4588pkdkrikue5c Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Hei, Eg var på ein slags konsert tidligare idag der dei spelte frykteleg høyt. Hadde ikkje moglegheita til å tak i nokon proppar, og nå pip det så eg bler gal i hovudet. Ikkje snakk om eg får sove no. Mitt spørsmål er berre - det kom så raskt.. Kjem det til å gi seg? Eller kan ein få varige men av EIN gong? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 (endret) Svært ofte gir øresus seg. Det går helst bra. Men på den annen side er det er en kraftig advarsel om at ørene dine er overbelastet, så ta med noen plugger neste gang. Plugger er kanskje ikke så tøft, men det er skikkelig lurt. Hørselstap og evt. tinnitus er ikke til å spøke med, det vet jeg av erfaring. Flere år foran et digert bassanlegg har satt sine spor. Merket det ikke da, men det har kommet med alderen. Det er skikkelig plagsomt, og særlig det siste kan redusere livskvaliteten ganske kraftig for de som er plaget med det. Endret 26. september 2008 av CastorFiber Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Men det er normalt at det varer nokre timar, kanskje ein dag? Eg tenkte det sikkert var greit for denne gongen. Faen kor typisk meg Lenke til kommentar
binko Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 (endret) Det her er visst ikke noe å tulle med, nei. Har selv vært på høyere konserter hvor jeg rett og slett måtte gå ut og vekk, det ble for høyt for de små, nette ørene mine. Jenta jeg gikk der med hadde hodepine og øreSMERTER i en uke, men om det hadde noe som helst med det å gjøre vet jeg ikke... Som CastorFiber sier, plugger er kanskje ikke så tøft - men det er skikkelig lurt. EDIT: Det går nok helt fint den gangen her, skal du se. Dette er bare helt fra vilden sky, men kanskje noe liknende white noise kan gjøre det litt bedre for deg? Evt verre. Ikke ta i mot tips fra meg så sent. Lykke til, du er nok helt fint igjen om ikke lenge. Endret 26. september 2008 av Binko Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Eg bruker gjerne propper. Dei hadde bare ikkje det akkurat der Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Som regel gir jo sånn sus seg over natten, men jeg vet at det kan ta et døgn eller to. Det blir ikke bedre av å uroe seg på forhånd. Livet har dessverre ingen spoleknapp, og det har allerede skjedd. Du får bare vente, sove på det og håpe på det beste. Som sagt- har hatt sus mange ganger, og det har gått over. Men som sagt, nå som jeg er eldre, hadde jeg ønsket at jeg hadde tatt bedre vare på ørene mine i yngre alder. Når det er sagt, er det ikke grunnlag for at en persons erfaringer kan overføres til alle andre. Dette er individuelt, faktisk, og man kan ikke lage "absolutte regler" på hva som skjer. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Sant nok.. Tusen takk for svar, alle sammen Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Hadde selv rimelig irriterende öresus i 1-2 aar, men syns det har blitt mye bedre naa (hörer det bare naar det er helt, helt stille). Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 I 2 år har jeg spilt i band på små konserter nå og da, og har alltid brukt propper på konserter og bandøvinger. Det hender jeg har i propper når jeg går på konserter, men ikke alltid. Har dem alltid med da, just in case. Og jeg har irriterende piping i høyre øre et par timer et par ganger i uka. Jeg kan heller ikke høre slike irriterende høye pipelyder. Skulle tro jeg hadde bra beskyttelse egentlig Lenke til kommentar
Elgjeger Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Øresus kan gi seg. Det gjør det vanligvis. Men ikke utsett deg for øresus alt for ofte! Som jeger og skytter har jeg avfyrt mange, altfor mange skudd uten noen form for hørselbeskyttelse. Kun 1 skudd fra for eksempel ei hagle gir vanligvis øresus for noen sekunder/minutter, men det gir seg. Skjer dette altfor ofte vil du få øresus/tinnitus. Slik var min tankegang: "Æh, en jakt-tur til uten hørselbeskyttelse kan vel ikke skade" Men slik har tankegangen min vært under noen år. Nå sitter jeg her med konstant piping i ørene mine. Derfor bruker jeg nå noe som heter Sako Soundscope når jeg er på jakt. Det FORSTERKER "normale" og svake lyder, men DEMPER høye lyder som for eksempel er geværskudd. Dette er spesielt utviklet for jegere og skyttere, men kan også brukes for folk som liker å gå på en konsert eller flere! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Har et par Peltor hørselsvern som virker på samme måten, men du vil ikke trappe opp på konsert i de akkurat Har selv opplevd piping og nedsatt hørsel etter konserter, med det har alltid gitt seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Høy lyd er _ikke_ å spøke med. For en 3 år siden, fikk jeg en airbag smell som gjorde at jeg knapt hørte noe i det hele tatt i et par uker. tok vel et halvt år før den værste øresusen ga seg, og jeg "kun" hørte pipekonserten når det er helt stille rundt meg. Så en dag da jeg satt og hørte på noe musikk kom det plutselig helt uventa pipekor og overfølsomhet for høye lyder tilbake igjen. Forhåpentligvis så gir det seg i ditt tilfelle. Det kan ta en natt til dagevis eller uker for den saks skyld til det gir seg. Men vær veldig forsiktig i fremtiden. Jeg levde også i den tro at "det der skjer ikkke meg". Så feil kan man ta Ikke meningen å ta motet helt fra deg. Det viktigste er å prøve å ignorere øresusen (ja vet at det kan være _veldig_ vanskelig av og til) og ikke sitte seg ned å irritere seg over det. og IKKE putt ørepropper el.l i øra for å "beskytte" høreselen. Det kan gjøre vondt værre. Så går det nok fortere over enn du tror.. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå