Equanox Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Hei, jeg har nettopp fått meg en asus eee 900 med xandros til bursdag. Dette gidder jeg ikke bruke så prøver å innstallere ubuntueee på den. Jeg har følgt guiden på ubuntu-eee.com, og lagt det inn på en minnepenn. Jeg får liksom innstallert OSet, men helt på slutten når den spør om jeg skal fortsette å bruke live-cdn eller om jeg skal reboote og starte opp uten så velger jeg at den skal reboote. Det eneste som skjer da er at skjermen blir svart og at alle status-ledsne fortsetter å lyse. Den blir ikke skrudd av ordentlig. Så når jeg skal skru den av manuelt og tar ut minnepennen før jeg starter den opp igjen så vil den ikke inn i OSet. Det kommer bare opp noe sånn som "the selected directory doesent exist" elns. Så kommer jeg til en skjerm der jeg kan velge mellom ubuntu eee, ubuntu eee recovery og memtest86. Ingen av disse virker. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Når du sier: ingen av disse virker, så regner jeg med at du får en feilmelding? Vi må vite hva som skjer Grunnen til at den ikke skrur seg av ordentlig er fordi du ikke har de nødvendige acpi driverene. Disse bør ligge i pakkesystemet til distroen (ubuntu eee har vel sin egen pakkekilde har den ikke?) Lenke til kommentar
Equanox Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Det kommer "error 21: System directory does not exist" elns. Det kommer på alle. Hva mener du med pakkekilde? Jeg lastet ned en stor rarfil som jeg måtte bruke unetbootineee for å få over på minnepennen. Har aldri brukt linux mye før, utenom at jeg har kjørt vanlig ubuntu på den stasjonære min, der har alt fungert fint. Dog brukt cd istedenfor minnepenn der. EDIT: Står "error 21: Selected disk does not exist, press any key to continue" Endret 27. september 2008 av Equanox Lenke til kommentar
huf Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 CD eller minnepenn skal ikkje ha noko å seie. For sikkerheitsskuld; har du sjekka at MD5-summen er rett? Lenke til kommentar
Equanox Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 hvor finner jeg den MD5 summen som er nå, og hvordan skal jeg vite hvilken sum som er rett? Lenke til kommentar
huf Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Er det Ubuntu EEE 8.04.1 du bruker? Då er isåfall MD5-en 78a15c3d929c438b3ab0ce20b3da7587 ifølgje ubuntu-eee.com. (Summen på fila står som oftast/alltid på same plass som der du lastar ned.) Bruk programmet md5sum i ubuntu for å sjekke fila. Bruker du windows, så søk etter "MD5 checker for windows" elns. på google for å finne eit program du kan bruke for å sjekke overens. Edit: Ps. Sidan du klarte å fullføre installasjonen, er det mest sannsynlig ikkje dette som skapar problema dine, men det er likavel greit å lære seg å sjekke store nedlasta filer før ein går i gong. Endret 27. september 2008 av huf Lenke til kommentar
Equanox Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 sjekka nå, er samme md5dum Noen andre ideer her? Prøve å laste ned alle oppdateringene før jeg restarta også, men hjalp ikke. Er det noen drivere elns som må innstalleres før jeg kan restarte? Lenke til kommentar
huf Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Du har hugsa å skifte tilbake boot-rekkefølgja i bios etter installering, ja? (Slik at den ikkje trur den skal boote frå ein evt. minnepenn.) Og kvar installerte du bootloaderen? Forresten, kjem du deg inn i bios i det heile? Om ikkje, så kan denne tråden vere til hjelp: http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=7061 Endret 27. september 2008 av huf Lenke til kommentar
Equanox Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 Jeg endrer ikke selve bootrekkefølgen når jeg starter pcn tror jeg. Velger bare at den skal boote fra minnepenn den ene gangen. Men kan sjekke. Bootloaderen fikk jeg herfra: http://www.ubuntu-eee.com/wiki/index.php5?...t_Ubuntu_Eee/no Lastet den ned og innstallerte rarfila på minnepennen via den. Lenke til kommentar
huf Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Det er nok noko feil med refereringa av diskane dine i grub sin menu.lst, sidan den ikkje klarar å starte opp. Du bør vel ha eit live-cd-image for å boote opp og gjere endringane dine, men dette har eg ikkje prøvd på år og dag, så eg kan ikkje hjelpe deg der. Er det ikkje slik at Ubuntu ikkje har live-cd lenger også? Kva val får du når du booter frå minnepennen? Klarar du å komme deg inn derifrå? EDIT: Virker som dette er ein kjent bug. I confirm this bug on a Eee PC 900A with Ubuntu Eee 8.04.1 and I fixed this like ewolff but a little different. The source of this error is that when you install from USB stick the USB stick is /dev/sda (and hence hd0 for grub) the internal SSD instead is then /dev/sdb and for Grub hd1. Hence it writes to boot from hd1,0 in /boot/grub/menu.lst instead of hd0,0. workaround: when you come to the error, get access to the grub shell (I think hitting enter and the 'e' for edit the first line) then adjust the line to your hdX needs and press 'b' for booting... now you only have to change the /boot/grub/menu.lst like ewolff said... alternativley you could boot also with plugged in USB stick... to boot for the first time. After all you don't have to reinstall grub since grub reads the menu.lst before booting. hence `sudo grub-install ...........