Moth82 Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Hei, har tenkt å bevege meg inn i verden av speilreflekskameraer, men er helt grønn. Har ikke tenkt å blakke meg for å begynne å ta noen bilder og komme litt inn i det, så har sett på blant annet Nikon D40 kit som er på tilbud mange steder til underkant av 3000 kr. Men så begynner jo valgets kvaler da...er f.eks Canon bedre, f.eks eos 450 el. 1000d (bare her er jo diskusjonene til å få angst av )? Smaken er jo som baken så selvsagt vil det jo alltid være noen som sier at jeg har valgt feil uansett hvilken bestemmelse jeg tar. Har fulgt rådene om å gå til butikken og prøve begge, og ble ikke noe klokere av det...syns begge to var veldig grei jeg...Og de som jobbet der kunne ikke noe om kamera, så de snakket kun om pristilbud og hvilket som var dyrest og billigst - begge to var på tilbud (prøvde eos 1000d og nikon d40 vel og merke). Kan noen guide meg litt på vei uten å gjøre en stakkar mer forvirret? Hva skal jeg bruke det til? Jo...har tenkt å lære meg og ta noen fine bilder Dvs. av familie og venner, kjæledyr og bebiser, ut på tur og div...egentlig alt jeg før har brukt kompaktkamera til, men nå har lyst på bedre kvalitet på. Kanskje noe kan forstørres og printes? Men først må jeg jo finne ut hvilket kamera jeg skal gå for...Kjenn på min frustrasjon og hjelp meg :!: Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Ofte blir det slik at det kameraet man går for og blir vant til....det synes man er det beste, for vel et år siden var jeg i samme situasjon. Jeg leste mange tester og prøvde, og konfererte med folk her. I og med at jeg har vært Canon ixus eier i mange år, ble det naturlig å holde seg til Canon. Synes også det alltid følger topp og nyttig programvare med her. Nå har jeg flittig brukt mitt EOS 400D, kjøpt en god del tilbehør, og et helt "bibliotek" av foto-litteratur. Har ikke angret i det hele tatt på Canon valget mitt jeg, et topp kamera som er morsomt å fotografere med. Som nybegynner kamera innen DSR er det ypperlig etter min mening. RandiA Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Alle SLR-kameraene er bra. Mye bedre enn et kompaktkamera. Du bør bruke pengene på god optikk, fremfor siste skrik på kamerahus-fronten. Kjøp brukt! Bruktmarkedet flommer over av 1-3 år gamle(?) kameraer: FOTO.NO: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/index.cgi FINN.NO: http://www.finn.no/finn/bap/all/result?CAT...l=Underkategori Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Som en annen innpå forumet en gang sa så fint: Er du kjerring med kjerringhender velger du canon, har du manfolkhender velger du Nikon.... Lenke til kommentar
D1M Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Förstår precis hur du känner ,var själv i samma problem.Men var en tur på expert och köpte mig Nikon D40 kit för 3000kr.Har alltid brukt Canon kompaktkamera och fotoskrivare och aldrig haft några problem. Så det självklara valet för mig var ju Canon men lommeboken sa ett klart nej just da.Som sagt ett Nikon D40 kit för 3000kr och har haft den i ca 6 uke och fortfarande fornöjd med Nikonen.Köpte mig en 2gb SD bricka,kameraväska och ett UV filter som enn kompis rekommederade att ha. Men ska tillägga att jag inte är prof inom fotografering men det blir fina bilder och du har en massa inställningar.Håndboken har massa tips för att lyckas med fotograferingen. Kör hårt!!!!!! Lenke til kommentar
kaian Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Som en annen innpå forumet en gang sa så *snipp* Var idiotisk dengang, og blir ikke bedre av å gjentas. Trådstarter har allerede bemerket at det ikke var noe særlig å hente på å sammenligne hvordan de var å holde. Start billig. Se hva du savner etterhvert. Når du treffer andre fotografer så spør og grav, har de andre modeller enn deg så be om å få tafse. Har du investert lite så kan du enkelt gå hvilken vei som helst siden. Brukt er ingen dårlig idé. Lenke til kommentar
Moth82 Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 ved kjøp av nytt: så om jeg bestemmer meg for nikon d40 pga. av rimelig tilbud så er dette et kamera som er bra (tatt i betraktning min bruk og erfaring selvfølgelig som nå, og for en stund blir basic og på lærestadium)? Ved brukt-kjøp: Hvilket kamera bør jeg da gå for, med tanke på god optikk som var bedre å satse på enn nye hus og div.? Si gjerne hva dere ville satset på om dere skulle begynne fra scratch igjen...da blir jeg veldig takknemlig Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Dersom du har råd til å kjøpe et nytt kamera og "ta kostnaden" for å bruke det som læringskamera, gjør det. Du kan egentlig kjøpe hva som helst, du vil bli bra fornøyd med det aller meste på markedet. Stol på magen din, hvilket merke du liker best. Alle lager gode kameraer, og det er følelsen du må følge. Liker du Canon bedre enn de andre, kjøp Canon, liker du Olympus bedre enn de andre, kjøp Olympus. Kjøp gjerne brukt også - mye fint å finne. Det viktigste er at du kjøper deg et kamera, da vil du stort sett bli fornøyd uansett... Putt gjerne litt penger i optikk med en gang - det er derfra de gode bildene kommer. Selv ville jeg kjøpt Pentax/Samsung igjen, dersom jeg skulle begynt på nytt. Hadde selvfølgelig valgt K20D/GX-20 i dag, i stedet for GX-10 som jeg har, men ville forblitt i den leiren - med mindre økonomien strakk til et D700 med høvelig optikk. Det er mest fordi Pentax ikke har noe slikt kamera, ellers hadde jeg nok valgt Pentax der også... Endret 27. september 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Jeg kjenner best Canon og kan anbefale det, men alle slr-kameraer er gode. Canon: 20d, 30d, (40d), Canon eos XXd er "entusiast-amatør"-serien. (eos Xd er "proff"-serien) 300d, 350d, 400d, Canon eos XXXd er "amatør"-serien. Anbefalt normalobjektiv: Tamron 17-50/2.8, koster ca. 2500,- brukt. -Men også her er jungelen minst like tett ... Lenke til kommentar
Zephyr42 Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 På fotovideo.no har de nå et fint tilbud 3999,- på Canon 400D m/18-55mm Ef-S. Jeg har selv hatt dette utstyret og anbefaler det absolutt. Smart å begynne med et normalobjektiv og deretter se om du trenger å utvide zoomområdet. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Som en annen innpå forumet en gang sa så fint: Er du kjerring med kjerringhender velger du canon, har du manfolkhender velger du Nikon.... Det var det dummeste jeg har hørt og jeg har hørt mye rart Lenke til kommentar
arela Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) QUOTE(chris300 @ 27/09-2008 : 12:37) Som en annen innpå forumet en gang sa så fint: Er du kjerring med kjerringhender velger du canon, har du manfolkhender velger du Nikon.... Det var det dummeste jeg har hørt og jeg har hørt mye rart Syntes den var ganske morsom. Om det holder mål, er vel en annen sak Endret 27. september 2008 av arela Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Hva er "manfolkhender"? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 QUOTE(chris300 @ 27/09-2008 : 12:37) Som en annen innpå forumet en gang sa så fint: Er du kjerring med kjerringhender velger du canon, har du manfolkhender velger du Nikon.... Det var det dummeste jeg har hørt og jeg har hørt mye rart Syntes den var ganske morsom. Om det holder mål, er vel en annen sak Har en kjenning som er homo,han har et Nikon D200, er da Nikon homokamera?? Nei neppe . Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Hvor langt har du tenk deg å gå angående bruken av digitalspeilrefleks,kun for og knipse bilder eller føler du for og utvikle deg med kjøp av dyrere optikk,kanskje et mer avansert kamera etter hvert. Hva med etterbehandling av bilder er det aktuelt eller putter du dem bare inn i et album. Det er ting du også burde tenke på,hvis du kun skal ta bilder så er alle systemer gode nok,men du burde prøve og få et kamera eller objektiv som har innebygget antirystelsesystem. Jeg kjenner kun til Canon sine kameraer,og det er disse jeg vil anbefale,hvorfor ? Hvis du er villig til og strekke interessen litt lengere så er det mange fordeler med Canon. Du får mange bra objektiver til en grei pris og hvis du vil ha profersjonelle objektiver så er det ikke så ille pris på dem heller. I og med at Canon er et av de største innen salg/produksjon av kameraer så fins det et hav av uorginalt tilleggsutstyr og objektiver. Så og si alle tredepart optikkprodusenter lager objektiver med autofokusmotor til Canon,noe du ikke får i like stor grad til andre kameramerker. Jeg ville gått for et 400D med 18-55 objektivet som har innebygget IS "antirystelse",en annen ide er og kjøpe et brukt Canon 400D/30D/40D du vil nok få tak på en av disse utover til en grei pris i og med at Canon i disse dager har presentert 2 nye kameraer,er nok mange som vil oppgradere. Etter hvert så kan du kjøpe det nye reiseobjektivet Canon 18-200 IS det vil komme på rundt en 5000.- kan jeg tenke meg.Da har du et objektiv som vil dekke det meste innen fotografering som du nevner. https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo http://www.akam.no/artikler/nytt_reiseobje...fra_canon/55225 Er ikke kommet noen tester om dette objektivet ennå,men folk har tro på det. Lenke til kommentar
morgster Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Av Canon og Nikon, så er det Canon som er best. Sånn, nå er Canon/Nikon debatten over. Faktisk litt overraska over at folk FORTSATT spør dette spørsmålet, ettersom det finnes utallige poster om dette fra før. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Av Canon og Nikon, så er det Canon som er best.Sånn, nå er Canon/Nikon debatten over. Faktisk litt overraska over at folk FORTSATT spør dette spørsmålet, ettersom det finnes utallige poster om dette fra før. Sefølgelig er Canon best ingen tvil om det,L objektivene har jo rød ring,for å ikke snakke om Manualen da,ikke mange som kan skryte av og ikke ha den på Norsk. Endret 27. september 2008 av Nautica Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Det er ikke så altfor lenge siden jeg kjøpte nytt og var egentlig i samme situasjon som deg. Etter å ha lest x antall sider med tekst på nettet om både canon og nikon, bestemte jeg meg å se på alternative merker også. Det jeg gjorde var å sette et prisområde jeg skulle kjøpe i, mitt var 4000kr.Jeg bestemte meg å lese om alle modellene jeg kunne kjøpe i denne prisklassen, blant annet pentax, olympus og sony. Til slutt stod det mellom pentax som hadde værtetting og stabilisator og sony a200 som hadde stabilisator og live view. I mitt tilfelle så kom jeg over en salgsbrosjyrte på JapanPhoto butikken, og kikket litt i det også. Der så jeg at de hadde A300 til 4444. Siden jeg likte å holde både pentaxen og lillebroren A200, gikk jeg for A300. Jeg var som sagt i tvil helt til siste slutt, og det som fikk meg til å velge var at A300 var bare ca. 500 kr dyrere. Jeg har ikke angret, og jeg synes det tar bra bilder. Problemet er bare å få tid til å lære seg det skikkelig. Så mitt råd er å finn deg en pris du har råd til, og faktisk prøver kameraene i butikk. Du blir nok ikke skuffet uansett hvilket system du velger i den prisklassen. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 På fotovideo.no har de nå et fint tilbud 3999,- på Canon 400D m/18-55mm Ef-S. Jeg har selv hatt dette utstyret og anbefaler det absolutt. Smart å begynne med et normalobjektiv og deretter se om du trenger å utvide zoomområdet. Enig, et meget godt tilbud. En arbeidskollega bestillte dette idag, selvfølgelig etter min "anbefaling". Skal innrømme at jeg er Canon-mann og derfor litt inhabil i merkedebatten. Men er du usikker, gå til en fotobutikk og prøvekjør forskjellige merker. Er det et som føles godt i hånden uansett merke, så velg det!!! For det finnes egentlig ikke et merke som er så fantastisk mye bedre enn de andre, selv om det er mange av oss som prøver å fremstille det slik. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Av Canon og Nikon, så er det Canon som er best.Sånn, nå er Canon/Nikon debatten over. Faktisk litt overraska over at folk FORTSATT spør dette spørsmålet, ettersom det finnes utallige poster om dette fra før. Vær så snill, jeg vet ikke om du mener det som en spøk eller ei, men ikke si slikt Jeg vil anbefale deg å se på andre merker enn Canon og Nikon. Alle kameraene i dette segmentet tar gode bilder, og da er det bedre å se hvilket kamera som har det av funksjoner og egenskaper som passer for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå