Gå til innhold

Spørsmål om temperatur og viftestøy

rolfen

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med viftestøy etter at jeg bygde ny pc med bl.a.

Intel Core 2 Duo E8400 (med originalkjøler) og

GeForce 8800 GT 512 MB

Disse bråker noe forferdelig og jeg ønsker nå å gå over til grafikkort uten vifte (f.eks. denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=86826 ) samt pckjøler (Noctua NH-U12P).

Spørsmålet mitt er hva vil dette ha å si for temperaturen som nå ligger på 50-55 ved lav belastning og over 60 ved høy? Det ser ut som kjøleren vil være vanskelig å installere, så jeg vil gjerne være sikker før jeg begynner. :-)

Og når det ikke er vifte på grafikkortet, vil det ikke da bli varmere enn med?

På forhånd tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temperaturen kan bli høy med dette skjermkortet, men det er selvfølgelig laget for å klare temperaturen. En bør ha god luftflyt i kabinettet med et kraftig skjermkort og en passiv kjøler.

jeg vet ikke hvor skjermkortet du linker til ligger på ang. ytelse i forhold til ditt gamle 8800GT kort.

Edit: misforsto

Endret av Dusken
Lenke til kommentar

Noctua kjøleren er lett å installere. Men det krever at du tar ut hovedkortet fra kabinettet siden det er en festebrakett som må være på baksiden av det. Temperaturmessig på cpu vil du helt sikkert få lavere temperatur. Hvor mye avhenger av hvor varm luft det er internt i kabinettet selvsagt.

btw: Har selv samme cpu kjøler.

Lenke til kommentar
Noctua kjøleren er lett å installere. Men det krever at du tar ut hovedkortet fra kabinettet siden det er en festebrakett som må være på baksiden av det. Temperaturmessig på cpu vil du helt sikkert få lavere temperatur. Hvor mye avhenger av hvor varm luft det er internt i kabinettet selvsagt.

Men vil jeg få en mer stillegående vifte også?

Lenke til kommentar

Men vil jeg få en mer stillegående vifte også?

Den er veldig stille ja. Kan ikke sammenliknes med boxed kjøleren fra intel.

Lenke til kommentar
Temperaturen kan bli høy med dette skjermkortet, men det er selvfølgelig laget for å klare temperaturen. En bør ha god luftflyt i kabinettet med et kraftig skjermkort og en passiv kjøler.

jeg vet ikke hvor skjermkortet du linker til ligger på ang. ytelse i forhold til ditt gamle 8800GT kort.

Edit: misforsto

Spes. på det vifteløse er:

* Grafikkprosessor: ATI Radeon HD 3870

* Shader-modell: 4.1 (DirectX 10.1)

* Kjernefrekvens: 775 MHz

* Minnemengde: 512 MB

* Minnebåndbredde: 256-bit

* Minnefrekvens (effektiv): 2252 MHz

* CrossFire-støtte: Ja

* HDCP-støtte: Ja

* Vifte: Nei

* Tilkoblinger: Dobbel DVI, TV-ut

* Grensesnitt: PCI Express 2.0

Spes. på mitt nåværende viftebråkende kort er:

* Grafikkprosessor: Nvidia GeForce 8800 GT

* Shader-modell: 4.0 (DirectX 10)

* Kjernefrekvens: 670 MHz

* Minnemengde: 512 MB

* Minnebåndbredde: 256-bit

* Minnefrekvens (effektiv): 1950 MHz

* CrossFire-støtte: Nei

* SLI-støtte: Ja

* HDCP-støtte: Ja

* Vifte: Ja

* Lavprofil: Nei

* Tilkoblinger: Dobbel DVI, TV-ut

* Grensesnitt: PCI Express 2.0

Lenke til kommentar

Hoi, da var den installert, og funker som bara det. Vifta går med ca 1000 omdr mindre en originalen(!) og er veeeeldig stille. Nå er det bare lyden av tastaturet som irriterer ;-)

Jeg var bråkjekk og koblet til ultrasilent-adapteren, så jeg får følge med på temperaturen framover. Nå ved vanlig kontorbruk ligger tempen på 43-44 grader.

Eneste som var knotete var å feste vifta til kjøleren. Bruksanvisningen var ganske dårlig, så her ble det en del prøving og feiling før det plutsetlig gikk et lys opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...