Gå til innhold

Fuglefotografering. Hvordan få skarphet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da kunne trådstarter likesågodt spurt "hva skal til for få skape bilder".

Men det er jo ingen som spør om det. Akkurat som de ikke spør om dx-teleobjektiver til Nikon, men om "hvilken linse som er best til D300". Og man kunne laga sticky tråder om det. Men det er ingen som leser sitcky tråder.

Men det er ikke opplagt om trådstarter mener stillestående fugler eller fugler i flukt. Siden det spørres om maksimal skarphet så vil det jo være lurt å nevne i svaret at det er gunstig å gå for stillesittende fugl. Eller, man kan nevne at for fugl i flukt så må man dividere normal lukkertid for normale håndholdte fotografier med 3-5. Eller man la noen svare på stillesittende, og andre svare på fluktbilder. Ideelt er både trådstarter og svarere tydelige på hva de spør om og svarer på. Men dette er internett. Vi leser hverandre ut fra hvor vi er, og svarer ulilkt, ikke nødvendigvis feil eller rett.

Lenke til kommentar
Da kunne trådstarter likesågodt spurt "hva skal til for få skape bilder".

Men det er jo ingen som spør om det. Akkurat som de ikke spør om dx-teleobjektiver til Nikon, men om "hvilken linse som er best til D300". Og man kunne laga sticky tråder om det. Men det er ingen som leser sitcky tråder.

Men det er ikke opplagt om trådstarter mener stillestående fugler eller fugler i flukt. Siden det spørres om maksimal skarphet så vil det jo være lurt å nevne i svaret at det er gunstig å gå for stillesittende fugl. Eller, man kan nevne at for fugl i flukt så må man dividere normal lukkertid for normale håndholdte fotografier med 3-5. Eller man la noen svare på stillesittende, og andre svare på fluktbilder. Ideelt er både trådstarter og svarere tydelige på hva de spør om og svarer på. Men dette er internett. Vi leser hverandre ut fra hvor vi er, og svarer ulilkt, ikke nødvendigvis feil eller rett.

Well said :)

Lenke til kommentar
Eller, man kan nevne at for fugl i flukt så må man dividere normal lukkertid for normale håndholdte fotografier med 3-5. Eller man la noen svare på stillesittende, og andre svare på fluktbilder.

For min del tar jeg de bildene jeg kan, enten fuglen sitter, står, går eller flyr. Jeg bruker såpass lang tid på å skifte linse, at jeg foretrekker ei som tar alle muligheter i betraktning.

bedre med ei rype i ...., enn 10 på fjellet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...