` is NOT necessary! Endret 27. september 2008 av huf Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Jeg antar at det du kaller en "rarfil" egentlig er en .iso-fil? (Det blir ikke en .rar-fil selv om WinRAR kan åpne den ) Jeg installerte Ubuntu Eee 8.04.1 selv på min Eee 900 for bare et par dager siden, og det funker fint her. Jeg fikk imidlertid ikke unetbootin til å fungere, så jeg måtte lage bootbar usb-pinne manuelt (står fremgangsmåte her). Edit: og først nå så jeg svaret fra huf. Har du en 900A er det nok dette som skjer hos deg. Selv har jeg en "original" Eee 900 20GB kjøpt fra Hong Kong. Endret 27. september 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Equanox Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 (endret) det står noe med grub når jeg prøver å restarte pcn med minnepennen i. Noen som har noen løsning på dette? EDIT: ja, er en iso fil inni rar mappa. Der det er mange andre filer også Tror du at den måten din vil funke? EDIT2: yes, fikk det til å funke, gjorde som huf hadde quotet, og skrev inn hd0,0 istedenfor hd1,0. så startet den rett opp. Men installasjonen kommer opp hver gang jeg starter pcn. Akkurat som om den fortsatt kjører på "live". Og når jeg prøver å installere den en gang til så kommer det bare opp at det ikke går å installere på den partisjonen osv. :/ Endret 27. september 2008 av Equanox Lenke til kommentar
huf Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Rår deg til å prøve ut forslaget mitt i min siste post om du har ein eee 900A, ja. Lenke til kommentar
Equanox Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 forskjellen på 900A og de andre? har en 16gb linux versjon. 900. Lenke til kommentar
huf Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Asus_eee#Specifications Lenke til kommentar
Equanox Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 aha, nei. har den vanlige 900mhz cpu og 16gb intern. prøvde det du skrev. men virker fortsatt som den kjører på "live". Kommer opp install hver gang jeg skrur på maskina. Men den kjører uten minnepenn nå da. Dog må jeg endre hd1,0 til hd0,0 hver gang jeg skrur på maskina også. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Hadde selv samme problem som trådstarter, og fant ingen fornuftig løsning. Brukte unetbootin-eeeubuntu-windows-238.exe for å lage bootable minnepenn og brukte standard gui metode for installasjon fra live-versjonen. Ville ikke reboote skikkelig, og opplevde akkurat det samme som trådstarter ved manuell reboot. Løsningen ble samme installasjonsmetode, men med annen distro; eeebuntu. Fungerte smertefritt! All hardware fungerer "out-of-the-box", og etter lett tweaking av firefox er maskinen langt raskere enn med orginal OS. Edit : brukte maskin med winxp for å lage usbstick. Endret 27. september 2008 av Zaroos Lenke til kommentar
Equanox Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 Hadde selv samme problem som trådstarter, og fant ingen fornuftig løsning. Brukte unetbootin-eeeubuntu-windows-238.exe for å lage bootable minnepenn og brukte standard gui metode for installasjon fra live-versjonen. Ville ikke reboote skikkelig, og opplevde akkurat det samme som trådstarter ved manuell reboot. Løsningen ble samme installasjonsmetode, men med annen distro; eeebuntu. Fungerte smertefritt! All hardware fungerer "out-of-the-box", og etter lett tweaking av firefox er maskinen langt raskere enn med orginal OS. Edit : brukte maskin med winxp for å lage usbstick. hvordan er eeebuntu i forhold til ubuntu eee? Hvor finner du download til denne, samt et prog for å få den over på memorystick med? har både maskin med xp og vista Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Download eeebuntu : http://eeebuntu.virginmedia.com/ (øverste .iso fil) Download UNetbootin : http://unetbootin.sourceforge.net/ Installerte selv fra Cruzer usbstick, og UNetbootin er programmet du bruker for å "installere" distroen på sticken før installasjon på eee'en Valgte personlig eeebuntu framfor ubuntu eee fordi det var satt opp med penere themes enn ubuntu eee, hahaha. Alt er ferdig optimalisert, og all hardware fungerer Lenke til kommentar
Equanox Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 har installert eeebuntu nå, men samme dealen med denne som med ubuntu eee. Når jeg starter opp må jeg endre til hd0,0 og boote. Systemet er litt raskere da. Men ting som cammet funker heller ikke liksom. Og jeg kommer heller ikke inn på det trådløse nettet mitt med dlink ruteren, bare med jensen ruteren min. Begge har WPA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå