RJay Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Hei, jeg har for første gang begynt å tenke seriøst på vannavkjøling til dataen min. Jeg er da en komplett nybegynner på dette området, men jeg har dog begynt å skjønne litt av dette ved å studere ferdig komplette sett. Det har dessverre ikke fått meg i forståelse helt av alt. Jeg kan maskinvare og andre temaer rundt datamaskin veldig godt, generelt bare vannavkjøling jeg er uerfaren med. Okey, over til saken... Kan jeg få hjelp til å sette sammen en handleliste til et vannavkjølt sett? Og helst også hvorfor den delen? (Så jeg kan lære litt i samme slengen ) GPU-vannblokk venter jeg med til jeg har kjøpt nytt skjermkort. Grunnen til det er fordi jeg står fast ved valget mellom GTX280 og HD4870. Det blir nok sannsynligvis GTX280. Det var denne jeg ville ha først, men da jeg fikk høre støynivået så ble jeg ganske så usikker og begynte å vurdere HD4870. Men så når jeg tenker vannavkjøling blir det jo ikke viftestøy fordi vifta er da fraværende Min datamaskin: CPU: Intel E6750 2.66GHZ ~3.5GHz (blir oppgradert til Q9550 eller tilsvarende i november) RAM: Mushkin 4GB 1066MHz Hovedkort: Gigabyte GA-P35 DS4 GPU: Nvidia 8800GT 512MB (blir sannsynligvis oppgradert til enten GTX280 eller HD4870) Kabinett: Cooler Master Cav3 (Lian Li A77B blir sannsynligvis kjøpt inn om ca en uke) Noe jeg mangler av info? Spør meg Edit: Glemte å nevne at jeg helst vil kjøpe av en norsk butikk, pga dette med tollen. Hvis det er så at tollen allikevel ikke blir så høy og totalt (med frakt og toll) så billigere å handle fra butikker i utlandet, så kan det jo gå an. Edit2: Budsjett? Tjaa... 2000-3000kr, muligens opp mot 4000kr. Mvh RJay Endret 27. september 2008 av RJay Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Du bør absolutt handle fra utlandet. Ikke nok med at du sparer ganske mye penger i forhold til å handle på Netshop/Microplex, men de norske butikkene har også veldig dårlig utvalg i high end vannkjøling. Alle de amerikanske butikkene jeg har vært borti (Sidewindercomputers, Petrastechshop og Performance-pcs) er alle villige til å "jukse litt" med verdien på pakken. Jeg betalte selv omtrent 500 kroner i moms på en pakke til vel 4000 kroner. De tre butikkene jeg nevnte er alle å anbefale, noe de fleste her på forumet er enige om. Sidewinder er billigst og har dårligst utvalg, Petras er litt dyrere men har litt mer, mens Performance-pcs er enda litt dyrere men har nesten alt på markedet. Når det gjelder komponenter til kjølingen kan du ta en titt på det jeg har skrevet her. Endret 27. september 2008 av Dauemannen Lenke til kommentar
RJay Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Jo takker Skal se litt nærmere på det der Hvordan skal jeg gå fram for å få dem til å få pakka til å se billigere ut for tollvesenet? Har ikke jeg vært flink? Nipler skal nå følge med på alle komponentene, så trenger ikke dem løst. Og lurer på om jeg tok litt mange slangeklemmere, isåfall så får du si meg hvor mange jeg trenger Hvis du gidder da Du har allerede hjulpet meg masse Edit: Jo, vifter... Det kjøper jeg fra en annen butikk (netshop.no) for jeg skal uansett kjøpe en del stæsj derifra... kabinett osv. Kommer nok til å gå for 3xMist (120mm Klar Plast) til radiatoren. Endret 27. september 2008 av RJay Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Jeg sendte mail til butikken og spurte, og fikk beskjed om at det bare var å skrive det i kommentaren når jeg la inn ordren. (noe sånt som "I would like you to set the value of my package lower than the actual price in order to save VAT.") Men du bør være klar om at hvis det skulle skje noe med pakken, er den bare forsikret for den oppgitte verdien, og hvis tollerne skulle finne på å sjekke litt ekstra godt, kan du bli nødt til å betale en del ekstra. Sjansen for at dette skjer dog ikke særlig stor. Oppsettet ditt ser for det meste bra ut. Men pumpa du har valgt passer ikke til tanken/toppen. XSPC Restop er en topp til Laing DDC/Swiftech MCP355/Koolance PMP 400. (Den gjør at du kan bruke dine egne nipler på pumpen samt gir bedre flow og integrerer en tank på den.) Du har valgt PMP450 (aka D5/MCP655). Jeg foretrekker DDC foran D5 da den er mindre og penere samt noe kraftigere. Du har nok litt mange slangeklemmer ja. Du trenger bare to per komponent i loopen, så du trenger 8, ikke 16. (CPU, GPU, Rad og pumpe/tank) Men det kan være greit å ha et par i bakhånd, så du kan fint kjøpe for eksempel 10. Ellers kan 6 fot slange muligens være litt lite for et maxitower, men det kommer an på hvordan du skal ha komponentene dine. Er du usikker er det bedre å kjøpe for mye enn for lite. Jeg vil anbefale å kjøpe disse viftene i stedet for mistviftene. I tillegg til å ha veldig bra ytelse/støy-forhold har de en spesiell type lager som ikke taper seg over tid. En viftekontroller, slik som denne er heller ingen dum ide. Du bør også kjøpe viftegriller hvis du skal montere radiatoren slik at noen kan få fingrene inn i viftene. Helt til sist trenger du kjølepasta og rensemiddel til fjerning av gammel pasta hvis du ikke har det fra før. Anbefaler Arcticlean og Arctic Cooling MX-2. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Siden dere linket så fint til posten min så må jeg nesten svare her. For det første du gjør ett utmerket valg når du tenker på vannkjøling. Uten tvil. Performence-pc må jeg bare skryte litt av siden du står mellom ett par butikker. Det skjedde ett gigantisk rot med pakken min (ingen sa de hadde den) så jeg trakk betalingen. Da ringte det en meget hyggelig man fra PP og lurte på hva som hadde skjedd, jeg forklarte situasjonen for han å da begynte ting å skje. Jeg fikk avslag på prisen, de skulle betale frakt og de la med litt ekstra i pakken (ekstra slange, 2 vifter, viftestyring og klistremerker:P). Kan dermed bare anbefale deg å bruke ett par kroner mer på en seriøst butikk en andre steder. Merkelig att dauemannen ikke nevner att jo fler radiatorer jo bedre, jeg har personlig 2enkle og en dobbel. Holder stabilt 36* grader på ett overklokket 9800gtx kort og en 64 x2 6000+ (3,7ghz) med disse radiatorene. Prøvde først med kun den enkle da lå jeg på rundt 48* grader. Så forskjellen er stor. Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Sykt god service, mreinha. Og det etter det jeg har lest på forumet her og på xtremesystems, har faktisk både Performance-pcs, Petrastechshop og Sidewindercomputers service på det nivået. Du kan for eksempel se hva Sidewindercomputers gjorde da de var så uheldige og sendte feil vannblokk til brukeren OmiCron på forumet her. Har faktisk ikke sett en eneste dårlig tilbakemelding til noen av de tre butikkene. Grunnen til at jeg ikke sa noe om flere radiatorer i denne tråden, er at jeg allerede hadde sagt det i posten jeg linket til. Jeg fant ut at jeg ville kommet til å skrive mye det samme uansett, så jeg fant ut at jeg kunne spare meg selv en del arbeid. Dessuten er en trippelradiator omtrent passe for en CPU+GPU-loop, så jeg syntes ikke jeg trengte å kommentere på det. Men når du sier det, så: jo flere radiatorer, jo bedre. Er det plass til en ti, er det bare å kjøre på. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Beklager om dette er litt offtopic mod:) Dette viser da bare att Norge er ELENDIGE på service iforhold. Takker for linken å har selv lett litt rundt, stemmer det du sier alle disse butikkene får meget gode omtaler fra brukerne når noe først skulle skje. Att de faktisk har skjønt att om en kunde er fornøyd så sier han det til fler, noe som igjen sørger for att de får fler kunder. En god sirkel. Men mange bra bedrifter har gjort den store tabben å utvide å dermed miste all kontroll de hadde. Personlig så var jeg sjokkert når PP ringte fordi: 1) Dette hadde ikke skjedd i Norge 2) Hvorfor skulle de bry seg om en i Norge? 3) Bestillingen min er sikkert helt ubetydelig iforhold til andres (Jeg å naboen bestilte for rundt 20tusen norske) Enda mer overrasket ble jeg når de la seg helt flate å sa att feilen var 100% fra dem å att feilen ikke var hos UPS. Vilkårene han kom med var jo enda mer sjokkerende, jeg skulle ikke betale før jeg fikk se varene på posten, her skulle jeg skrive under en kontrakt (ID kontrakten til posten) noe som sikret begge parter. Det må helt sikkert være godt for trådstarter å vite att de han kjøper fra er seriøse å ordner opp for seg. Så ønsker deg egentlig bare lykke til med vannkjøling:) Lenke til kommentar
RJay Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Takk for alle svar Det har hjulpet meg å forstå hva jeg skal ha av utstyr osv Alltid gode og utfyllende svar fra brukerne på diskusjon.no Og en spesiell takk til dere to mreinha og Dauemannen Men en tanke har slått meg, og det er at jeg skal jo snart i militæret (jan 09). Ikke så veldig fristende å kjøpe et vannavkjølingssystem til 3000kr som bare skal stå stille i et år. Vet ikke, men har en anelse om at det ikke er så bra for vannet etc... Så derfor holder jeg meg til luft inntil jeg er ferdig med tjenesten. Takk for alt Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Så lenge du bruker destillert vann og ikke blander metaller, og eventuelt også bruker antikorrosjonstilsetning og algemiddel skal det gå helt fint å la systemet stå i et år uten å brukes. Eventuelt kan du tømme det før du drar, så er du helt sikker. Men et annet spørsmål er om det er noen vits å bruke så mye penger på utstyr som du bare skal bruke i noen måneder, før du kommer tilbake og det er halvveis utdatert. Kjøleutstyr blir riktig nok ikke utdatert i nærheten av like fort som cpu/skjermkort osv, men det er nok allikevel en god ide å vente, ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå