Gå til innhold

Er lettbrus fetende, og hvorfor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvor faen får du 2 kcal ifra? det kommer jo ann på hvor mye brus han drekker. og det er hypotetisk.

 

fyller du en 10 literes bøtte med 10.1 liter vann så kommer det til å renne over, selv om det ikke er mye

 

Jeg går bare ut i fra en helt vanlig størrelsesordning, 1/2 l. Ingen med fornuften i behold propper i seg 5 liter med lettbrus samtidig som de er daglig aktive, men selv 5 liter med lettbrus vil ikke gi deg mer enn 20kcal. For øvrig er ikke kroppen en 10-liters bøtte, så sammenligningen din er helt ute på jordet. 

Lenke til kommentar
Jeg går bare ut i fra en helt vanlig størrelsesordning, 1/2 l. Ingen med fornuften i behold propper i seg 5 liter med lettbrus samtidig som de er daglig aktive, men selv 5 liter med lettbrus vil ikke gi deg mer enn 20kcal. For øvrig er ikke kroppen en 10-liters bøtte, så sammenligningen din er helt ute på jordet. 

Uff da, jeg drikker faktisk opptil 3 liter om dagen. Siden jeg får gratis brus. Ja, vekten gikk opp da de 3 literne kom fra sukret brus.

Lenke til kommentar
hvor faen får du 2 kcal ifra? det kommer jo ann på hvor mye brus han drekker. og det er hypotetisk.

 

fyller du en 10 literes bøtte med 10.1 liter vann så kommer det til å renne over, selv om det ikke er mye

 

Jeg går bare ut i fra en helt vanlig størrelsesordning, 1/2 l. Ingen med fornuften i behold propper i seg 5 liter med lettbrus samtidig som de er daglig aktive, men selv 5 liter med lettbrus vil ikke gi deg mer enn 20kcal. For øvrig er ikke kroppen en 10-liters bøtte, så sammenligningen din er helt ute på jordet. 

 

nei men det var hyptetisk, tall er tall, og hvem gir deg rett til å dømme hva som er fornuftig - går man i overskudd så går man i overskudd

Lenke til kommentar

Ut i fra et eget standpunkt kan jeg dømme så mye jeg vil, så må det bli opp til den enkelte å ta seg nær av det eller ei. Uansett er det langt fra sunt. Det vil gjøre noe med kroppen. Lettbrus er ikke bare vann med kalorier og smak.

 

For øvrig, her har du noen tall(med benevninger og / størrelse)

 

Vanlig Coca-Cola: 43kcal/100g

Lett Coca-Cola: 0,24kcal/100g

------------

 

Ja, hypotetisk sett; går man i overskudd, går man i overskudd.

Endret av Expired product
Lenke til kommentar
Innlegget mitt var egentlig til killerost som påstar at man legger på seg ekstra ved å drikke lightbrus. Noe jeg ikke trur på, siden kcal er kcal. Om jeg får i meg 2500 fra mat og vann, eller 2500 fra mat og lightbrus vill jeg neppe gå opp. BASTA!

 

Så du mener at hva du spiser ikke har noe å si for om du legger på deg eller ikke? Det blir ikke det samme for kroppen om du spiser 300 kalorier med biff eller om du spiser 300 kalorier rett fra sukkerposen. Du bil legge mer på deg av sukker. Men om du bare spiser sukker en dag, men ikke mer enn du forbrenner vil du ikke nødvendigvis gå opp i vekt.

 

Mitt poeng er at når insulinnivået i kroppen er høyt, vel kroppen lettere lagre kaloriene du inntar som fett enn hvis insulinnivået i kroppen er lavere. Og høyt insulinnivå får du av sukker, aspartam, karbohydrater med høy GI-verdi.

 

Og det er selvsagt forskjell på å drikke en halvliter lightbrus i løpet av en dag og mye. Men bare se på alle tjukkasene som klemmer i seg litersvis med lettbrus og ikke skjønner at det høye insulinnivået de får av dette gjør at de legger lettere på seg av maten de spiser. :)

Endret av killerost
Lenke til kommentar

killerost: Om man får i seg 2500kcal og forbrenner 2500kcal i løpet av en dag, så har det 0 betydning hvor disse kommer fra. Når det er snakk om å bygge muskler, bør overskuddet være fra for eks proteiner og trege karbohydrater for energien sin skyld.

Edit: Her killerost :)

Endret av bebeluv
Lenke til kommentar
killerost: Om man får i seg 2500kcal og forbrenner 2500kcal i løpet av en dag, så har det 0 betydning hvor disse kommer fra. Når det er snakk om å bygge muskler, bør overskuddet være fra for eks proteiner og trege karbohydrater for energien sin skyld.

Edit: Her killerost :)

 

Tja.. Er vel ikke så mye mere å si om dette da. Annet enn at den som vil kan ta seg litt light brus med god samvittighet. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Aspartam messer opp nervesystemet ditt og kan gi forstyrrelser i stoffskiftet.

Det kan gjøre at du går opp i vekt, pluss skape ubalanser av flere slag.

 

Enkelte kan utvikle en hypersensitivitet for kjemiske stoffer.

Ligg unna lettbrus hvis du har livet kjært. Det er vann som gjelder.

Lenke til kommentar
Aspartam messer opp nervesystemet ditt og kan gi forstyrrelser i stoffskiftet.

Det kan gjøre at du går opp i vekt, pluss skape ubalanser av flere slag.

 

Enkelte kan utvikle en hypersensitivitet for kjemiske stoffer.

Ligg unna lettbrus hvis du har livet kjært. Det er vann som gjelder.

At aspartam ikke er det sunneste du kan få tak i stemmer.

 

Å videre generalisere til at lettbrus er farlig blir helt feil. Det finnes kunstige søtningsstoffer som ikke bare er ufarlige, men også svært sunne. Xylitol er ett av dem. De fleste sukkeralkoholer er vel ganske sikre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...