vannslangen Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Holler på å hjelpe hjemme hos far med å legge opp nettverkskabler. Han har fått seg lyse tv/bredbånd, og med et stort hus, er det langt mellom sentralen og tv'ene. Har begynt med det ene tv'en. Der strakk vi en kabel ut gjennom veggen, rundt huset, ned i en annen etasje, og inn igjen gjennom veggen. Vil anslå lengden til 30 meter. Kobler til med plugger i endene, tar multimeter og en lang ledning, og måler med at en sitter i ene enden å holder, og jeg med multimeter i andre enden. Gjennomgang på alle 8 punktene. Men ikke kjangs om vi får kontakt. Har også målt mellom hvert punkt for å se at det ikke er kortslutning gjennom noen av lederene. Alt ok. Er 30 meter for langt? Ps, med en fabrikklaget 15-meter løst gjennom trapper og dører, bare for testen sin del, så funker det helt fint, så signaler inn til sentralen er det. Lenke til kommentar
christersam Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Holler på å hjelpe hjemme hos far med å legge opp nettverkskabler. Han har fått seg lyse tv/bredbånd, og med et stort hus, er det langt mellom sentralen og tv'ene. Har begynt med det ene tv'en. Der strakk vi en kabel ut gjennom veggen, rundt huset, ned i en annen etasje, og inn igjen gjennom veggen. Vil anslå lengden til 30 meter. Kobler til med plugger i endene, tar multimeter og en lang ledning, og måler med at en sitter i ene enden å holder, og jeg med multimeter i andre enden. Gjennomgang på alle 8 punktene. Men ikke kjangs om vi får kontakt. Har også målt mellom hvert punkt for å se at det ikke er kortslutning gjennom noen av lederene. Alt ok. Er 30 meter for langt? Ps, med en fabrikklaget 15-meter løst gjennom trapper og dører, bare for testen sin del, så funker det helt fint, så signaler inn til sentralen er det. Hei, Nei, 30 meter skal gå. Er det en vanlig cat5e kabel? uten ekstra skjerming? Hvis du prøver å koble en pc og en router/switch i den andre enden? får du ting til å fungere da? En cat5e kabel kan nok fint være 40-50 meter før det begynner å bli for mye tap i den. Men det kan også komme an på støy fra strømkabler etc. Men får du ingenting opp på din tv? Ikke kontakt i det hele tatt? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 (endret) Du har sikkert koblet parene etter hverandre. De skal kobles slik 12364578. Er kabelen rett koblet så støtter Cat5e 1GB med inntil 100M lengde. Kobler du feil så svikter signalet en plass etter ca 20-25M og det stemmer bra med dine opplevelser. Endret 26. september 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Cat 5 standaren sier maks 100 meter for 1gbit og en del lengere for 100mbit. Lenke til kommentar
vannslangen Skrevet 27. september 2008 Forfatter Del Skrevet 27. september 2008 Mange takk for svar!! Ja jeg prøvte med en switch i enden av den 30 meter lange kabelen allerede før jeg skrev den pørste posten, glemte å si det. Men: Nå har jeg fått det til :-D Va ikke klar over at det var så nøye med plaaseringen av lederene! Ble fortalt av en "som hadde gjort det før" at så lenge du hadde eks grønn på grønn, grønnhvvit på grønnhvit osv, så skulle det gå. Men det gjorde det alså ikke. Funket med en gang når jeg koblet etter den tegningen! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Det er ganske vanlig at folk sier dette om plasseringen av parene, selv folk som lever av kabling greier og lire ut av seg dette tullet med at det holder med "likt i begge ender" Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Koble det opp etter mode 2 i begge ender så går det bra. Det er individuell forskjell på twistingen av parene i en Cat kabel. Det brune paret er f.eks. det paret med minst twist på og brukes i et nettverk på 100mbit til fax. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå