Khaffner Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Så resultatet av lettbrus er enten lavt blodsukker eller inntak av mat? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) ...samt eventuelt inntak av mat : ) Endret 1. oktober 2008 av Expired product Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Faktumet er vel at "vanlig" brus smakar bedre enn lettbrus, og så lenge du trenar ein gang i blant og ellers har eit greit kosthold vil forskjellen lettbrus/ikkje lettbrus utgjere ca null og ingenting. Endret 1. oktober 2008 av Arve Systad Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 om det smaker bedre er opp til gud og hvermann... merker selv ingen forskjell på sprite zero og vanlig sprite Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Faktumet er vel at "vanlig" brus smakar bedre enn lettbrus, og så lenge du trenar ein gang i blant og ellers har eit greit kosthold vil forskjellen lettbrus/ikkje lettbrus utgjere ca null og ingenting. Kommer ann på mengden brus seff. En halvliter eller to med brus i uka går greit uansett hva du drikker, er jeg enig i. For de som drikker 1-2L hver dag utgjør dette ganske mye energi. For å ta coka cola som eksempel: 180KJ/100gr * 10 = 1800KJ/L => 2700KJ per 1.5L flaske. Når dagsbehovet til et vanlig menneske ligger på 8000-10.000KJ energi så utgjør dette ganske mye, ja. Tro meg, når du trener aktivt for å gå ned i vektklasse er unødvendig sukker det første som fjernes. PS. Jeg tror ikke det er noen sunnere å kjøre i seg 1.5L med kunstig søtet brus heller. Da drikker jeg heller "ordentlig" brus litt skjeldnere. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 sunnere er det nok ikke men mer SLANKENDE.. slankende og sunnhet er 2 vidt forskjellige ting Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 sunnere er det nok ikke men mer SLANKENDE.. slankende og sunnhet er 2 vidt forskjellige ting Det er ikke slankende hvis det får leveren til å trekke ut mer kalorier fra maten. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 og har du kilder på dette? at leveren skiller ut kcal pga søtningsstoffer? Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 EDIT2: Jeg lurer litt på hvorfor Xylitol ikke blir brukt oftere. Det har ingen påviste negative sideeffekter (annet en å ha en laxativ(?) effekt, noe aspartam også har). Det har også en kjølende effekt, så det burde jo være perfekt til brus. Jeg vil ikke lakserende brus! Tenk om jeg fikk semi-diaré hver gang jeg drakk cola Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 EDIT2: Jeg lurer litt på hvorfor Xylitol ikke blir brukt oftere. Det har ingen påviste negative sideeffekter (annet en å ha en laxativ(?) effekt, noe aspartam også har). Det har også en kjølende effekt, så det burde jo være perfekt til brus. Jeg vil ikke lakserende brus! Tenk om jeg fikk semi-diaré hver gang jeg drakk cola Aspartam er også lakserende. De fleste kunstige søtningsmidler er. Effekten er bare et problem ved større doser. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 sunnere er det nok ikke men mer SLANKENDE.. slankende og sunnhet er 2 vidt forskjellige ting Det er ikke slankende hvis det får leveren til å trekke ut mer kalorier fra maten. Trekke ut mer kalorier fra hvor? Løse lufta? :/ Spiser du 2500kcal får du i deg 2500kcal så lenge det ikke bare er proteiner. Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 sunnere er det nok ikke men mer SLANKENDE.. slankende og sunnhet er 2 vidt forskjellige ting Det er ikke slankende hvis det får leveren til å trekke ut mer kalorier fra maten. Trekke ut mer kalorier fra hvor? Løse lufta? :/ Spiser du 2500kcal får du i deg 2500kcal så lenge det ikke bare er proteiner. Det ble kanskje litt feil. Det jeg mente er at det er ikke slankende hvis det gjør maten du spiser mer fetende. Jeg husker ikke helt hvor jeg leste det, men jeg husker at kilden virket troverdig. Det er litt diskusjon om dette tidligere i tråden. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 den kilden din kanke ha vært mye troverdig, og går ikke ann å misforstå det innlegget du skrev først, du dreit deg loddrett ut, face it.. om maten du spiser er fetende spiller ingen rolle, bare du holder deg under kcal dagsforbruk, hvis du hadde lest HELE posten hadde du lest det opptill flere ganger Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) den kilden din kanke ha vært mye troverdig, og går ikke ann å misforstå det innlegget du skrev først, du dreit deg loddrett ut, face it.. om maten du spiser er fetende spiller ingen rolle, bare du holder deg under kcal dagsforbruk, hvis du hadde lest HELE posten hadde du lest det opptill flere ganger http://www.sciam.com/article.cfm?id=artifi...ked-weight-gain http://abcnews.go.com/GMA/OnCall/story?id=4271246 http://www.time.com/time/health/article/0,...1711763,00.html http://www.medicalnewstoday.com/articles/38097.php http://www.enews20.com/news_Artificial_Swe..._Say_05727.html OK, så jeg fikk det litt feil, jeg ville ikke kalt det å drite seg loddrett ut. De kunstige søtningsstoffene får deg ikke til å trekke opp flere kalorier fra maten, men det får deg til å få lyst på mer mat. Jeg vil også anta at ikke alle kalorier blir trukket opp av maten du spiser, noe blir vel igjen i avføringen? I så fall så antar jeg det den artikkelen jeg leste sa var at den økte beredskapen for ekstra kalorier (sukkeret som ikke kommer) får noen av de ekstra kaloriene til å bli trukket opp. Såklart, hvis du passer på kaloriinntaket ditt så er det ikke noe problem. Problemet er hos de som ikke gjør det, men tror at kunstige søtningsmidler vil gjøre dem slanke. Endret 2. oktober 2008 av FLarsen Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Som har jeg sagt flere tusen ganger, klarer man ikke begrense matinntaket er det ikke rart man er feit. Man kan bare skylde på seg selv. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Aspartam annses som fullstendig trygt. Det er MYE værre å drikke Cola eller Pepsi enn Cola Zero, Pepsi Max etc. Eneste er vel at det er dårlig for tennene (dog fortsatt mindre skadelig for tennene enn vanlig brus, da sukker er ekstra nedbrytende). Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Aspartam annses som fullstendig trygt. Det er MYE værre å drikke Cola eller Pepsi enn Cola Zero, Pepsi Max etc. Eneste er vel at det er dårlig for tennene (dog fortsatt mindre skadelig for tennene enn vanlig brus, da sukker er ekstra nedbrytende). Bortsett fra at det smaker grevling med lettbrus Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Aspartam annses som fullstendig trygt. Det er MYE værre å drikke Cola eller Pepsi enn Cola Zero, Pepsi Max etc. Eneste er vel at det er dårlig for tennene (dog fortsatt mindre skadelig for tennene enn vanlig brus, da sukker er ekstra nedbrytende). Dette er jo bare tulle-trolling ... på 50 tallet anså man røyking som fullstendig trygt også, - Det eneste skadelige med "vanlig brus" (hvis vi ser bort fra syresklader på tennene, som er omtrent det samme med lettbrus) er at du får i deg sukker, som ikke er sunt hvis du får for mye av det - men det kan du selvsagt styre med inntaket ... Aspartam omdannes til maursyre og formaldehyd når det forbrennes i kroppen, hvis du drikker mye lettbrus så kan du få symptomer som ligner på fyllesyke (tung i hodet osv) - har opplevd dette selv en periode jeg satt mye inne og drakk mye lettbrus (ca 3 1.5l/dag merket jeg det på, men dette er individuelt) -Et annet litt sketchy poeng er at ASpartam aldri har vært igjennom masseskala kliniske forsøk på mennesker over lang tid, det ble i sin tid godkjent til bruk for mennesker etter politisk press, etter at FDA flere ganger hadde nektet godkjenning på grunn av manglende kliniske studier. Nei, det er faktisk så enkelt som å spørre seg selv; vil jeg drikke vanlig brus og begrense inntaket fordi sukker ikke er bra for meg, eller vil jeg tylle i meg drikker søtet med stoffer som i sin tid ble oppdaget ved et uhell under fordi en forsker sølte litt når han forsket på medisin mot magesår... -Den enkle løsningen er - Drikk vann Lenke til kommentar
Cryogen Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Noen som har peiling på sukkerinnhold i Mer, spesielt rød? Står bare at det er sukker, men jeg vet ikke hvordan jeg finner ut hvor mye det er. Eller enda bedre; hvor dårlig er Mer i forhold til kullsyre sukkerdrikker, som f.eks. vanlig cola? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Sjekk næringsinnhold og se hvor mange gram karbohydrater det er per 100ml Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå