Gå til innhold

Fuglefotografering. Hvordan få skarphet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurte på om det var noen triks for å få fuglebilder skarpe, når du tar dem eller i bildebehandlings program?

Fugler pleier ikke å stå på mitt program, men svaret er jo ikke spesielt for fugler:

- litt mer enn minimal dybdeskarphet gir litt mer slack på fokusen

- finn og bruk skarpeste blender på objektivet du bruker, vanligvis mellom 5,6 og 11

- rask lukkertid fryser bevegelser

- for optimal skarphet er stativ bedre enn vibrasjonsdemping i objektivet

- fastoptikk er nesten alltid skarpere enn zoom

I etterbehandlingen er det nesten alltid nødvendig å skarpe opp litt. Det må gjøres som aller siste trinn av behandlingen og separat for hver størrelse du skal ha av bildet. Kameraer beregnet for pek- og skytfotografering skarper gjerne opp ganske mye, mer avanserte kameraer overlater oppskarping i større grad til fotografens etterbehandling. Du kan på nesten alle kameraer velge en grad av oppskarping. Foretrekk minst mulig oppskarping i kameraet dersom du har tenkt å gjøre noe som helst med bildet etterpå.

Lenke til kommentar

når det gjelder fuglefotografering er det kun en ting som må prioriteres hvis du skal ha brukbare bilder, og det er lukkertid. Helst minst 1\500, uten at det finnes noe fasitsvar på det. IS eller stativ vil ikke hjelpe deg noe her (med mindre du er en jævel på stativbruk). Sett ISO-verdien på kameraet så høyt at du oppnår rask nok lukkertid. Oppskarping gjør du som sagt helt til slutt i etterbehandlingen :)

Lenke til kommentar
når det gjelder fuglefotografering er det kun en ting som må prioriteres hvis du skal ha brukbare bilder, og det er lukkertid. Helst minst 1\500, uten at det finnes noe fasitsvar på det. IS eller stativ vil ikke hjelpe deg noe her (med mindre du er en jævel på stativbruk). Sett ISO-verdien på kameraet så høyt at du oppnår rask nok lukkertid. Oppskarping gjør du som sagt helt til slutt i etterbehandlingen :)

Tja, stativ er smart det, de aller aller fleste bildene av fugler tar man når de står helt iro, det er da de er finest. Flukt er vanskelig.

Støtter 1/250 på fugler, selv om 1/1000 er bedre. Blenderen må være slik at man utnytter objektivet maks, det er kun de dyreste som gir bra skarphet på f/2.8-4...

Å isolere motiv fra bakgrunn er nesten enda viktigere, så jobb med vinkel, og kom deg ned på deres plan. Da vil du se at bildene virker skarpere, fordi bakgrunnen blir kastet så mye ut av fokus.

Lenke til kommentar

Dirty^Dog:

når det gjelder fuglefotografering er det kun en ting som må prioriteres hvis du skal ha brukbare bilder, og det er lukkertid. Helst minst 1\500

Her kommer vel brennvidde inn i bildet. Jeg var en dag på gåsejakt med min Reflex-Nikkor 500 + 1,4 telekonverter = 700mm på DX. Her holdt det ikke med 1/500s.

Selv med godt stativ, og begge hender og hode mot objektiv/kamera.

Lenke til kommentar
Dirty^Dog:
når det gjelder fuglefotografering er det kun en ting som må prioriteres hvis du skal ha brukbare bilder, og det er lukkertid. Helst minst 1\500

Her kommer vel brennvidde inn i bildet. Jeg var en dag på gåsejakt med min Reflex-Nikkor 500 + 1,4 telekonverter = 700mm på DX. Her holdt det ikke med 1/500s.

Selv med godt stativ, og begge hender og hode mot objektiv/kamera.

Ja seff.. Men var det en stillestående fugl du tok bilde av med stativ? I såfall bør du vel ha klart å fått det skarpt på 1\500, med mindre du har et utrolig dårlig stativ..?

Lenke til kommentar
Ja seff.. Men var det en stillestående fugl du tok bilde av med stativ? I såfall bør du vel ha klart å fått det skarpt på 1\500, med mindre du har et utrolig dårlig stativ..?

Stillestående går greit, men bevegelige med manuell fokus,

så vet du ikke om du har bommet på fokus eller om det er bevegelse her eller der.

Resultatet blir det samme, ok opp til 50% crop, men så begynner det å bli ille.

Denne linsa er utrolig var på fokusringen, og uendelig er nesten uendelig.

edit:

Men kun fotgrafen setter grenser vet du;)

For Mr Olsen finnes det knapt grenser, det har jeg jo lært.

Endret av arela
Lenke til kommentar
Vet ikke om den var sarkastisk eller ikke, men å påstå at 1/500 er minimum blir feil. Kjartan bruker 300-800mm på lave lukkertider.

Jeg mente ikke at 1\500 var noe minimum, men prøvde mer å gi et generelt tips til fotografering av fugler i bevegelse, ut fra egne erfaringer. Hvis man snakker om fugler som står stille gjelder akkurat det samme som på alle andre ting man skal fotografere, og da er det vel nesten ikke noen vits i å kalle det "fuglefotografering". Da kunne trådstarter likesågodt spurt "hva skal til for få skape bilder".

Men fugler som faktisk flyr blir jo ganske annet, da trenger man langt høyere lukkertid hvis man skal ha sjans til å få bildet skarpt.

Lenke til kommentar
Vet ikke om den var sarkastisk eller ikke, men å påstå at 1/500 er minimum blir feil. Kjartan bruker 300-800mm på lave lukkertider.

Litt sarkasme kan vel spores.

Til saken - jeg sa vel at 1/500s ikke var nok i mitt tilfelle.

Men det kan godt være fokusproblem som noe annet, så AF hadde nok hjulpet.

Klart man kan bruke lengre lukkertid om alt er statisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...