Gå til innhold

Fotokonkurranse v.6 Runde 1: Låttittel

IceFox

Fotokonkurranse v.6 Runde 1  

76 stemmer

1. 1. Låttittel

• The Smell of Coffee - Minor Majority
      37
    • Let's Go and Fly a Kite - Marry Poppins
      2
    • Piece by Piece - Katie Melua
      31
    • Teddybjørnens vise - Bjørn Eidsvåg
      4
    • You'll Be Under My Wheels - The Prodigy
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ergo 0 redigering overhodet, foruten nedskallering?

Det er manipulering å endre farger, så får at det skal være rimelig må de komme direkte fra kamera.

Med bildemanipulering så menes at man foretar store endringer som å kopiere inn elementer fra andre bilder (eller kilder), eller fjerne deler fra bildet - f.eks en person). Slik at bildet ikke er representativt med

Det du nevner her er bilderedigering; noe de fleste hobbyfotgrafer med mørkerom også holdt (holder) på med i gamle dager. Og det godtas.

Tom

Lenke til kommentar

Er det slik at mørkeromsarbeidet er fasit på fotografering?

Vi er i en digital tid, så avansert mørkeromsarbeid kan lett stille seg ved siden av dagens bildemanipulering.

Det digitale er for å bli, og istedenfor å gjøre det man gjorde før, burde man gjøre det som gjør deg bedre, og det som er framtiden.

så kan de lage sine egne konkurranser

Er dette dìn konkuranse? :)

Jeg syns saken burde bli tatt opp åpent og diskutert og kanskje en poll etter diskusjonen kan avgjøre hvor mye som skal være lov.

Selv ser jeg ikke noe poeng i å bli bedre i gamle tider når jeg kan bli bedre i nyere tider. Vi har hatt våre konkuranser hvor "analogt" er tema, derfor syns jeg bildemanipulasjon burde være lov, så lenge det ikke er unaturlig og sci-fi. Altså det å lime inn en himmel fra en perfekt eksponering burde være lov.

Det ser ut som om de mest erfarne har tatt en bestemmelse før første runde ble satt igang/under første runde, jeg har iallefall ikke sett noen diskusjon om emnet. Og har det vært får jeg bare beklage og skylde på meg selv for å ikke bidra der.

Lenke til kommentar

Det er mulig du har et poeng der. Men det har alltid vært, og vil være flere retninger innenfor foto, så det er jo ikke nytt. Det er bare verktøyene som er nye, og mulighetene større (eller ihvertfall enklere). Jeg sitter med det inntrykket at denne konkurransen dreier seg om bilder som man kun etterbehandler etter behov.

Det ble spurt i slutten av forrige konkurranse (siste runde) om det var noen som hadde noen ønsker om regelendringer eller oppklaringer; men det kom ikke. Burde kanksje vært en egen tråd.

Tom

Lenke til kommentar
Det ble spurt i slutten av forrige konkurranse (siste runde) om det var noen som hadde noen ønsker om regelendringer eller oppklaringer; men det kom ikke. Burde kanksje vært en egen tråd.

Tom

Trodde manipulering var lov i forrige runde...

Ingen endringer i reglene, så det hvis det ikke står noe om det der nå, så stod det ikke før heller.

En mulig skillelinje kan jo være at hvis du ville poste bildet ditt i tråden om visuell kreativiitet istedet for bildekritikken, så er det heller ikke egnet for fotokonkurransen.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg vil kunne legge på en himmel på et bilde, you draw the line...

Der har allerede IceFox satt ned foten; se innlegg #11 som er svar på innlegg #10.

Så hva vi mener om saken er vel egentlig irrellevant.

Men jeg heller mot å være enig i at argumentasjonen at det å lime inn en ny himmel blir feil fordi da det ikke lenger er ett bilde involvert. Det betyr også at triptych'er er ekskludert. Dette er nok et pnkt som bør inn i reglene, etter en diskusjonsrunde før v7.

Tom

Lenke til kommentar
Men hva med HDR som er satt sammen av flere bilder?

Det spesielle med HDR er at det er egentlig samme motiv, men forskjellige eksponeringer, og dermed flere bilder.

Jeg vet ærlig talt ikke hvor man bør sette grensen, eller om man bør sette grenser. Reglene sier ikke noe om dette, annet at deltageren skal være fotografen bak bildet. Ut i fra det, så hvis man skal godta at man erstatter en himmel, så må man i det minste ha fotografert himmelen selv også.

Jeg mistenker at temaet ikke har vært diskutert noe særlig tidligere - det er egentlig et veritabelt minefelt. Kanskje noen old-timere leser tråden og kan komme en kommentar eller to.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...