SRD Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 ved kjøp av nytt:så om jeg bestemmer meg for nikon d40 pga. av rimelig tilbud så er dette et kamera som er bra (tatt i betraktning min bruk og erfaring selvfølgelig som nå, og for en stund blir basic og på lærestadium)? Ved brukt-kjøp: Hvilket kamera bør jeg da gå for, med tanke på god optikk som var bedre å satse på enn nye hus og div.? Si gjerne hva dere ville satset på om dere skulle begynne fra scratch igjen...da blir jeg veldig takknemlig Jeg kjøpte Nikon D40x når jeg skulle gå for digital speilrefleks, og det tok ikke lang tid før jeg vokste fra kameraet. Så det endte med at jeg solgte det å valgte Pentax/Samsung. Så jeg vil virkelig anbefale deg å hoppe over Nikon D40 og betale bare litt ekstra å få et mye bedre kamera link Jeg tror jeg hadde valgt Pentax K200D eller Sony A300, da får du veldig god bildekvalitet, bildestabilisator i kamerahuset (noe som gjør at du kan spare veldig mye penger på lang sikt og du vil få stabilisering på alle objektivene du kjøper). K200D er værtett, og det er det ingen andre av billigkameraene som har. K200D og A300 har også skikkelig grep. Ellers bør du ta turen i en fotobutikk å prøve før du kjøper. Lykke til med kamera valget Ps. Du er hjertelig velkommen i Pentaxklubben Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Forhør deg også med venner som har DSLR, for da kan jo låning av optikk bli aktuellt Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Dersom du ikke vil spandere allverden, vil jeg fremdeles anbefale å kjøpe brukt, med mindre du kommer over et "supertilbud". Kameraene som var på markedet for 1-3 år siden var kjempebra, og de er akkurat like gode i dag. Nyere kameraer er bare marginalt bedre. Ta en kikk på f.eks. disse fra foto.no: Canon EOS 350D m/18-55 f/3.5-5.6, kr. 2000,- http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...0d&id=96456 Nikon D40, nytt kamerahus, kr. 2200,- http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...=2&id=97462 Nikon D100, strøkent kamerahus, kr 2500,- http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...=2&id=96348 Nikon D40 m/18-55 + 55-200, kr. 3300,- http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...=2&id=97518 Canon EOS 30D, supert kamerahus, kr. 3000,- http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...=2&id=97456 Canon EOS 30D, supert kamerahus, 8 mnd. gml., kr. 3200,- http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...=2&id=97390 Canon EOS 30D, supert kamerahus, 7 mnd. gml., kr. 3300,- http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...=2&id=97034 Av disse rangerer jeg Canon EOS 30d som de beste kameraet. Et "kit-objektiv" (ca.18-55) får du for 4-500,-kr, men jeg vil anbefale deg å sikte noe høyere når du skal velge objektiv. De står seg mye bedre i pris enn kamerahusene, slik at om du kjøper brukt så vil objektivet sannsynligvis være like mye verdt om 10 år. Objektivet er også mer avgjørende for bildekvaliteten enn det kamerahuset er, så det er her du bør bruke pengene. Du vil sannsynligvis bli fornøyd uansett hvilket du velger, de er alle gode kameraer. Bildekvaliteten og fotogleden er mye større enn hva du får med kompaktkamera. Lykke til. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Alle er gode, men CaNikon AI er det definitivt beste alternativet. Lenke til kommentar
hadebratakkskalduha Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Gå til butikker å prøv Nikon D80, Olympus E-520, Pentax K200D og kanskje Sony A300. Ikke tenk på Canon, la sauene ta seg av det nå i disse fårikål tider. Pris på disse er 4-5090kr. inkl kit objektiv i prisguiden. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Nå hører jo strengt tatt Nikon også til saueflokk-merkene. Den tronen må de dele med Canon. Og det tar neppe veldig lang tid før også Sony kan regnes inn i denne gruppen. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) Alle er gode, men CaNikon AI er det definitivt beste alternativet. Hva er CaNikon AI? Grunnen til at jeg ramset opp endel brukte Canon og Nikon kameraer, var fordi det var det jeg fant til en rimelig pris. -Hvilket ikke er så rart siden det er desidert flest av dem. -Hvilket også gjør det enklere å finne brukt utstyr. Men det utelukker ikke at andre merker er vel så gode. Trådstarter: "Ved brukt-kjøp: Hvilket kamera bør jeg da gå for, med tanke på god optikk som var bedre å satse på enn nye hus og div.? Si gjerne hva dere ville satset på om dere skulle begynne fra scratch igjen...da blir jeg veldig takknemlig" Jeg ville gått for et pent brukt Canon EOS 30D, (ca.3000,-) + brukt Tamron 17-50/2.8 (ca.2500,-). (EDIT: Med mindre jeg kom over et annet godt tilbud på bruktmarkedet) = Meget godt kamera med meget god optikk til en rimelig pris. Om jeg angret og ønsket å selge det igjen, ville tapet bli minimalt. Endret 28. september 2008 av Ronny1 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Alle er gode, men CaNikon AI er det definitivt beste alternativet. Hva er CaNikon AI? Stakkars. Og du tror du er kompetent nok til å gi noen råd om valg av system uten å kjenne til de alternativene som finnes i prisklassen. Huff og huff CaNikon AI er det kamerasystemet jeg bruker, og det er overlegent alt annet i småbildeklassen. Både i fullformat og crop. Og dermed basta! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Nå hører jo strengt tatt Nikon også til saueflokk-merkene. Den tronen må de dele med Canon. Og det tar neppe veldig lang tid før også Sony kan regnes inn i denne gruppen. Vil tro det ja,og det er vel strengt tatt hit de fleste merkene ønsker seg Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) Alle er gode, men CaNikon AI er det definitivt beste alternativet. Hva er CaNikon AI? Stakkars. Og du tror du er kompetent nok til å gi noen råd om valg av system uten å kjenne til de alternativene som finnes i prisklassen. Huff og huff CaNikon AI er det kamerasystemet jeg bruker, og det er overlegent alt annet i småbildeklassen. Både i fullformat og crop. Og dermed basta! Nå svarte du ikke på spørsmålet. Men jeg tror jeg fant svaret på egenhånd: Et Nikonobjektiv påmontert et Canonhus ved hjelp av en adapter. Korriger meg om det er oppfattet feil. -Er dette løsningen du vil anbefale til en som skal kjøpe sitt første speilreflekskamera? -Eller er det en løsning for Nikonisten som har konvertert til Canon og som ikke klarer å gi slipp på favorittobjektivet sitt? EDIT: skriveflei Endret 28. september 2008 av Ronny1 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Sistnevnte. Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 ....for å ikke snakke om Manualen da,ikke mange som kan skryte av og ikke ha den på Norsk. Vi Canonister kan engelsk vi. Og skulle det skorte bittelitt på kunnskapene, har vi iallfall ingen problemer med svensk eller dansk. Og fra spøk til alvor, så er ofte engelske manualer mer beskrivende enn de skandinaviske. Det gjelder kanskje ikke kameraer, men jeg husker det gjaldt min første XBOX. Der var et helt emne utelatt på norsk. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 ....for å ikke snakke om Manualen da,ikke mange som kan skryte av og ikke ha den på Norsk. Vi Canonister kan engelsk vi. Og skulle det skorte bittelitt på kunnskapene, har vi iallfall ingen problemer med svensk eller dansk. Og fra spøk til alvor, så er ofte engelske manualer mer beskrivende enn de skandinaviske. Det gjelder kanskje ikke kameraer, men jeg husker det gjaldt min første XBOX. Der var et helt emne utelatt på norsk. For ikke snakke om finsk,ikke alle må ha det på morsmålet og med teskje Ja det var en ert Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Alle er gode, men CaNikon AI er det definitivt beste alternativet. Hva er CaNikon AI? Stakkars. Og du tror du er kompetent nok til å gi noen råd om valg av system uten å kjenne til de alternativene som finnes i prisklassen. Huff og huff CaNikon AI er det kamerasystemet jeg bruker, og det er overlegent alt annet i småbildeklassen. Både i fullformat og crop. Og dermed basta! Nå svarte du ikke på spørsmålet. Men jeg tror jeg fant svaret på egenhånd: Et Nikonobjektiv påmontert et Canonhus ved hjelp av en adapter. Korriger meg om det er oppfattet feil. -Er dette løsningen du vil anbefale til en som skal kjøpe sitt første speilreflekskamera? -Eller er det en løsning for Nikonisten som har konvertert til Canon og som ikke klarer å gi slipp på favorittobjektivet sitt? EDIT: skriveflei Det er bare enkelt og greit det beste systemet, men om det passer for nybegynnere er tvilsomt. Det er klart at når man parer den beste sensoren med det beste av optikk, så får man det beste systemet. Og det beste systemet som finnes er uten tvil mitt, det må jo alle forstå... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Perfekt system: 5D+24/1.4, 35/2.0, 50/1.4 og 85/1.8. For sitt bruk. Meeeen.. når vi snakker om tele. En bøtte er merkbart større enn 50-200, og 50-200 er et zoom-objektiv. Lenke til kommentar
Runelang81 Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Hei! Jeg kjøpte Sony A200 på elkjøp, prøvde det forsiktig i tre uker. Ble ikke helt fornøyd, så leverte det tilbake og fikk pengene tilbake. De har 1 mnd angrerett med penger tilbake. De har vel også både noe av Sony, Nikon og Canon. Da får du prøvd :-) Mvh Rune Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå