Gå til innhold

Hva er "inaktivt minne"?

Sonsol

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at når jeg starter opp maskinen, viser Aktivitetsmonitor at delen av systemhukommelsen som er "inaktiv" er svært lav, men etterhvert øker den, for så til slutt (etter å ha åpnet og lukket mange programmer gjennom en hel dag eller to) kreve størsteparten av minnet. Jeg har også lagt merkere til at maskinen blir fortere treg for tiden enn tidligere.

Hva er dette, hva gjør det, og finnes det en måte å få maskinen til å arbeide raskere?

Med forhånd takk, Sondre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det virkelig ingen som vet hva det inaktive minnet brukes til? Akkurat nå benyttes faktisk 1GB RAM til dette på macen min, dvs at jeg bare har 150MB ledig RAM igjen, noe som irriterer litt siden jeg ikke kjører noen andre programmer enn Safari, Quicksilver og Aktivitetsmonitor.

Lenke til kommentar

Inaktivt minne er data som ikke lenger er i bruk, det er cachet til disk, men bevares i minnet inntil videre. Grunnen til dette er at om et program senere skulle ha behov for dataene så ligger de allerede klar i minnet i stedet for å måtte hente det fra disk. I utgangspunktet så skal inaktivt minne frigjøres etterhvert som det er behov for det. At du har mye inaktivt minne skal i utgangspunktet ikke ha noe å si, men det er mulig det er en bug i minnehåndteringen til OS X som gjør at når du har lite ledig minne og operativsystemet frigjør minne så vil systemet gå litt i sirup i en periode.

Jeg har 2GB minne, 296 MB som er wired(kan ikke cachest til disk), 1,09 GB som er i bruk(data som er minnet og nylig har blitt brukt), 584 MB inaktivt minne og 34 MB ubrukt minne.

Man sier ofte at ubrukt minne er bortkastet minne. Dette kan selvsagt modereres litt, men det er mye sannhet i det. Minne som ikke brukes har man ikke bruk for. At operativsystemet beholder data i minnet i stedet for å flushe det eller cache det til disk er fornuftig, inaktivt minne kan fort taes i bruk, i motsetning til data på disk.

Veldig enkelt forklart i hvert fall. Håper dette var litt til hjelp. Forresten, hvilken versjon av OS X bruker du?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Veeeldig sent, muligens unødvendig, men her kommer svar!

Jeg har fått meg ny mac ( :woot: ) men brukte Leopard også på den gamle. Jeg vet ikke om det var pga inaktiv minne, men jeg er helt sikker på at maskinen begynte å arbeide tregere med tiden, til tross for vedlikeholdsarbeid gjennom Onyx, og regelmessige omstarter. Jeg merket at maskinen fungerte bra en liten periode etter omstartene, men så dalte det nedover. Vet ikke hva problemet var, men jeg tror ikke den nye eieren er plaget etter at jeg installerte OSX pånytt.

Det minner meg på en "morsom" sak. Under gjenopprettingen av Leopard, frøs maskinen og jeg slo av maskinen ved å holde inne power-knappen. Da jeg startet opp igjen, fant ikke maskinen OSet, og Leopard-DVDen, som forøvrig var en oppgraderings-DVD, nektet å installere Leopard siden den ikke fant det gamle OSet. Ble mye bal, men fikk ordnet det til slutt.

:p Ble en liten digresjon det der ja;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...