Gå til innhold

Hvordan koble anlegget? Se siste side.


Anbefalte innlegg

Hmm..

Vurderer å vente en måndes tid med å kjøpe meg forsterker, så jeg kan ligge mer penger i den.

Smart valg!

En høyttaler er bare så bra som forsterkeren lar dem være.

Tror de høyttalerene der også er nesten til "gi bort" pris, har ikke hørt dem selv enda.

Men siden de koster så lite vurdere jeg å kjøpe de bare får å sjekke hvordan de er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt å bruke ca 3000-3500 kr til på dette annlegget.

 

410 MK2 høytalerene kom idag. De skal stå på hver sin side av en 37" TV, ganske tett.

Trenger forsterker og alt av kabler. Til en samlet pris på 3000 kr.

 

Noen med ettpar geniale forslag? :)

Hadde vert en + om forsterkeren var "sort" i utseende, ettersom alt annet i hyllen er det, men ikke noe nødvendighet.

 

EDIT:

Vet ikke hvordan oppkoblingen skal foregå, men kan si at jeg har en XBO360, TV, Parabol mottaker, DVD spiller og en PC som skal gi lyd til høytalerne. How?

Endret av Winydancer
Lenke til kommentar

3000,- er ekstremt lite for det du ønsker. Spesielt hvis du ønsker en enkelt og god løsning.

 

Mitt forslag ville vært denne: http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemme...ceiver_sort.htm

 

Den koster 4600,-.

 

Denon har 2 stykker som er billigere, hvor den billigste 1509 koster 2400,-.

 

Forskjellen på disse er meget stor. Selv om de har mange av de samme inngangene.

 

Det 1909 kan gjøre som ikke de andre kan er:

 

-HDMI med lyd (De andre har kun switching av bilde)

-Kan omgjøre alle analoge video innganger til HDMI

-Du får HD lyd

 

Det viktigste her er nok punkt 2. Hvor du kan ta alle dine kilder og kople både video og lyd via forsterkeren, og kun bruke 1 HDMI kabel til TV. Bruker dette selv og det funker meget bra.

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger han en surroundreceiver? Han har jo tross alt bare to høyttalere. Til 3000,- burde man klare få en helt grei stereoforsterker. Denne her f.eks. Ville selvsagt anbefalt og lagt på 2000,- til og kjøpt noe slik som denne først som sist. Men når alt kommer til alt så er det som regel lommeboka som bestemmer. ;)

Endret av phax
Lenke til kommentar
La oss si jeg går for den første phax foreslår.

 

Hvilke kabler trenger jeg for å få koblet alt ilag? Og hvordan skal jeg koble det opp?

 

Du trenger standard rca signalkabler for å koble til TV/Parabol og DVD-spiller. (du trenger vel ikke både parabol tuner og tv, ettersom lyden til tv'n kommer fra tuneren?) Xboxen har du allerede disse kablene så der kobler du bare rett i forsterkeren. Fra PC trenger du nok mest sannsynligvis en minijack til rca signalkabel. Da har du alt du trenger for å koble lydkildene til forsterkeren, så trenger du høyttalerkabler mellom forsterker og høyttaler. Disse jeg linker til er avbildet med bananplugger. Disse må du kjøpe i tillegg hvis du ønsker det. Trengs ikke for å få lyd, og gjør heller ikke noe med lydkvaliteten. De er kun der for å gjøre det enklere og koble anlegget til og fra egentlig. Også ser det jo tøft ut da. :fun:

Lenke til kommentar

Okei.

Tror jeg går for dette nå.

 

Handlelisten så langt:

- CAMBRIDGE 540A v.2 (Forsterker)

- ARGON 5005 kabel (PC til forsterker)

- BANDRIDGE BAL4201 kabel (TV til forsterker)

- QED Original kabel (Høytaler til forsterker)

 

Spørsmålet mitt da. Trenger jeg bare å bestille en QED Original kabel , eller må jeg bestille en for hver høytaler jeg har (2stk) ?

