Gå til innhold

Garanti når varen er kjøpt i utlandet?


RamGuy

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Da må jeg dessverre meddele at min D-Link DGL-4500 (kjøpt 10.03.2008) har kjørt seg FULLSTENDIG fast. :(

 

Jeg har egentlig hatt diverse problemer med den fra dag 1, men nå har den altså kjørt seg helt i stå, det går ikke å oppdatere firmware, jeg kan ikke forandre på noen konfigurasjoner på den, det trådløse har en "wifi init failed" og litt sånt..

 

 

Det i seg selv er greit nok, noen enheter vil alltid være defekte. Eneste problemet er det faktum at DGL-4500 selges jo ikke i Norge, og da trenger du jo ikke å være noe større geni for å fatte at jeg har kjøpt den fra statene.

 

Og da starter jo det lille helvete, hva gjør jeg nå? Hvor skal den sendes, hvordan kan den fikses / returneres?

Hvilke krav har jeg?

 

 

Er det slik at du mister absolutt alle mulige rettigheter, garanti osv.. når en vare er kjøpt i et annet land?

Det står jo tydelig på selve produktet at det er 1års garanti, men det gjelder kanskje ikke når du tar varen med ut av landet?

Jeg var klar over at jeg mister alt som er av norske goder, slik som reklamasjon, minimum 2års garanti osv.. Men mister jeg faktisk alt?

 

 

Forsøkte å kontakte D-Link US, men de meddeler at RMA på kryss av landegrenser er plent umulig. De sier jeg må ta kontakt med og sende den inn til D-Link Norge, mens D-Link Norge sier at jeg må henvende meg til landet hvor produktet er kjøpt?

 

Og da har jeg jo havnet mitt i dette lille helvete som kommer i slike situasjoner :(

 

Jeg var jo klar over at dette kunne skje, men så godtroende som jeg var så inbilte jeg meg at slik uflaks kunne jeg umulig ha, men den gang ei.

 

 

Så hva kan jeg gjøre nå? Er det noe som helst jeg kan få gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det svært enkelt.

 

Kjøp deg ny!

 

For det første er garantisaker på tvers av landegrenser noe som går noenlunde greit i Europa, ikke minst grunnet visse EU regler. Utenom dette prøver produsentene å blokkere dette så grundig som mulig, rett og slett fordi garanti på tvers vil ødelegge mulighetene for ulik prising i ulike land.

 

For det andre har du kjøpt det hos en aktør som neppe tar dette særlig alvorlig.

 

Nei, du har neppe mye rettigheter her.

 

Men dette er risikoen man tar ved å kjøpe utenom Europa eller på nettbutikker som har klare rettigheter utenom USA. Men sparer man en 20 - 30 % så vil det uansett være lønnsomt i det lange løp. Normalt vil nok bare hvert 10 kjøp eller sjeldnere ende slik.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det er nok dessverre liten sannsylinghet for at du kommer noen vei. Hvis jeg har forstått det riktig så har du handlet med en privatperson i USA, og handelen er derfor underlagt amerikansk lov. På grunn av den store avstanden er du dermed i praksis prisgitt selgers eller produsentens godvilje. Etter det jeg kan se så selges routeren for ca. $160-180 (eller ca. 900-1000 kr) ny. Hvis jeg var deg ville jeg ikke kaste bort tid på dette og se på det som en dyrkjøpt erfaring. Får vel si det som, om jeg ikke husker helt feil, Fritz sa i The Julekalender: "No, Günter! Think you a little about." :tease:

 

Prisene på datautstyr i Norge ikke er spesielt høye, heller tvert i mot, og det er derfor sjelden mye å spare. Hvis produsenten ikke opererer med en world-wide garanti på det aktuelle produktet er det i de fleste tilfeller lurest å styre unna. På "småting" som routere o.l. blir dessuten beløpet man evt. sparer såpass lite at det neppe oppveier risikoen for at man blir sittende med skjegget i postkassa hvis produktet går i stykker. Selv på dyrere ting (som f.eks. lap-top'er) hvor man kanskje kan spare noe mer, er risikoen at man sitter der uten å få hjelp dersom noe går i stykker. Du må regne med å sende produktet tilbake dit det er kjøpt, og det kan bli ganske så dyrt hvis man skal gjøre det på en betryggende måte. I tillegg har man gjerne mye dårligere rettigheter og kortere garanti-/reklamasjonstid. Handel med privatpersoner og ukjente firmaer kan være ekstra risikable.

 

Hvor mye har du betalt for router og frakt?

 

Hva slags strømforsyning bruker du forresten, for den som følger med er vel tilpasset USA (110V/60Hz)?

Lenke til kommentar

Nå kjøpte jeg den fra USA ettersom den ikke ble solgt her i landet, hadde den blitt det hadde jeg ikke stresset med det, ei heller giddi å vente på den 14dager lange turen over Atlanterhavet, fortolling og mva.

 

Totalt ble det vell rundt 1'400 - 1'500kr med fortolling og mva, så hadde jo ikke spart noe som helst egentlig, bort sett fra det faktum at den kun ble solgt i USA og Canada :p

 

 

Har kontaktet D-Link, skal prøve å pepre dem litt, men belager meg nok på et nytt kjøp.

Noen anbefalinger til ny router?

 

DIR-855 har vell best hardware, sammen med nye DIR-825?

Men det negative med disse er manko på DD-WRT og andre gode firmwares, og jeg kan ikke si at jeg fikk det beste inntrykket av D-Link sin firmware, men det kan jo ha noe å gjøre med at routern var defekt og gav meg et litt skeivt inntrykk kanskje?

Lenke til kommentar
Har kontaktet D-Link, skal prøve å pepre dem litt, men belager meg nok på et nytt kjøp.

Det kan være så enkelt som at reparasjon eller bytte, som vel er mere vanlig på disse produktene, ikke er mulig pga tilgjengelighet på deler/produkt for D-Link i Norge? Hvis produktet ikke selges i landet, er ikke leverandøren forpliktet til å fikse det for deg siden de ikke er noen del i kjøpet i det hele tatt. De vil da selvfølgelig ikke sitte på noe lager av disse produktene.

 

Å tro at man skulle ha noen rettigheter fra produsent i Norge på et privatkjøp fra USA er i grunnen ganske naivt. De eneste rettighetene du har på routeren er det som står i garantibetingelsene til D-Link i USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...