Gå til innhold

Asus P5Q Deluxe bios upgrade?

MrBBs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finst det eit prog som ein kan bruke i windows xp slik at ein slepper diskette eller cd å ha den nye biosen på? trenger dette virkelig...

Føler att cpu temp at ALT får høf på min E8500 stock... dvs. 50C* Idle! 70+ på Load. nåke er totalt gale!! trenger eit prog ^^

Mvh.

Oddbjørn Strømmen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+2135415

Bruk ez-flash 2. Legg biosen fra siden deres inn på en usb-penn.

Hold deretter inne ALT+F2 under boot.

Fungerte for meg på et P5Q Pro iallefall.

Lenke til kommentar

De aller fleste Asus kort har eazy flash. Legg biosfila på en minnepen, og start det inne fra Bios. Fungerer knall og er mye lettere enn det å satse på enkle dosversjoner på floppy uten himem osv, eller satse på oppdatering i windows som jeg anser som meget risikofylt.

Asus har også PC probe for å lese av sensorene på HK, vifter, spenninger osv.

Lenke til kommentar
De aller fleste Asus kort har eazy flash. Legg biosfila på en minnepen, og start det inne fra Bios. Fungerer knall og er mye lettere enn det å satse på enkle dosversjoner på floppy uten himem osv, eller satse på oppdatering i windows som jeg anser som meget risikofylt.

Asus har også PC probe for å lese av sensorene på HK, vifter, spenninger osv.

Hadde du hatt mulighet til å forklare litt mer inngående hvordan en oppgradererer biosen med minnepenn? Og gjerne også litt om farene med å oppgradere med Asus egen programvare.

Har nylig oppgradert biosen på mitt Asus kort med Asus uppdate. Ser Asus advarer om at det kan være rissikabelt å oppgradere biosen.Er vel tredje gang jeg oppgraderer biosen på dette hovedkortet. Og det har gåt bra alle gangene. Skal vel ikke oppgradere Biosen mer på dette kortet. Men regner med at det neste hovedkortet også vil komme fra Asus?

Hadde satt stor pris på litt informasjon og gode tips.

Lenke til kommentar

Formater minnepen med fat32. Formater den uansett så vet du at det ikke er noen "feil" på den.

Legg så bios fila over på denne.

Restart maskinen, trykk del for å komme inn i bios. Under en av menyene ser du et alternativ, start eazy flash, gjør det. La den stå litt så den finner minnepen. Den kan komme opp som både a, c drive osv. Når den er funner velger du denne. Så spør den om du vil oppgradere, og når det er gjort rebooter den automatisk etter 5 sek. Så er det bare ¨å starte opp på nytt.

NB! Det kan hende en resett av CMOS må til etter bios oppgradering for å få den til å boote. Da må instillinger settes på nytt.

Oppdatering av bios skal kun gjøres om den kan være en feilkilde, ikke om man ikke har noen feil eller den gir noen spesielle andre fordeler.

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for meget god og flott forklaring. Skal huske på dette til neste gang jeg skal oppgradere bios.

Men som du sier,så skal en ikke oppgradere biosen bare for å gjøre det. Får vel bli på mitt neste hovedkort.

Må jo skryte av forumdeltakerne her inne. Kunnskapen er jo enorm!!

Fortsett det gode arbeidet.

Endret av Jollis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...