Gå til innhold

Mest trolig minne feil

s1gnal

Anbefalte innlegg

Denne maskinen er ca 2 år gammel og har fungert bra inntil for ca 1 mnd siden.

Jeg har 2x 1gb ddr2 800 minne moduler (samme merke) som kjører i dual mode.

Merket plutselig at jeg fikk CRC errors ved å pakke ut store .rar filer eller arkiver. Filene var ofte over 1 gb. Jeg kan installere mindre programmer og spill. Men når jeg prøver å installere spill med stor installasjonsfil (.exe fil), så står det som oftest at en eller annen fil er korrupt. Jeg prøvde å laste ned samme setup fra forskjellige steder på nettet, men fikk error da også. Dette har aldri skjedd før.

Så jeg tenkte å teste minne brikkene med memtest86 v2.01. Da fant jeg ut at den ene minne brikken har mange feil, orket ikke fullføre testen da den hadde over 500 feil før jeg rebootet. Så nå kjører jeg kun med den ene minne brikken som virker.

Det som er problemet er at jeg prøvde å installere en spill setup som ikke funket å installere før, men fikk fremdeles beskjed om at en fil var korrupt.

Urk.. og om det ikke er nok så har jeg merket at hvis jeg prøver å dra filer i windows explorer med høyre museknapp, så blir filen automatisk sluppet hvor muspeker er etter 0-2 sekunder! Mye rart som skjer..

Er det noen som har opplevd lignende, eller vet hva som kan være årsaken? Windows utgaven jeg kjører nå har jeg ikke hatt noe problemer med tidligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CRC er litt av matematikken som brukes til å sikre at dine data er OK når de overføres.

Det er en prosedyre som raskt identifiserer når data har blitt skadet. Hvis du får denne meldingen, betyr det at filen som blir lest av din PC eller programvare som er skadet. Men det betyr ikke at alle dataene er tapt for alltid. Når dataene er overført, er det vanligvis i små blokker og hver blokk er gitt en CRC-verdi. Hvis noe går galt med data mellom den tiden det forlater kilden, og kommer til sin destinasjon, og CRC på kilden ikke lenger samsvarer med det som er kalkulert når dataene kommer - er når cyclic redundancy check feilen vil dukke opp. Du vil vanligst se cyclic redundancy check feilmeldingen når du prøver å lese data fra en skadet CD eller DVD.

< Litt forklaringsproblemer her, håper du forstår.

Mindre hyppige årsaker er resultatet av systeme krasj, og ufullstendig nedlastet filer - ofte identifisert med den misvisende meldingen "Dette er ikke en gyldig Windows fil, Dette er ikke et gyldig Win32-program" eller "Corrupt Zip file. Hvis dette problemet skjer ofte med nedlastinger, kan du prøve med en Download Manager.

For CDer og DVDer, problemet er litt annerledes. Normalt, når CD / DVD-stasjoner får en CRC melding fra en plate, prøver stasjonen å lese platen på nytt - derav den sliping lyden, som høres ut som en mekanisk katt som forsøker å hoste opp en hårball. Etter flere mislykkede forsøk, vises cyclic redundancy check feilmeldingen. Problemet kan være maskinvare, løse kabler, skadet CD/DVD-stasjon, programvare eller skadede media. I de fleste tilfeller er kontroll og rengjøring av platen er den enkleste måten å løse problemet. Hvis platen er renset, fri for riper og produsere den samme feilen, er det sannsynlig et maskinvare problem (sjekk platen i en annen stasjon). En annen vanlig årsak til disse feilene er dårlig brente CDer og DVDer - særlig de som hadde mange eller alvorlige buffer underburns. USB-brennere lider av dette problemet når brenne hastigheten er for høy. (generelt ovenfor 4X-8X)

Hvis platene blir skadet, vil du sannsynligvis trenge et recovery verktøyet for å få tilbake dataene dine. CDCheck 3 er eksempel på et slik program til CDer og DVDer. Først vil programmet kontrollere mediet, og deretter vil du få muligheten til å gjenopprette filer. Programmet er gratis for personlig bruk.

Jeg vil også anbefale du kjører Chkdsk.

http://www.vistax64.com/tutorials/67612-ch...isk-chkdsk.html

http://www.hardware.no/artikler/chkdsk/3384

--

For ekstra kontroll, ville jeg også besøkt Harddisk produsentens hjemmeside.

Her ville jeg lastet ned diagnoseprogrammet til Harddisken (For DOS), og kjørt dette for å se om det er noe skade på harddisken. Her vil det nå vanligvis være nok til å kjøre en Quick test, noe som vil ta 5-15 minutter. Dog vil en full test gi deg en bedre analyse, men vil igjen føre til at testen går fra 5 minutt til 5 timer.

Lenke til kommentar

Jeg fikk selv tonnevis med CRC feil på den første 500Gb Western Digital disken min som tok kvelden.

Denne gav meg CRC feil på alt av skriving, og det var en harddisk som hadde takket for seg.

Sendte den til WD og fikk ny, som holdt i 2-3 måneder før denne takket for seg, dog med en mer seriøs feil enn den forrige, denne dukker ikke opp i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar!

Jeg lastet ned samme installasjonsfilen i natt (2.3 gb). Og nå kunne jeg pakke ut og installere uten problemer. Ser ut som om det gamle minne kanskje har ødelagt alle setup filene som jeg hadde på disken fra før, inkludert noen windows funksjoner. Så blir til at jeg reinstallerer OS også.

Hvis ikke dette ordner seg nå, så tar jeg en harddisk sjekk.

Kan jo si at jeg ikke installerer spill og programvare fra CD'er vanligvis, og at jeg laster ned det meste fra nettet fra ulike kilder som er sikkre.

Vil skrive i denne tråden igjen om problemet enda ikke er borte. Nå så det jo bra ut, så får teste om det er så bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...