Mangler jeg noe?

 

Takker for svar

:)

Lenke til kommentar

Skal du bestille fra nettet, eller i butikk?

 

Hvis du ikke er helt sikker på hvordan du lager høytaller kabelene selv, så kan du måle opp hvor mye du trenger til hver, så tar gutta på Hifi Klubben og avmantler og tvinner de til for deg.

 

Uansett, før du kopler kabelene til høytalleren, ta en sort sprittusj og mer en av lederene på hver kabel i hver enda. Så du lettere ser hvilke som skal på hvilke farge på høytaller og forsterker. Da får du riktig lyd. Kopler du feil så få du litt feil lyd.

Lenke til kommentar
Skal du bestille fra nettet, eller i butikk?

 

Hvis du ikke er helt sikker på hvordan du lager høytaller kabelene selv, så kan du måle opp hvor mye du trenger til hver, så tar gutta på Hifi Klubben og avmantler og tvinner de til for deg.

 

Uansett, før du kopler kabelene til høytalleren, ta en sort sprittusj og mer en av lederene på hver kabel i hver enda. Så du lettere ser hvilke som skal på hvilke farge på høytaller og forsterker. Da får du riktig lyd. Kopler du feil så få du litt feil lyd.

 

Bestilt fra internett.

 

Er det så vanskelig å tvinne? Er det ikke bare å kutte av litt av gummien, og snurre det? ^^

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått alle delene i hus, men er svært usikker på hvordan jeg skal koble dette.

 

Noen som vil forklare?

 

Sånn er det forklart i manualen til Patosene:

post-47737-1224772725_thumb.jpg

 

Sånn er det forklart i manualen til forsterkeren:

post-47737-1224772754_thumb.jpg

 

Og sånn ser kabelen ut:

post-47737-1224772795.jpg

 

For det første; Hvordan skal dette kobles? Og hvordan vil det fungere med kabelen?

 

Takker stort for svar.

 

Sånn som jeg tror det må gjøres (Ren gjetting):

Hver sin del av kabelen går inni hver sin del av polen på Patos høytaleren, og på den andre siden tvinnes de 2 kablene sammen til 1, og går inni forsterkeren.

 

Nå, hvor feil har jeg? :)

Lenke til kommentar

Følg den som er med forsterkeren.

 

Bildet fra patosene illustrerer bi-wireing, hvor man kjører 2 kabler til hver høytaller.

 

 

Hvis du ser på terminalene bak på høytalleren, så har du 4 stykker. Mellom de sorte å ligger det en kopling, og det samme mellom de røde. Disse skal bort hvis du skal følge bildet til patos.

 

Men du skal ikke det.

 

ta kabelen. avisoler og tvinn hver leder slik at kobberet ikke spriker. Ingen av endene på kabelene må komme borti hverandre.

 

Hvis kabelen ikke har noe merke på en av lederene (Den kabelen du har, har 2 ledere), så mer en av dem i begge ender (samme leder). Slik at du vet hvilke som er hvilke på hver side.

 

Så tar du den merkede på en farge (f.eks. sort) både på høytaller og forsterker siden, så gjør du det samme med den andre lederen på den andre fargen. Og gjør det samme på den andre høytalleren.

 

Da burte det funke.

 

Pass på at sort utgang ikke går til rød inngang på høytaller, da blir ikke lyden noe bra, selv om det kanskje ikke er så lett å høre forskjell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Men jeg skal altså bare bruke 2 av utgangene på hver høyttaler? Hvilke skal jeg bruke da? De øverste?

Ja, du skal kun bruke to av tilkoblingene på høyttalerne. Det er det samme om det er de øverste eller nederste. Personlig bruker jeg de nederste.

 

Og på kablene, så skal jeg kutte av enden av isoleringen, også snurre de sammen til en??

Som du ser på dette bildet, spriker kobberet alle veier som en vifte. Tvinn de sammen. Du skal fremdeles ha to "tutter", ikke lage èn kabel.

gc-1x2zipa.jpg

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...