Bjonski Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Vi skal(kanskje) lære om linux servere på skolen, hittill har vi holdt på med Windows 2003 server.. Men lærern ville at vi skulle lære om linux også. Jeg har derfor tjuvstartet litt og installert Ubuntu Lamp server. Har også installert OpenSSH og VSFTPD, men sistenevnte er litt vrien. Jeg har lest FAQ på ubuntu.com, men det er liksom ikke mye hjelp å hente angående brukernavn og passord etc. Det jeg lurer på er følgende; hvor legger jeg til brukere? og er det mulig å la hver bruker få sitt eget område innenfor FTP serveren? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Vanligvis vil ftp tjenesten autentisere mot linux sin innebygde autentisering(/etc/passwd, /etc/shadow og /etc/group er filer du bør kjenne til da). For å legge til en bruker da blir det akkurat det samme som å legge til en hvilken som helst bruker. Hvis du legger sikkerhetslisten litt høyere, kan det være at brukerene er nødt å være medlem av gruppa ftp f.eks. Ellers går det også an å få til at brukerene skal autentiseres mot en LDAP backend eller ett annet system. Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Hvilken skole går du på? Skriver du man vsftpd Får du beskjed om hvordan du bør konfige. serveren Hvordan du skal legge til bruker o.l. kan du lese her Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 (endret) Hvilken skole går du på? Går på Bodin VGS, Data & Elektronikk. Har prøvd å legge til brukere ved skrive "sudo adduser <navn>" men når jeg kobler til FTP står det "tilkoblet, venter på velkomstmelding".. Men ingen melding dukker opp, får heller ikke tilgang til noen mapper. Kan prøve kommandoen du skrev. edit nok en gang: får ikke helt til det her. Jeg får koblet til med brukeren "Andersweb", men har ikke rettigheter til å skrive/slette filer. Denne brukeren får koblet til rett mappe, altså "var/www". Kobler jeg til med brukeren "anders" derimot, så får jeg skrevet/slettet filer, men denne brukeren har feil home mappe. Har prøvd å endre home mappene, men er ikke helt sikker på om jeg gjorde det riktig. Endret 27. september 2008 av Bjohansen Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 edit nok en gang: får ikke helt til det her. Jeg får koblet til med brukeren "Andersweb", men har ikke rettigheter til å skrive/slette filer. Denne brukeren får koblet til rett mappe, altså "var/www". Kobler jeg til med brukeren "anders" derimot, så får jeg skrevet/slettet filer, men denne brukeren har feil home mappe. Har prøvd å endre home mappene, men er ikke helt sikker på om jeg gjorde det riktig. Hvis andersweb skal få gjort noe med mappene/filene i /var/www må enten filene tilhøre andersweb eller så må han tilhøre en gruppe som har rettigheter til å endre filene, ellers så må filene være satt med alt av rettigheter til alle(det er en dum ting). Hva er feil med mappen "anders" ender opp i? Forøvrig hvis du bare skal endre home mappe kan dette greit bare endres manuelt i /etc/passwd. Eventuelt kan du bruke usermod. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 Mappen "anders" ender opp i er home mappen. Jeg prøvde å endre denne til "/var/www" men fikk da en error om at jeg ikke kunne skrive til "/home/anders/" når jeg skulle lagre. Kan prøve å lage en gruppe som har rettigheter til /var/www. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå