara har fått vegg til vegg dekning fra eget nett. Og pussig nok er det GSM de bygger først, ikke 3G. Dette skjedde i all stillhet, og uten negativ presse slik som MTU har klart å få. En rask dekningstest nå på morgenkvisten avslører full signalstyrke både på Triaden, Strømmen Storsenter og her i stua. Det siste er ikke så rart egentlig, siden jeg sitter her ved stuebordet og ser bort på senderen deres. Det er en ganske stor forskjell på nettutbygging i 1993 og 2008. I 1993 måtte jeg ut og lete etter dekning (derav manien med å lete etter sendere). Paradoksalt nok bosatte jeg meg i den Akershus-kommunen som sist fikk egen Netcom-sender. I 2008 er dette helt annerledes, for nå står senderne tett som haggel her i kommunen, allerede fra dag én. Årsaken til dette er at femten år senere er mobilpenetrasjonen bortimot 100% i tillegg til at folk bruker mobilen hele tida. Takket være den høye penetrasjonen er operatørene nødt til å bygge tett (antallet brukere pr sender er begrenset av fysiske lover), noe som sikrer god innendørsdekning og lav utstrålt effekt pr sender. (Fikk du den, Kurt?) Hvor skriver jeg dette? Jo, fordi det 15 år etter at Netcom debuterte fortsatt er behov for nye mobilnett. Og fordi jeg kan få ny fart i hobbyen min med å kartlegge basestasjoner. Takk og velkommen, NetworkNorway. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Har NWN sett opp ein einaste 3G-sendar til no? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Har NWN sett opp ein einaste 3G-sendar til no? Hva som er satt opp inne i elektronikkskapene vet jeg ingenting om, men alle basestasjonene er klargjort for 3G. Det ser du fordi noen av dem har separate GSM/3G-antenner, mens andre har 2-bånds-antenner. Jeg har ikke mottatt radiosignaler fra dem, men NWN har jo tidligere lovet å gå på lufta med 3G i løpet av høsten. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Dette er intressant. I motsetning til MTU har de faktisk et mobilnett som fungerer smertefritt. Bra de bygger ut mobilnettet sitt Lenke til kommentar
sacramento Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Hvorfor Network Norway har ikke på sin internettsider vanlig system for direkte bestiling av abonnement??????? Hvis du vil bestiller abonnement må ta kontakt med kundeservice eller fylle ut skjema og etterpå venter på svar,veldig dumt. "For mer informasjon eller for å bestille Network Norway Full Kontroll, fyll ut skjemaet nedenfor eller kontakt oss på tlf 09060". Lenke til kommentar
pologutt Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Fordi NetWorkNorway kun har bedriftsabonnement! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Fordi NetWorkNorway kun har bedriftsabonnement! Privatkunder kan bestille via Onecall eller Lebara. Sistnevntes kontantkort får du kjøpt over disk i hele Stor-Oslo. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 www.mobildeal.no og www.shetalks.no er også operatører som benytter NwN. Lenke til kommentar
sacramento Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Fordi NetWorkNorway kun har bedriftsabonnement! ------------------------------------------------- Jeg har egen firma og derfor jeg spurte dete spørsmål fordi uansett er komplisert bestiling også for bedriftskunder,du må skriver skjema å venter på svar eller du må ringer.Har ikke som jeg sa før direkte bestilling for bedrift kunder. Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Spennende spennende! Sitter her på Kløfta med OneCall og Telenor - men jeg regner med de etter en stund bygger ut tettstedene på øvre-romerike samt E6 Oslo-Gardermoen. Mateo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Spennende spennende! Sitter her på Kløfta med OneCall og Telenor - men jeg regner med de etter en stund bygger ut tettstedene på øvre-romerike samt E6 Oslo-Gardermoen. Mateo Det du kan gjøre er å ta et manuelt søk etter nett med ujevne mellomrom. Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Det du kan gjøre er å ta et manuelt søk etter nett med ujevne mellomrom. Gjorde det nå - men bare TnM og NC. Skulle være meget overasket hvis jeg ikke hadde fått med meg nye nett i området jeg som er like fanatisk på det området som du Vet du, eller noen andre forresten hva den store antenneparken som er ca. 6-700 meter bak skolen på kløfta? Så ut som en millitær installasjon fra 80-tallet med lavfrekvente antenner i massevis.... Var å så på de i dag - men klarte ikke pin pointe hva det var. Jeg blir bare på Kløfta i tre uker til, da flytter jeg til Orlando for en tid, så jeg kommer til å følge med i spenning hva som skjer her på forumet. Mateo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Vet du, eller noen andre forresten hva den store antenneparken som er ca. 6-700 meter bak skolen på kløfta? Så ut som en millitær installasjon fra 80-tallet med lavfrekvente antenner i massevis.... Var å så på de i dag - men klarte ikke pin pointe hva det var. Noe av det er en gammel langbølgesender, i følge disse linkene. Link Link Link Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå