Gå til innhold

spørsmål angående Ubuntu på Acer Aspire One

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tenkt å bytte ut Linpus Linux som er på min aspire one med Ubuntu, men før jeg gjør det har jeg noen spørsmål:

er det mulig å kontrollere viften slik jeg gjør med acerfand.pl i linpus?

Er det en heksekunst å få ubuntuen til å se slik ut? : lenke

Vil alt fungere på min Aspire One, da med tanke på webcamera osv?

edit: glemte å nevne at jeg har 120gb varianten ;)

Takker for svar!

Endret av Daemonifuge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er tre problem som er litt irriterende med ubuntu på acer one;

- Lyden fungerer ikke etter man har vekket pcen fra hibernate

- Er noe tull med at enten så legger man opp sånn at den interne micen funker eller at den eksterne ska funke... (Har ikke brydd meg noe særlig ennå)

- Det må stå ett SD kort i leseren ved boot for at systemet skal registerere leseren :S

Ellers er det ingen problemer såvidt jeg vet... Ihvertfall ingen som forstyrrer dagligdagsbruk.

Lenke til kommentar

Synd at ikke alt fungerer som det skal i Ubuntu. Grunnen til at jeg har lyst å fjerne linpusen er at jeg synes det er altfor begrenset. Det er jo reine heksekunsten bare å få installert f.eks. en nyere variant av open office. Har brukt Ubuntu før og jeg synes det var mye enklere å få ting gjort der. Jeg vil tro at maskinvarestøtten til Ubuntuen bir bedre etterhvert...

Lenke til kommentar
Ellers er det ingen problemer såvidt jeg vet... Ihvertfall ingen som forstyrrer dagligdagsbruk.

Que? Forstyrrer ikke lydmangel, suspendmangel, og ikke-fungerede kortlesere?

@data_jepp: Veldig avhengig av distro, jeg har alt (og da mener jeg alt) fungerede og kjører ikke Linpus.

Lenke til kommentar

Que? Forstyrrer ikke lydmangel, suspendmangel, og ikke-fungerede kortlesere?

@data_jepp: Veldig avhengig av distro, jeg har alt (og da mener jeg alt) fungerede og kjører ikke Linpus.

Vel, lydmangel er ikke noe permanent, den fungerer helt fint så lenge man ikke bruker hibernate... Og som sagt så fungerer kort-leseren helt utmerket så lenge du starter pcen med sd-kort i leseren - man trenger ikke å starte pcen på nytt hver gang du plugger i ett annet kort, så lenge du starter opp med ett eller annet kort i. Og hvis du skulle glemme å ha et kort i når du starter opp, så kan du altids bruke storage expansion leseren...

Men er litt irriterende at ikke alt fungerer ut av boksen... Men ryktene skal ha det til at alt skal fungere ut av boksen på 8.10 :) Så jeg ser fram til det.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Svaret på Linpus-elendet er www.linux4one.com

Dette er en linuxversjon basert på Ubuntu og ligner Ubuntu Remix. Den finnes i 1.1 versjon og i Light Beta versjon.

Jeg gav blaffen i light-versjonen og har nå testet the full-blown version. Det sies at kun engelsk og italiensk støttes, men dette er bare tøys. Norsk er mer eller mindre på plass allerede.

Alt fungerer i aa1, med unntak av WiFi connection lyset forran. Det blafret litt den første dagen, men i dag er det svart. Forøvrig er alt ok. Oppstartstiden er ca 45 sek, men til gjengjeld er alt raskere enn i Linpus når først operativsystemet har kommet opp.

Lenke til kommentar

Dette er en linuxversjon basert på Ubuntu og ligner Ubuntu Remix. Den finnes i 1.1 versjon og i Light Beta versjon.

Jeg gav blaffen i light-versjonen og har nå testet the full-blown version. Det sies at kun engelsk og italiensk støttes, men dette er bare tøys. Norsk er mer eller mindre på plass allerede.

Alt fungerer i aa1, med unntak av WiFi connection lyset forran. Det blafret litt den første dagen, men i dag er det svart. Forøvrig er alt ok. Oppstartstiden er ca 45 sek, men til gjengjeld er alt raskere enn i Linpus når først operativsystemet har kommet opp.

Enig i denne! Kjører selv L4one og alt funker (utenom wifi lys) kjempe bra.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Enig i denne! Kjører selv L4one og alt funker (utenom wifi lys) kjempe bra.

Er det noen her som vet hvor man kan få kjøpt en notebook uten Windows-OS?

Jeg har nå lett forgjeves etter en slik mulighet...

Planen er å kjøre linux, men det ser ikke ut til å være så lett å få tak i.

Hjelp og tips mottas med takk.

enr379

Lenke til kommentar

Det er ingen heksekunst å få det utseende du linker til, men det har blir noe forandret innen 9.10.

Har selv Xubuntu og problemene som er nevnt er noe jeg ikke benytter meg av, så jeg merker svært lite til dette. Et problem jeg har, er at min maskin henger seg i et par sekunder støtt og stadig.

Synes det er utrolig dårlig å levere en maskin som kjører Linux, som ikke støtter Linux fullt ut. Du kan jo følge med på Ubuntu 9.10 og se om det er noen forbedringer der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...