Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg fått en psykisk lidelese?

Gjest Guest_REdd_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_REdd_*

Hei og hå!

Dette blir utrolig vanskelig for meg å sette ord på , jeg tror jeg begynner å bli litt sprø, noe som helt klart skremmer vettet av meg. Saken er slik at i det siste har jeg begynt å tenke mye på død, i alle slags former, hvordan ta livet av et menneske, ville jeg ha vært i stand til det? Og andre noe sadistiske tanker rundt temaet. Men, poenget er at jeg ikke er i stand til å skade noen. Jeg vet jeg aldri ville ha klart å utøve noe som helst vold både fysisk og psykisk på en person/dyr o.l Men jeg er så redd for at det skal klikke for meg en gang, av en eller annet grunn noe som får meg over på tanken hvor mye jeg bekymrer meg over mine nærmeste. Ta for eksempel hvis foreldrene mine skal på hytta uten meg. Da kan jeg begynne å tenke på alle slags ulykker de kan bli satt utfor og det er virkelig skremmende. JEg blir redd, akkurat som om jeg alltid vurderer å bli med dem jeg er bekymret for bare for å være til sted og passe på dem. Dette blir virkelig slitsomt for meg.

Og da begynner jeg å tenke. Hvis jeg blir så redd for bagateller, er da all tenkingen på døden og ta andres liv noe som jeg er redd for, min verste redsel siden det er så grusomt? Jeg er redd for å klikke kortere sagt.

Jeg har jo vokst opp i et beskyttet hjem med nydelige foreldre og god familie, og er relativt uharmelig, men tenker allikevel mye på å klikke eller miste familiemedlemmer. Hvorfor det? trenger hjelp, holder på å bli sprø.

Håper dere forstår meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig vanskelig å si om du har noen psykisk lidelse ut fra noen få ord på et nettforum. Det er mange ting som kan gjøre at du er spesielt engstelig for tiden, alt fra stress til depresjoner, og disse kan igjen være trigget av omtrent hva som helst.

Det som antagelig vil hjelpe best er å prate med noen om problemet, ofte kan man gå seg litt fast i sine egne tankerekker, og kanskje overser man de åpenbare løsningene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
http://no.wikipedia.org/wiki/Tvangslidelser

Tvangstanker er forestillinger som pasienten opplever er produsert i ham eller henne selv. Disse impulsene eller ideene forårsaker angst.

Hvis det er noe som plager deg alvorlig, burde du snakke med fastlegen din, og bli henvist til en psykolog. Det er mulig å behandle det både med og uten medisiner.

Tvangstanker er forestillinger som pasienten opplever er produsert i ham eller henne selv. Disse impulsene eller ideene forårsaker angst. Tvangshandlinger er responsen på tvangstankene. De er handlinger som følger gitte regler med det formål å redusere ubehag eller å forhindre bestemte fryktede hendelser som pasienten ser for seg.

Tvangstankene og -handlingene kan ta mange former, her er noen typiske eksempler:

* Forestillinger om smitte urenhet med gjentatt håndvasking (ofte flere hundre ganger daglig)

* Tvangsmessig telling og gruppering for eksempel av egne gjenstander.

* Oppstilling og organisering i perfekte rekker, rette vinkler etc.

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du? Er det andre i slekta som har psykiatrisk sykdom eller austismspekterforstyrrelser (typ Asberger/ADHD/ADD)?

Har det skjedd noe i den siste tiden som en vanligvis kunne si er veldig stressende? F.eks overgrep, voldshandlinger, sorg o.l.

Ellers et beroligende ordtak "En kan ikke forhindre at fuglene flyver over deg, men du kan forhindre at de bygger rede på hodet ditt." Med det menes at mennesker i peridoder i livet opplever impulser ut av det blå, det kan være ganske så nifse og guffne greier, men impulskontrollen styrer våre handlinger. Dersom en tenker for mye på disse impulsene i steden for å avfeie de, vil fantasien gjerne fullføre tankerekken. Det er innenfor visse grenser forholdsvis normalt. Det er helt enkelt ditt underbeviste som konstruerer scenarier innenfor områder som for de fleste av oss er skumle. Ved å ha tenkt tanken, vil hjernen være beredt på å håndtere krisen når den først kommer.

Det er svært sjelden disse tankene betyr at en har psykiatrisk sykdom, det er nå man mister impulskontrollen vi snakker sykdom. Jeg er helt sikker på at alle mennesker har hatt foruroligende fantsier en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Redd_*

Cluet er at jeg har et veldig enkelt liv. Har ikke opplevd noe spesielt vondt i hele livet og ingen andre i familien min har lidd en psykisk lidelse. Men jeg har for øvrig hatt en veldig overbeskyttende mor hele livet, kan dette ha noe med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Cluet er at jeg har et veldig enkelt liv. Har ikke opplevd noe spesielt vondt i hele livet og ingen andre i familien min har lidd en psykisk lidelse. Men jeg har for øvrig hatt en veldig overbeskyttende mor hele livet, kan dette ha noe med saken å gjøre?

Overbeskyttende mødre er et eget tema som vi lar ligge urørt, ellers vil diskusjonen fort bli en annen.

Det er ikke lett å si om det har med saken å gjøre. Jeg har sett barn som ikke lar seg overbeskyttes, disse løvetannbarna går sin egen vei uansett. Det er vel også slik det skal være. Hvis vi tar en titt på adferdspsykologenes verden er teoriene mange. Men man kan vel trygt si at etter at barnet har blitt 13 år, er det for sent å prøve på oppdragelse. Det man ikke har klart å lære sitt barn av verdier da, er for seint da.

Siden du selv nevner dette med overbeskyttelse, har du vel på følelsen at det er av betydning for dine nåværende tanker. En skal være forsiktig å si noe om hva som er "normalt" eller normalitet generellt. Dog har majoriteten av barnen klart å klippe navlestrengen ved 17 års alder. Av de som ikke har klart dette ligger det som regel noe bak. Poenget mitt blir da at du burde be om en legetime. Du trenger ikke å si noe til dine foreldre, din helsemessige myndighetsalder er ved 16 år, hvorfor legen har taushetsplikt, såfremt han ikke misstenker at dine foreldre yter omsorgssvikt, men da trenger du jo uansett hjelp.

Lenke til kommentar
Hvor gammel er du? Er det andre i slekta som har psykiatrisk sykdom eller austismspekterforstyrrelser (typ Asberger/ADHD/ADD)?

Når skal folk lære at det ikke er noen b i Asperger? Beklager at jeg bruker meg på akkurat deg, TOMpsy, men det skjer hver ¤%&/( gang. Og ADHD/ADD regnes ikke som autismespekterforstyrrelser.

For øvrig er det sånn at tvangstanker/tvangshandlinger som kommer av en autismespekterforstyrrelse arter seg og oppleves annerledes (så vidt jeg vet ingen angst i den vanlige betydningen av ordet) enn vanlig OCD.

Lenke til kommentar

Når skal folk lære at det ikke er noen b i Asperger? Beklager at jeg bruker meg på akkurat deg, TOMpsy, men det skjer hver ¤%&/( gang. Og ADHD/ADD regnes ikke som autismespekterforstyrrelser.

For øvrig er det sånn at tvangstanker/tvangshandlinger som kommer av en autismespekterforstyrrelse arter seg og oppleves annerledes (så vidt jeg vet ingen angst i den vanlige betydningen av ordet) enn vanlig OCD.

My bad; stafveil er ikke bra. Asperger heter det jo etter østerikeren Hans Aspereger som i 1944 for første gang beskrev syndromet.

My bad igjen; ADHD og ADD er ikke autismspekterforstyrrelser, selv om man kan finne en rekke likhetstrekk, typ eksekutive funksjonsvansker (selv om det er en paraplybetegnelse), inhibisjonsvansker og mental fleksibitetvansker.

Jeg nevnte det i en setting fordi det for folk flest er en funksjonshemming som er vanskelig for folk skille ad.

Takk for at du korrigerer meg. La meg korrigere deg. Hvis du slipper taket om alt-, ctrl-, shift- og ins- knappen når du skriver, blir ¤%&/( det samme som 'eneste' :fun:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...